Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 297
Offentligt
1379755_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379755_0002.png
 
Konsekvensen heraf vil betyde faldende indtægt og dårlig økonomi i taxivirksomhederne, hvilket på sigt, 
dels vil betyde en lang række konkurser og lukninger, samt en forringelse af vognparken, da der ikke vil 
være økonomi til at forny og udskifte vognparken. 
Samtidig er der en risiko for at chaufførerne vil køre længere tid for at holde deres indtjening, hvilket har 
såvel trafiksikkerhedsmæssige som arbejdsmiljømæssige problemstillinger. 
En samlet konsekvens er en betydelig ringere kundeservice. 
 
Udenlandske selskaber med udenlandsk arbejdskraft 
Som lovgivningen er i dag, skal taxivirksomhed drives som personligt eget selskab i et geografisk afgrænset 
område. 
Med muligheden for at udenlandske selskaber kan etablere sig med kørselskontorer i Danmark, vil vi kunne 
komme til at se en omfattende social dumping med østeuropæisk arbejdskraft uden regulerede 
arbejdsforhold, som vi har været vidne til i byggebranchen gennem en årrække.  
Dette vil ikke fremme kundeservice og kundetilfredshed og en sund taxibranche. 
 
Taxameterkørsel og kørsel på kontrakt 
Kørsel via et kørselskontor, tænkes udført efter taxameter eller efter forudgående skriftlig kontrakt. 
 
Der er imidlertid intet i den tænkte lovgivning, der vil forhindre indehaveren af en universaltilladelse, der 
driver sin forretning som en nuværende OST tilladelse i at etablere en website eller en sms tjeneste, hvor 
han kan indgå konkrete skriftlige kontrakter om eksempelvis en enkelt tur fra Brønshøj til lufthavnen.  
Prisfastsættelsen vil være ugennemskuelig for kunden og da bilen ikke er indrettet med taxameter vil 
risikoen for ikke beskattet indtjening være til stede. 
Samtidig etableres der en ugennemskuelig konkurrencesituation mellem de indehavere af 
universaltilladelser, der er tilmeldt et kørselskontor, og de som ikke er. 
 
Privat transport mod betaling 
Som vi forstår tankerne i det arbejde der pågår i ministeriet, så arbejder man også med at åbne op for 
muligheden for, at private kan komme til at udføre persontransport mod betaling. 
Dette vil, efter vores opfattelse, åbne op for mange problemstillinger, hvor blot betaling uden 
skatteindeholdelse, problematiske forsikringsforhold og risikoen for kriminel organisering, er nogle af dem. 
 
Hvorfor så maksimaltakster 
Hvis målet med en kommende lovgivning er liberalisering og konkurrence udsættelse, hvor markedet skal 
være med til at regulere udbud, efterspørgsel og pris, hvorfor så en maksimaltakst. 
 
Hvis man ønsker liberaliseringen, må man vel også tage konsekvensen og frigive prisdannelsen.  
Det må være vognmændenes ret at udbyde til den pris, man kan aftale med kunden i hvert enkelt tilfælde, 
ganske som det er op til købmanden, kiosken og supermarkedet at vælge, hvad prisen for halvanden liter 
sodavand skal være. 
 
‐ 2 ‐ 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379755_0003.png
 
Kunden vælger jo selv om han/hun vil drikke sodavand eller køre i taxi eller offentlige kollektive 
transportmidler. 
 
Ændringer i taxiloven – et afviklet taxierhverv 
Danmark har i dag et i store træk velfungerende taxierhverv, måske det bedste i Europa.  
Vi har en god og miljøvenlig vognpark, maksimaltakster der beskytter forbrugerne, en kørselspligt der sikrer 
dækning i hele Danmark, afregnings– og kontrolsystemer i bilerne der sikrer en reel virksomhedsdrift, en 
branche der arbejder på at egenregulering, hvor ordnede arbejdsforhold og overenskomstdækning af 
medarbejderne er i fremdrift og en formodning om et erhverv, der gennem skattebetalinger med til at 
bidrage positivt til den fælles danske samfundsøkonomi. 
 
Jo ‐ der er problemer, i sær i tyndtbefolkede områder, hvor uregulerede OST tilladelser til underbetaling og 
på andre konkurrencevilkår presser de regulerede og overenskomstdækkede taxivirksomheder. En tendens 
vi også er begyndt at se i de større byer. 
 
Vi må imidlertid udtrykke vores bekymring for, at man, via de påtænkte nye tiltag, ikke skaber et nyt 
taxierhverv i Danmark, men afvikler taxierhvervet i Danmark. 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
Jens Vegge Bjørck 
Direktør 
Mobil 22 22 22 03 
jvb@dta‐taxi.dk 
 
‐ 3 ‐