Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 302
Offentligt
1381036_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0003.png
Trængselsproblemerne ved Limfjorden
bliver værre og værre.
Ulla Astman, regionsrådsformand i Region
Nordjylland.
Hans Henrik Henriksen, rådmand for by-
og landskab i Aalborg Kommune.
Vi har brug for en beslutning
Appel fra Nordjylland til Folketinget: Vedtag anlægsloven for den
3. Limfjordsforbindelse nu!
Grundlaget for en 3. Limfjordsforbind-
else er for længst på plads, og behovet
bare stiger og stiger. Den nye for-
bindelse over Limfjorden har været
diskuteret i årtier. Nu er der brug for, at
Folketinget får vedtaget anlægsloven
for den 3. Limfjordsforbindelse.
”Det er på høje tid, at vi går fra snak til
handling. Vi er gået rundt i dette vadested
i årevis, mens trængselsproblemerne ved
Limfjorden bare er blevet værre og værre. Nu
har vi behov for en beslutning,” siger Ulla
Astman, der er regionsrådsformand i Region
Nordjylland og formand for Komitéen for en
3. Limfjordsforbindelse over Egholm. Også
Aalborg Kommunes repræsentant i komitéen,
rådmand for by- og landskab Hans Henrik
Henriksen, mener, at der er hårdt brug for en
afklaring.
”Det er vigtigt, at vi nu kan komme videre
til næste fase, inden de traikale problemer
bliver alt for alvorlige. Derfor har vi behov for,
at der nu bliver truffet en beslutning om den
3. Limfjordsforbindelse,” siger Hans Henrik
Henriksen.
Ønsker anlægslov nu
Region Nordjylland, Aalborg Kommune
og alle øvrige nordjyske kommuner samt
fagbevægelse og erhvervslivet i Nordjylland
er gået sammen om at sende et klart og en-
tydigt budskab til regeringen og Folketinget.
”Vi ønsker, at Folketinget inden årets ud-
gang vedtager en anlægslov, der fastlæg-
ger linjeføringen for den 3. Limfjordsforbin-
delse,” siger Ulla Astman.
Hun peger på, at alle undersøgelser af traik-
ken ved Limfjorden viser, at kapacitets-
grænsen på vejnettet er tæt på at være
fuldstændig opbrugt.
”Der er alvorlig udsigt til, at traikken ved
Limfjorden vil gå helt i hårdknude i løbet af
ganske få år. Vi kan ikke vente længere. Vi
har brug for at komme i gang med det videre
planlægningsarbejde,” siger Ulla Astman.
Rådmand Hans Henrik Henriksen fra Aalborg
ønsker ligeledes, at Folketinget hurtigst
muligt vedtager en anlægslov for den
3. Limfjordsforbindelse.
Udover at behovet for en ny forbindelse
er stort, så mener han også, at det er helt
nødvendigt med en hurtig afklaring for de
nordjyske familier, der bor i områder, som
ifølge Vejdirektoratet skal eksproprieres, når
linjeføringen for en ny forbindelse ligger fast.
”Vi har en række borgere, som er kraftigt
berørt af den manglende afklaring om linje-
føringen. De har levet i uvished i snart femten
år og har brug for, at der nu bliver taget en
beslutning, så de kan komme videre i livet,”
siger han.
Enighed
om Egholmlinjen
Behovet for en 3. Limfjordsforbindelse er
blevet grundigt undersøgt lere gange, og der
er for længst lavet en færdig VVM-undersø-
gelse, så beslutningsgrundlaget for at kunne
vedtage en anlægslov er helt på plads.
VVM-undersøgelsen peger entydigt på, at en
forbindelse, der går vest om Aalborg og føres
over fjorden via Egholm, vil være den klart
bedste løsning for både borgere, erhvervsliv,
miljø og for den nordjyske samfundsudvikling.
Udover at løse de nuværende traikale pro-
blemer ved Limfjorden vil en Egholmforbin-
delse hvert år spare traikanterne for millioner
af kilometer og rejsetimer og dermed mindre
udledning af CO2. Undersøgelserne viser
også, at den vil betyde færre traikuheld, og
så vil den trække en masse unødvendig traik
ud af Aalborg og dermed fjerne en væsentlig
del af det traikale kaos i byen.
Vejdirektoratet anbefaler på baggrund af
undersøgelserne, at der anlægges en 3.
Limfjordsforbindelse over Egholm, og i Nord-
jylland er der også enighed om at pege på en
vestlig linjeføring.
”Vi er enige om, at den 3. Limfjordsforbin-
delse skal være en Egholmforbindelse. Det
vil være den bedste løsning både for Aalborg
og for hele Nordjylland,” siger rådmand Hans
Henrik Henriksen fra Aalborg.
Vi har ventet nok
Både han og regionsrådsformand Ulla Astman
er indforståede med, at en anlægslov ikke
betyder, at anlægsarbejdet med den 3. Lim-
fjordsforbindelse går i gang med det samme.
”Når først anlægsloven er vedtaget, kan vi
i første omgang gå i gang med at løse de
mest akutte traikale problemer i forhold til
fjordkrydsningen og i forhold til det store
handelsområde City Syd i den sydlige del af
Aalborg. Det er problemer, som skal løses
på en måde, der hænger sammen med den
endelige 3. Limfjordsforbindelse,” siger Hans
Henrik Henriksen.
Regionsrådsformand Ulla Astman er enig.
”Jeg er med på, at det kan tage nogle år
endnu, inden der er penge til den 3. Lim-
fjordsforbindelse, men vi har brug for anlægs-
loven bliver vedtaget, så vi kan komme videre
på den rigtige måde,” siger hun og tilføjer:
”Nu håber vi, at transportministeren og Fol-
ketinget vil bakke Nordjylland op og vedtage
anlægsloven for en 3. Limfjordsforbindelse
allerede i år. Der er hverken tid eller grund
til at vente længere på mere snak eller lere
undersøgelser. Vi har ventet nok. Nu skal vi
videre,” siger Ulla Astman.
04
DEN 3. FORBINDELSE
DEN 3. FORBINDELSE
05
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0004.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0005.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0006.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0007.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0008.png
Alt er klar til den 3. forbindelse
Limfjorden har altid udgjort en barriere mellem den nordligste del af Danmark og resten af landet.
I årtier har de to nuværende forbindelser, først Limfjordsbroen og siden Limfjordstunnelen, dog været
med til at sikre, at borgere, virksomheder og rejsende har haft en nogenlunde pålidelig passage over
fjorden.
Nu er kapaciteten på de to gamle Limfjordsforbindelser ved at være brugt op. Limfjorden er igen ble-
vet en trafikal flaksehals, og nordjyderne glæder sig til en kommende 3. forbindelse, der kan løse de
trafikale problemer ved Limfjorden både nu og i fremtiden.
Den 2. forbindelse – Limfjordstunnelen
Den 2. Limfjordsforbindelse blev indviet i 1969. Da biltraikken igen be-
gyndte at stige i efterkrigstiden, blev det hurtigt tydeligt, at Limfjords-
broen ikke alene kunne blive ved med at klare traikpresset. I 1958
lavede en lokal nordjysk komité af embedsingeniører en redegørelse,
hvor de pegede på forskellige muligheder for at etablere en 2. Lim-
fjordsforbindelse, der kunne løse det traikale kaos.
Ministeriet for Offentlige Arbejder var enig i behovet og nedsatte et
arbejdsudvalg, der skulle inde frem til den bedste løsning for en ny
fjordforbindelse. I 1962 var udvalget klar til at anbefale en 4-sporet
tunnel øst for Aalborg. Folketinget vedtog anlægsloven for den 2.
Limfjordsforbindelse i 1963. Inden byggeriet gik i gang blev tunnelen
udvidet til den nuværende 6-sporede tunnel, der ifølge beregningerne
skulle kunne klare op mod 80.000 biler i døgnet.
I dag er mængden af køretøjer i tunnelen nået et kritisk niveau. Ifølge
Vejdirektoratet vil Limfjordstunnelens kapacitet være fuldt udnyttet i
løbet af de næste fem år.
Den 1. forbindelse – Limfjordsbroen
Den 3. forbindelse – Egholmforbindelsen
Visualiseringer udført af COWI A/S for
Vejdirektoratet
Den 1. Limfjordsforbindelse blev indviet i 1933. Siden 1863 var
passagen over Limfjorden foregået via en primitiv pontonbro, der nogle
gange kunne inde på at rive sig løs og drive med strømmen i fjorden.
På grund af den kraftigt stigende traik i begyndelsen af 1900-tallet var
pontonbroen blevet en slem traikal laskehals, og behovet for en fast
forbindelse over Limfjorden var indlysende for enhver.
Indvielsen af Limfjordsbroen fandt sted den 30. marts 1933 under stor
festlighed og med taler af blandt andre statsminister Th. Stauning.
Broen skulle ifølge dimensioneringen kunne klare en maksimal døgn-
traik på omkring 30.000 biler, men vejkrydsene ved landtilslutningerne
havde væsentlig mindre kapacitet.
Efter anden verdenskrig steg biltraikken igen hastigt, og i 1958-60
blev der gennemført en udvidelse af broen.
Trafikken fortsatte dog med at stige, og der gik ikke mange år,
før der igen dagligt var kilometerlange bilkøer ved broen og i de
tilstødende gader.
Den 3. Limfjordsforbindelse har været under forberedelse i mere end
40 år.
Mange forskellige linjeføringer har været på tegnebrættet indtil Nordjyl-
lands Amt i 2003 vedtog et regionplantillæg for en 3. Limfjordsforbin-
delse over Egholm.
Der gik dog yderligere næsten ti år, inden Vejdirektoratet ik lavet en
VVM-redegørelse for en 3. Limfjordsforbindelse. Til gengæld var konklu-
sionen klar. Med baggrund i den færdige VVM-undersøgelse indstillede
Vejdirektoratet i 2013, at den 3. Limfjordsforbindelse skal anlægges i en
linjeføring over Egholm.
En ny 3. Limfjordsforbindelse er et stort og indgribende projekt, der
vil påvirke traikmønstrene markant. Derfor besluttede Folketingets
Transportudvalg den 21. marts 2013 at få lavet en endelig opdate-
ring af traikberegningerne for traikken ved Limfjorden med den nye
Landstraikmodel.
I april 2014 kom Vejdirektoratets endelige rapport til Folketinges Trans-
portudvalg. Igen lå Vejdirektoratets konklusion fast: Der er efterhånden
hårdt brug for en 3. Limfjordsforbindelse, hvis traikken ikke snart skal
bryde sammen, og ifølge Vejdirektoratet er Egholmforbindelsen den
eneste rigtige linjeføring for den kommende forbindelse.
Med VVM-undersøgelsen og med Vejdirektoratets endelige rapport
og klare anbefaling er alt nu parat til, at Folketinget i løbet af 2014
vedtager en anlægslov for en vestlig linjeføring for den 3. Limfjords-
forbindelse.
14
DEN 3. FORBINDELSE
DEN 3. FORBINDELSE
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0009.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0010.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0011.png
Flaskehals i Jyllandskorridoren
En 3. Limfjordsforbindelse vil fremtidssikre havnene i Vendsyssel.
Havnene nord for Limfjorden har solid
vækst og store planer for fremtiden.
De ønsker sig en 3. Limfjordsforbin-
delse, så de kan undgå, at lastbiler og
gods sidder fast ved Limfjorden.
”Limfjorden er blevet en sårbar flaskehals
til og fra Vendsyssel. Når der er uheld eller
vejarbejde i tunnelen, går trafikken ofte
helt i stå, og det er et problem, når man
skal nå færgen,” siger Mikkel Seedorff
Sørensen, der er direktør for Frederikshavn
Havn.
Hans kollega fra Hirtshals Havn er enig:
”En 3. Limfjordsforbindelse vil være en stor
gevinst. Den vil være med til at frem-
tidssikre adgangene til havnene i Vendsyssel,”
siger havnedirektør i Hirtshals, Jens Kirket-
erp Jensen.
Kraftig vækst
Godstransporten til Danmark og Europa via de
nordjyske havne er vokset kraftigt i de senere
år. Hver dag passerer der store mængder af
gods, isk og passagerer gennem havnene, og
det skaber vækst, udvikling og arbejdspladser.
Havnene i Frederikshavn og Hirtshals er
tilsammen med til at skabe mange tusinde
arbejdspladser i Nordjylland, og antallet af
arbejdspladser fra aktiviteterne på havnene
forventes at stige kraftigt i de kommende år.
Både Frederikshavn og Hirtshals er i disse år i
fuld gang med at udvide og udvikle havnene
og har forventninger om store stigninger i
godsmængder og omsætning.
”Vi har rigtig gode vækstmuligheder og kom-
mer til at modtage endnu mere gods i frem-
tiden. Derfor er det vigtigt, at infrastrukturen
til havnene er i orden,” siger Jens Kirketerp
Jensen fra Hirtshals Havn.
Vigtige bindeled
De nordjyske havne har ikke alene stor
betydning for Nordjylland. De er også vigtige
udenfor regionen.
EU har for nyligt oficielt anerkendt havnene
i Frederikshavn og Hirtshals som dele af EU’s
prioriterede transportnetværk.
Godstransporten fra de nordjyske
havne over Limfjorden er stor og
stigende.
Jyllandskorridoren
De to havne er blevet udråbt som vigtige led
i ”Jyllandskorridoren”, som har status som
en europæisk transporthovedkorridorer, der
forbinder det centraleuropæiske marked med
Sverige, Norge og det nordatlantiske område.
”Der er ingen tvivl om, at vores rolle som
bindeled mellem Sverige og Norge og resten
af Europa vil blive forstærket yderligere i de
kommende år,” siger Mikkel Seedorff Sørensen
fra Frederikshavn Havn.
Mere gods i fremtiden
Havnene i Frederikshavn og Hirtshals håndterer i
dag langt over 300.000 godslastvogne og mere
end ire millioner tons gods om året.
”Vi forventer, at godsmængderne vil stige, og det
samme gør antallet af lastbiler, der skal passere
Limfjorden,” siger Mikkel Seedorff Sørensen.
Sammen med passagertraikken og de øvrige
aktiviteter på havnene, som også forventes at
stige, stiller det krav til en god infrastruktur. Derfor
støtter havnene ønsket om en 3. forbindelse over
Limfjorden, som i stigende grad bliver oplevet
som Jyllandskorridorens svage led.
”Jeg ved, at det er et problem for lastbilchauffør-
erne, at der er en laskehals omkring Limfjorden.
Hvis traiksituationen ved Limfjorden bliver værre
i de kommende år, så kan vi frygte, at der er last-
biler, der vælger at køre hele vejen op til Sverige
via Fyn og Sjælland. Derfor er der brug for en 3.
Limfjordsforbindelse,” siger han.
Ved siden af de store godsmængderne er der
cirka ire millioner færgepassagerer, der hvert år
rejser til og fra Frederikshavn og Hirtshals.
Mikkel Seedorff Sørensen, direktør for
Frederikshavn Havn.
Havnene nord for Limfjorden i Hirtshals og
Frederikshavn er oficielt anerkendt af EU
som vigtige led i ”Jyllandskorridoren”, som
forbinder det centraleuropæiske marked
med Sverige, Norge og det nordatlantiske
område.
Frederikshavn Havn
Havnens størrelse: 171 ha
Planlagt udvidelse: 190 ha
Godsomsætning i 2012: 2,5 mio. tons.
Havnens betydning for arbejdspladser i regionen: 3.000
Hirtshals Havn
Havnens størrelse: 110 ha
Planlagt udvidelse: 25 ha
Godsomsætning i 2012: 1,5 mio. tons + 56.000 tons isk.
Havnens betydning for arbejdspladser i regionen: 2.700
Kilde: Danske Havne
20
DEN 3. FORBINDELSE
DEN 3. FORBINDELSE
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0012.png
Aalborg er en flaskehals
Fiskeeksportør Jens Schlie fra Hirtshals
bliver ramt af trængslen ved Limfjorden.
Rederi: Presset omkring Limfjordstunnellen er allerede et problem.
Flere og lere af Fjord Lines kunder
gruer ligeså meget for laskehalsen om-
kring Limfjordstunnellen som for køerne
omkring Hamborg. Direktøren frygter at
kunderne vil vælge andre veje.
Der er fuld fart på udviklingen hos det
dansk-norske færgerederi Fjord Line i
Hirtshals. Rederiet udvider med nye færger
og afgange, og det betyder flere arbejds-
pladser i Nordjylland.
Alligevel hænger der en sort sky og truer
fremgangen og udviklingslysten.
”Presset omkring Limfjordstunnellen er
allerede et problem for os og vores kunder,
og det vil bare vokse i fremtiden, hvis
der ikke bliver gjort noget. Uden en 3.
Limfjordsforbindelse vil vores kunder vælge
andre veje, og det vil koste arbejdspladser
i Nordjylland,” siger direktør for Fjord Line,
Gert Balling.
Ringer fra køen
På nuværende tidspunkt er infrastrukturen
særligt et problem om sommeren, hvor gæ-
sterne risikerer at hænge fast i en kø omkring
Aalborg, når de er på vej for at nå de færger,
der sejler midt på dagen.
”Når det stopper til i og omkring tunnellen,
så er det ikke bare en enkelt bil på vej til
færgen, der misser en afgang. Det rammer
jo rigtig mange. Folk ringer til os fra køen for
at høre, om vi ikke kan holde færgen tilbage.
Det kan vi selvfølgelig ikke, vi skal sejle til ti-
den, og så må vores gæster holde på havnen
og vente på en senere afgang,” siger Gert
Balling og fortsætter:
”Det er selvfølgelig ikke nogen rar oplevelse
for vores gæster, og der er grænser for, hvor
længe man vil blive ved med at bruge vores
færger, hvis man først er kommet for sent
lere gange på grund af kø.”
Han hører allerede nu fra gæsterne, at de
frygter traikken omkring Limfjordstunnellen
lige så meget som presset omkring Hamborg.
Vognmænd fravælger Jylland
Fjord Line forventer, at rederiet til
sommer vil runde 600 ansatte. Samtidig
er forventningen, at færgerne i 2014 vil
sejle 200.000 personbiler – eller hvad der
svarer til 600.000 gæster – og 40-50.000
lastbiler.
”Vi har også en stor cargotrafik, men des-
værre er fakta, at vognmændene vælger at
fragte mere og mere gods igennem Sverige
frem for Danmark, for at undgå køer i
Jylland,” siger Gert Balling.
Derfor er det magtpåliggende for ham, at
der kommer en 3. Limfjordsforbindelse.
”Det er helt nødvendigt med en ekstra
forbindelse – ellers vil det koste arbejds-
pladser og erhvervsudviklingen vil gå i
stå,” siger han.
Trafiktrængsel stopper friske fisk
Fiskevirksomhed: En 3. Limfjordsforbindelse via Egholm er vigtig.
Friske isk skal frem til tiden, og derfor
er det kritisk, når iskene bliver forsin-
ket på grund af trængslen ved Limfjor-
den. For Brødrene Schlie’s Fiskeeksport i
Hirtshals er det derfor vigtigt med en 3.
Limfjordsforbindelse via Egholm.
”Vi har lere gange oplevet, at vi ikke kan levere
vores isk som aftalt til kunderne, fordi traikken
står stille omkring Limfjorden,” siger en ærgerlig
Jens Schlie fra Brødrene Schlie’s Fiskeeksport i
Hirtshals.
Virksomheden, der har 100 ansatte og omsætter
for 600 millioner kroner årligt, opkøber og forar-
bejder laks, ørred, sild, makrel, jomfruhummere
og auktionsisk og sælger dem i Danmark og
resten af Europa.
”Vi fragter isk fra Hirtshals og ned sydpå
gennem Limfjordstunnelen hver eneste dag, og
vi modtager også isk fra udlandet, som skal for-
arbejdes på vores fabrikker. Hver eneste gang er
det helt afgørende, at isken når frem til tiden,”
siger Jens Schlie.
Må tage isken retur
Problemerne opstår, fordi virksomheden skal nå
frem til forskellige destinationer på helt bestemte
tidspunkter. Fisk kan ikke bare komme for sent,
for så er de ikke noget værd for kunden.
”Når vi for eksempel skal sende frisk isk til
resten af Europa, er der helt bestemte afgange,
som vi skal nå i Padborg. Når vi det ikke, kan vi
ikke levere isken til vores kunder. Og desværre
har vi lere gange oplevet, at vi er kommet for
sent, fordi traikken stod stille omkring Limfjor-
den,” siger iskeeksportøren fra Hirtshals.
Det bliver bare værre
Når det sker, er konsekvensen, at Jens
Schlie må få kørt fisken retur til Hirtshals.”
Men det værste er jo, at vores kunder ikke
kan få den fisk, som de har bestilt, og som
de måske allerede har solgt videre til deres
kunder,” siger han.
Med de nuværende trængselsproblemer
omkring Limfjorden og en trafik, som
vokser år for år, forudser Jens Schlie, at
risikoen for ikke at nå frem med fisk til
tiden også vil stige.
”Det bliver bare værre og værre, og derfor
er det altafgørende med en 3. Limfjords-
forbindelse. Det vil sikre, at trafikken
glider nemmere, og at vi kan betjene vores
kunder præcist,” siger han.
”Det er nødvendigt med et alternativ til Limfjordstunnellen,” siger direktør i Fjord Line, Gert Balling.
22
DEN 3. FORBINDELSE
DEN 3. FORBINDELSE
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0013.png
De nordjyske kommuner:
En Egholmforbindelse er en hastesag
Alene signalet om, at forbindelsen kommer, vil sætte gang i en positiv udvikling.
En god infrastruktur er livsvigtig, hvis
en region som Nordjylland skal kunne
klare sig godt og udvikle sig i fremti-
den. Alle nordjyske kommuner er enige
om, at en 3. Limfjordsforbindelse er
den investering i infrastruktur, der har
allerhøjeste prioritet.
”Limfjorden er ikke kun en barriere for traikken.
Den er også på vej til at blive en barriere for
erhvervsudviklingen og beskæftigelsen i Nordjyl-
land. Derfor er den 3. Limfjordsforbindelse utrolig
vigtig for hele Nordjylland,” siger Mogens Gade,
der er bogmester i Jammerbugt Kommune og
formand for det nordjyske kommunekontaktråd.
Ifølge Mogens Gade er der i de nordjyske kom-
muner en meget stor vilje til at være selvhjulpne
og til selv at klare udfordringerne.
”I de nordjyske kommuner mener vi, at det
først og fremmest er vores eget ansvar, at der
skabes vækst og udvikling i Nordjylland. Men
det kræver, at staten sørger for nogle acceptable
rammevilkår og en ordentlig infrastruktur, og
der er den 3. Limfjordsforbindelse simpelthen en
presserende nødvendighed,” siger han.
Ingen gavebod
Samtlige nordjyske kommuner er enige om, at
den 3. Limfjordsforbindelse skal opføres som
en vestlig linjeføring via Egholm. Mogens Gade
kalder det en ”hastesag”, at Folketinget nu får
vedtaget en anlægslov for den 3. Limfjordsfor-
bindelse.
”Det vil få lere borgere og virksomheder til at
turde bosætte sig nord for Limfjorden. Alene
signalværdien i, at Folketinget omsider vedtager
anlægsloven, vil sætte gang i en positiv udvikling
og skabe mere vækst i Nordjylland. Det er jeg
ikke et øjeblik i tvivl om,” siger Mogens Gade,
der som talsmand for de nordjyske kommuner
hæfter sig ved, at den 3. Limfjordsforbindelse
via Egholm ifølge beregningerne vil være en god
investering for det danske samfund.
”Havde den 3. Limfjordsforbindelse ikke ligget
i Nordjylland, så tror jeg, at den nok var blevet
bygget for længst,” siger han.
Mogens Gade vil derfor gerne have, at Folke-
tinget ser på den 3. Limfjordsforbindelse som
en investering for både Nordjylland og for hele
Danmark.
”Det er ikke nogen gavebod, vi ønsker os. Mere
en håndsrækning, der vil gøre os endnu bedre
i stand til at klare os selv. En slags hjælp til
selvhjælp,” siger han.
Direktør Björn Eirikssons internationale produktionsvirksomhed
er sårbar uden en 3. Limfjordsforbindelse.
Gode transportveje er afgørende
Eksportvirksomhed: Vi støtter en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm.
For en produktionsvirksomhed som
Altuglas International i Brønderslev er
det vigtigt med gode og stabile trans-
portveje ind og ud af Vendsyssel. Virk-
somheden ser frem til, at der kommer
en 3. forbindelse over Limfjorden.
”Størstedelen af vores produktion går
til eksport og bliver fragtet på lastbiler
til kunder i hele Europa. Derfor er det
afgørende, at vi ikke har problemer med
at få kørt varerne til og fra virksom-
heden,” siger adm. direktør i Altuglas
International, Björn Eiriksson.
Altuglas laver særlige acrylplader,
der fortrinsvis bliver brugt i byggeindu-
strien i mange europæiske lande.
De 62 medarbejdere producerer årligt i
alt 6.000 tons acrylplader, og det betyder
masser af tank- og lastbiler fra Europa til
Brønderslev og retur hver eneste uge.
Altuglas forsøger hele tiden at have en
råvarebeholdning, så produktionen kan
fortsætte i cirka en halv uge uden nye
forsyninger.
”Vi er meget afhængige af, at der hele ti-
den kommer tankvogne med de råvarer og
kemikalier, som vi bruger i produktionen.
En god infrastruktur er vigtig, og derfor så
vi gerne, at det kom en 3. Limfjordsforbin-
delse. Når vi kun har Limfjordstunnelen, er
vi lige lovligt sårbare,” siger Björn Eiriksson,
der fortæller, at virksomheden ofte har
lastbiler, der bliver forsinket i trafikken
ved Limfjorden.
Skal nok overleve
Han understreger, at det ikke er fordi, at
virksomhedens eksistens på nogen måde
er afhængig af en 3. Limfjordsforbindelse.
”Virksomheden skal nok overleve, men vi
har planer om at vokse og udvide
produktionen, og i den forbindelse er det
er klart, at gode transportveje i Nordjyl-
land er et vigtigt konkurrenceparameter.
Derfor støtter vi en 3. Limfjordsforbindelse
over Egholm,” siger Björn Eiriksson.
En anlægslov for den 3. Limfjordsforbindelse er en hastesag, mener borgmester
Mogens Gade, formand for det nordjyske kommunekontaktråd.
Borgmester Mogens Gade.
24
DEN 3. FORBINDELSE
DEN 3. FORBINDELSE
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381036_0015.png
Besøg os på www.3limfjordsforbindelse.nu
[email protected]