Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 305
Offentligt
1382557_0001.png
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
1.05.14
Ansøgning om godkendelse af projekt for forhøjelse af broer over
jernbanen mellem Ringsted og Vordingborg i henhold til lov om
elektrificering af jernbanen
Banedanmark ansøger hermed om godkendelse af forhøjelsen af broer over banen
mellem Ringsted og Vordingborg, der gennemføres som led i elektrificeringen af jern-
banen på stækningen. Ansøgningen sendes til transportministeren med henblik på
godkendelse i henhold til § 4 i lov nr. 609 af 12. juni 2013 om elektrificering af jern-
banen.
Projektet
Projektet omfatter forhøjelse af broer mellem Ringsted og Vordingborg af hensyn til
elektrificering af jernbanen mellem Ringsted og Rødby.
Anlægsarbejderne indgår i opgraderingen af jernbanen fra Ringsted til den faste for-
bindelse over Femern Bælt.
Af bemærkningerne til elektrificeringslovens § 1 fremgår at bestemmelsen, når der
foreligger en politisk aftale herom, vil kunne anvendes ”…
for så vidt angår landan-
læggene vedr. den faste forbindelse over Femern Bælt til fremrykning af visse anlægs-
arbejder, f.eks. til forhøjelse eller udskiftning af broer på strækningen mellem Ring-
sted og Rødby med henblik på gennemførelse af første etape af anlægsarbejderne med
henblik på elektrificering
af jernbanestrækningen.”
Den tekniske baggrund for projektet er, at frihøjden under de eksisterende broer ikke
er tilstrækkelig i forhold til de fremtidige krav, der følger af etablering af kørestrøms-
anlæg på banen. Broerne udbydes i Bropakke 3 og Bropakke 4 ligger på følgende ve-
je:
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
4187 9935
Telefax
[email protected]
www.bane.dk
Journalnr.
CVR 18632276
Side 1(4)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382557_0002.png
Bropakke 3:
Bro nr.
17306
17322
17346
XXX
XXX
17395
17404
Bropakke 4:
Bro nr.
17410
17412
17421
17425
17430
17433
17446
17449
17458
17475
17490
Lokalitet
Præstøvej
Englebjergvej
Myrupvej
Lov Landevej
Hammervej (Option)
Viaduktvej
Lundbyvej/ Kaj Lykkes vej
Hasbjergvej
Dalkærvej
Sct. Clementsvej
Ny Næstvedvej eller Næstvedvej (option, så kun den ene løsning væl-
ges)
Lokalitet
Havrebjergvej
Tyvelsevej
Ravnstrupvej N
Ravnstrupvej over Torpe kanal
Adgangsvej til lodsejer
Rampen
Østre Ringvej
Bemærkning
Samme lokalitet
Placeringen af og oplysninger om de broanlæg, der indgår i denne ansøgning, fremgår
af oversigtskort på Banedanmarks hjemmeside:
http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=18843
Broanlæggene er alle omfattet af de VVM-undersøgelser, som er udført af Banedan-
mark i perioden 2009
2012. I forbindelse med VVM-processen har der været drøf-
telser med Naturstyrelsen, Kulturstyrelsen og Miljøstyrelsen ligesom miljøredegørel-
sen efter sædvanlig praksis har været i høring hos de nævnte myndigheder, og deres
bemærkninger er imødekommet i den endelige miljøredegørelse.
Endvidere kan det bemærkes, at Kulturstyrelsen i forbindelse med VVM-
undersøgelserne har meddelt, at der ikke ønskes rejst fredningssager for broerne, der
er mere end 50 år gamle.
De gennemførte undersøgelser har omfattet miljøvurderinger af jernbanelandanlægge-
ne således at kravene i VVM-direktivet er opfyldt. Vurderingerne omfatter bl.a. natur-
forhold, kulturinteresser, arealforbrug, gener i anlægsfasen, visuelle konsekvenser
mm. Den overordnede konklusion af undersøgelserne er
som for projektet i øvrigt
at broarbejderne kan gennemføres uden at medføre væsentlige påvirkninger af omgi-
velserne, herunder af naturområder samt af dyr og planter.
Side 2(4)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382557_0003.png
Den endelige miljøredegørelse og de bagved liggende dokumenter for Femern Bælt
danske jernbanelandanlæg blev offentliggjort i oktober 2012 i. (Programmets navn er
efterfølgende ændret til Ringsted
Femern Banen). Dokumenterne er tilgængelige på
Banedanmarks hjemmeside:
http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=18373
VVM-undersøgelser
Banedanmark har i perioden fra 2009 til 2012 gennemført VVM undersøgelser af en
opgradering af den eksisterende banestrækning mellem Ringsted til syd for Holeby.
Undersøgelserne er gennemført i henhold til lov nr. 285 af 15. april 2009 om projekte-
ring af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.
Frem til offentliggørelsen af den endelige miljøredegørelse, har det samlede projekt
(Femern Bælt
danske jernbanelandanlæg) gennemløbet to offentlige høringer. Pro-
jektet var i offentlig høring første gang indtil den 1. november 2009. Idéfasehøringen
blev gennemført af Trafikstyrelsen, og er beskrevet i et høringsnotat fra idéfasehørin-
gen, der er offentliggjort i april 2010.
På baggrund af de videre undersøgelser og høringssvarene fra idéfasehøringen udgav
Banedanmark en høringsudgave af Miljøredegørelsen, som udgjorde grundlaget for en
den offentlige høring af projektet fra den 11. februar til den 1. maj 2011.
I høringsperioden blev der holdt seks borgermøder om Femern Bælt
danske jernba-
nelandanlæg. Høringssvarene, som bl.a. er indkommet på borgermøder og ved brev
eller mail til Banedanmark, repræsenterer en række forskellige tilkendegivelser om
projekterne. Høringssvarene er refereret, vurderet og kommenteret af Banedanmark i
et høringsnotat, som blev offentliggjort i marts 2012.
I projektet Femern Bælt
danske jernbanelandanlæg har Banedanmark i alt registreret
199 høringssvar i høringsperioden fra kommuner, borgere, foreninger, virksomheder
og myndigheder. Heraf er de 127 modtaget pr. brev eller e-mail, mens de resterende
72 indkom på borgermøderne.
I forbindelse med ovennævnte høringsfaser er modtaget høringssvar fra Miljøministe-
riet ved Naturstyrelsen og Kulturstyrelsen.
Banedanmark har arbejdet videre med projektet, bl.a. på baggrund af forslag og idéer
fra høringsperioden. Hvor det har været muligt
inden for projektets lovgivningsmæs-
sige, økonomiske og tekniske rammer
at forbedre anlægget teknisk eller miljømæs-
sigt, eller forbedre forholdene under anlægsarbejdet, er dette indarbejdet i projektet.
Det endelige projekt er beskrevet i en miljøredegørelse, der blev offentliggjort i okto-
ber 2012.
Forslaget til anlægslov for Femern Bælt forbindelsen med tilhørende landanlæg, der
forventes fremlagt i slutningen af 2014 vil basere sig på Miljøredegørelsen og det
bagvedliggende materiale samt godkendelser af broer mv. efter elektrificeringsloven
Det samlede materiale, der har dannet grundlag for de offentlige høringer kan ses på
Banedanmarks hjemmeside, jf. ovenfor.
Side 3(4)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382557_0004.png
Foreliggende beslutningsgrundlag
I marts måned 2013 blev der indgået et politisk forlig mellem regeringen, (Socialde-
mokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folke-
parti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti om at opgradere jernbanestræk-
ningen Ringsted
Storstrømsbroen og Orehoved
Rødbyhavn, så persontog kan køre
200 km/t. Desuden blev det besluttet, at etablere en ny dobbeltsporet bro over Mas-
nedsund.
De valgte løsninger svarer til Grundløsning 2 samt Alternativ 12, som er nærmere
beskrevet i miljøredegørelsen og det bagvedliggende materiale.
Ekspropriationer
Da en række anlægsprojekter vil kræve ekspropriationer i 2015-2017 og da ekspropri-
ationskommissionen allerede er en knap ressource, vil det være en fordel, at de dele af
Ringsted-Femern Banens ekspropriationer, der kan gennemføres med hjemmel i lov
om elektrificering af jernbanen, bliver gennemført i efteråret 2014.
Anlægsarbejdet med broerne over banen mellem Ringsted og Vordingborg kan udfø-
res i henhold til elektrificeringsloven, idet de omhandlede broarbejder er en forudsæt-
ning for den fremtidige elektrificering af Sydbanen på Falster og Lolland. Af bemærk-
ningerne til lovens § 1 fremgår
at bestemmelsen vil kunne anvendes ”f.eks. til forhø-
jelse eller udskiftning af broer på strækningen mellem Ringsted og Rødby med hen-
blik på gennemførelse af første etape af anlægsarbejderne med henblik på elektrifice-
ring af jernbanestrækningen.”
Transportministeren kan foretage ekspropriation til at erhverve de arealer og ejen-
domme mv.og pålægge servitutter, der er nødvendige for gennemførelsen af elektrifi-
ceringen af jernbanestrækninger, jf. elektrificeringslovens § 13.
Ansøgning om godkendelse
Banedanmark skal under henvisning til ovenstående anmode om transportministerens
godkendelse af projekt for forhøjelse af broer over banen mellem Ringsted og Vor-
dingborg.
Banedanmark skal i denne sammenhæng henvise til den forudgående VVM-proces,
hvor miljømyndighederne, Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen samt Kulturstyrelsen har
været hørt i henholdsvis idéfasen og den efterfølgende offentlige høring.
Med venlig hilsen
Jens Ole Kaslund
Projektdirektør
Side 4(4)