Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 306
Offentligt
1382901_0001.png
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
Bagsværd, den 19. juni 2014
Kim Christiansen MF, medlem af Transportudvalget
Benny Engelbrecht MF, medlem af Transportudvalget
Henning Hyllested MF, medlem af Transportudvalget
Kristian Pihl Lorentzen MF, medlem af Transportudvalget
Vedr. jernbaneafsnittet i Aftalen om regionernes økonomi for 2015
Kære transportudvalgsmedlemmer,
Som I sikkert er orienteret om, er det vedtaget, som en del af aftalen, at der etableres en
arbejdsgruppe, so skal se ær ere på bloktilskudskriteriet ”a tal k . Privatba espor”.
Arbejdsgruppen nedsættes i Økonomi- og Indenrigsministeriets regi, og Danske Regioner er
repræsenteret i Arbejdsgruppen.
I Rådet for Bæredygtig Trafik ser vi med megen bekymring på, at en sag med så vidtrækkende
transportpolitiske perspektiver og konsekvenser overlades til bearbejdelse i en arbejdsgruppe
bestående af embedsmænd fra Indenrigsministeriet på den ene side og repræsentanter fra
regionerne på den anden side. Hvor er det jernbanefaglige islæt, og hvem repræsenterer indsigten
i privatbanernes/lokalbanernes særlige forhold i denne arbejdsgruppe? Og bekymringen og
betænkelighederne bliver ikke mindre ved udsigten til, at regionerne (måske) vil markere ønske
om at få trafikselskabsrepræsentanter med i arbejdet. For de regionale trafikselskaber er ikke
nødvendigvis en garanti for viden om og ekspertise i privatbaneforhold. Vi har set flere eksempler
på, at det omvendte faktisk er tilfældet. Det kommer nok ikke bag på jer, når vi tillader os at
anføre, at trafikselskaber kan være endog meget busivrige. Og lad og da bare nævne Movia her. Vi
frygter, fra Rådets side, at de økonomispecialiserede arbejdsgruppemedlemmer fra regionerne
med stor sandsynlighed vil insistere på og genfremsætte forslaget om en fastfrysning af kilometer-
spor-kriteriet.
Advarselsla per e bør si pelt he bli ke ved udsigte til, at e
ere ”tek okratisk og
regnedrenge-orie
teret” arbejdsgruppe får ulighed for i si a alysevirkso hed at fre ko
e
med forslag, anbefalinger og overvejelser, der kan betyde liv eller død for de 13 privatbaner, som
uden den helt store bevågenhed udefra udfører vitale transportopgaver lokalt og regionalt, og
som tilmed år efter år præsterer stigende passagertal i skarp kontrast til busserne, der for mange
ruters vedkommende er inde i en dødsspiral med stadig faldende passagertal. Og uden den store
tiltrækningskraft på fx bilister (i modsætning til togene, der hjælpes af den såkaldte skinnefaktor).
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Må vi ikke minde om, at privatbanerne i de senere år haft en passagerfremgang på 5
10 %,
sammenlignet med DSBs beskedne vækst på dette felt på 1
1,5 %.
Vi er bange for, at en ændring af bestemmelserne omkring privatbane-kilometerkriteriet, f.eks. i
retning af fastfrysning i et bestemt årstal, vil få den konsekvens, at regionerne tilskyndes til at
afvikle og ikke udvikle privatbanerne. Brandærgerligt, når der nu i forskellige sammenhænge er
fremkommet flere visionære forslag og idéer om at give privatbanerne (lokalbanerne) mulighed
for at løfte nye opgaver
med mulighed for at få yderligere tilgang af passagerer
via kørsel på
statsbanestrækninger. Tølløsebanen
den bane, der aktuelt er i farezonen
kunne eksempelvis få
mulighed for at køre videre til Roskilde og evt. til Høje Tåstrup og København. Og et jysk eksempel:
Lemvigbanens materiel kunne køre helt til Holstebro.
Det giver også anledning til undren, at man endnu engang skal til at endevende det meget omtalte
kilometer-spor-kriterium, idet folkene bag Finansieringsudvalgets notat fra 2010 (27 sider)
allerede har kulegravet sagen meget grundigt og heri skildret de forskellige muligheder og
alternativer plus deres konsekvenser.
Det forekommer skræmmende, at der vil blive etableret arbejdsgruppe helt uden folk med
jernbanefaglig ekspertise, transportpolitisk overblik og indsigt i privatbanernes særlige forhold og
opgaver, og hvor den ene part, regionerne, sandsynligvis vil nærme sig arbejdet med en klar
dagsorden og hensigt. En dagsorden, der ikke ligefrem matcher den generelle politik på
jernbanernes område, der søges fremmet i disse år.
Vi appellerer derfor til jer om at gøre jeres indflydelse gældende for at påvirke sammensætningen
af arbejdsgruppen og søge at forhindre, at der sker en fastfrysning af kilometer-spor-kriteriet på
”et historisk iveau”. Der å for alt i verde ikke ske det, at det resultat eller de
odel, der
kommer ud af analysegruppens virksomhed, kommer til at tjene som en murbrækker for en
banenedlæggelsesoffensiv i regionerne igangsat af virkelystne regionsrådsformænd, som ser store
og givtige perspektiver i ”effektiviseri ger af ba edrifte ” og o læg i ger til ”højklasset
bustrafik”, hvad det så e d er.
Vi vil selvfølgelig ikke forsøge at skabe unødig dramatik, men vi ser det som vores vitale ærinde at
henlede jeres opmærksomhed på denne arbejdsgruppes virksomhed i regi af Økonomi- og
indenrigsministeriet.
Vi vedhæfter følgende dokumenter:
Notat om frihedsgrader vedr. privatbanerne (Danske Regioner)
Notat om kriteriet "antal km. privatbanespor" (Økonomi- og indenrigsministeriet)
Pas godt på privatbanerne!
Med venlig hilsen
Kjeld Larsen, formand Rådet for Bæredygtig Trafik
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Leif Kajberg, næstformand Rådet for Bæredygtig Trafik
3