Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 306
Offentligt
1382902_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Investeringstilskuddet er fordelt mellem amtskommuner og Hovedstadens
Udviklingsråd på baggrund af Jernbanetilsynets vurdering af de respektive
amtskommuners investeringsbehov, hvis privatbanedriften videreføres på
det nuværende niveau i perioden 2000-
2009.”
Investeringstilskuddet er således fastsat med udgangspunkt i behovet i peri-
oden 2000-2009. Dette understreges i aftalen mellem Regeringen og Amts-
rådsforeningen, hvor det fremgår:
”De statslige investeringstilskud til de respektive amter i 2001 fremgår af
tabel 3.1. Investeringstilskuddet er fordelt mellem amterne på baggrund af
Jernbanetilsynets vurdering af de respektive amters investeringsbehov, hvis
privatbanedriften videreføres på det nuværende niveau i perioden 2000-
2009. Amterne får en andel af det samlede, statslige investeringstilskud, der
svarer til amternes andel af privatbanernes samlede investeringsbehov.”
Derudover blev der forud for overdragelsen af ansvaret til amterne, udar-
bejdet en rapport af Transportministeriet i 2000
benævnt ”
Regional bus og
togbetjening
Afrapportering fra udvalget om den regionale bus- og togbe-
tjening
.”.
Af Transportministeriets rapport fremgår det:
”Det må således vurderes, at privatbanerne i årene efter 2010 vil stå over
for en større reinvesteringspukkel, og at de (meget) langsigtede gennem-
snitlige reinvesteringsomkostninger i infrastrukturen derfor væsentligt
overstiger de gennemsnitlige omkostninger i den kommende 5-10 års perio-
de.”
Dermed har man allerede i 2000 været klar over, at det investeringstilskud
der blev fastsat med udgangspunkt i behovene for 2000-2009, ikke ville
være tilstrækkelige på den længere bane.
Regionerne har foretaget en opgørelse af det forventede investeringsbehov
for lokalbanerne over en kommende 10-årig periode. Der er taget udgangs-
punkt i kendte normer og krav til infrastruktur og materiel. Der er således
ikke taget højde for evt. ændrede sikkerhedskrav, udvidelse af EU-krav til
også at dække privatbaner eller risikotillæg. Vedr. samdriftsprojekter (fx
letbane i Aarhus) er kun medtaget de investeringer som det er besluttet eller
forventet af den pågældende region skal finansiere.
På den baggrund vurderer regionerne, at investeringsbehovet fra 2016 til
2025 vil være minimum 65 mio. kr. højere end det investeringstilskud der
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gives i dag. Dette er et minimumsbeløb, der afspejler hvad der er nødven-
digt for at opretholde driften på banerne i 10 år, men vil kræve nye investe-
ringer herefter. Derimod vil et fornyelsesscenarium, der afspejler reinveste-
ringer, der har karakter af egentlige fornyelser og dermed længere levetid
(op til 40 år) vil formentlig være mere samfundsøkonomisk set i et længere
perspektiv end 10 år. Udgifterne ved gennemførelse af et sådant scenarium
forventes ifølge opgørelsen at overstige det nuværende investeringstilskud
med ca. 120 mio. kr. om året."
Side 3