Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 293
Offentligt
1378477_0001.png
NOTAT
Til Transportudvalget
Dato
J. nr.
5. juni 2014
2014-795
Orientering om Natur- og Miljøklagenævnets afgørelsesudkast af 4.
juni 2014
Natur- og Miljøklagenævnet har i to afgørelsesudkast af 4. juni 2014 varslet, at
nævnet vil ophæve Københavns Kommunes påbud af 23. og 25. april 2014 ved-
rørende aftenarbejde på metrobyggepladserne ved Marmorkirken og Køben-
havns Hovedbanegård. For byggepladsen ved Hovedbanegårdens vedkommen-
de vil ophævelsen også gælde støjende arbejde om lørdagen i dagtimerne.
Afgørelsesudkastene vedrørende byggepladsen ved Marmorkirken indebærer,
at der
i modsætning til efter Københavns Kommunes påbud
ikke må udfø-
res støjende arbejde i aftentimerne på hverdage.
Afgørelsesudkastet vedrørende byggepladsen ved Københavns Hovedbanegård
indebærer, at der
i modsætning til efter Københavns Kommunes påbud
ikke må udføres støjende arbejde i aftentimerne eller om lørdagen i dagti-
merne.
Herudover fastsætter Natur- og Miljøklagenævnet i afgørelsesudkastene nogle
konkrete støjgrænser på 75-90 dB for metrobyggepladserne ved Marmorkirken
og Københavns Hovedbanegård.
Natur- og Miljøklagenævnet bemærker i afgørelserne, at disse støjgrænser fast-
sættes på grund af de helt særlige omstændigheder omkring byggeriet, og fordi
støjen kun vil foregå i en ganske kort periode, da den støjmæssige regulering af
byggepladserne overgår til regulering ved bekendtgørelse udstedt af trans-
portministeren den 1. juli 2014. Natur- og Miljøklagenævnet bemærker også, at
så høje støjniveauer kun yderst sjældent kan accepteres efter den gældende
lovgivning.
Medlemmerne af Miljø- og Naturklagenævnets kombinationsnævn er ikke en-
stemmige i vurderingen af, at de nævnte støjniveauer i dagtimerne kan accepte-
res. Et mindretal af nævnets medlemmer mener, at der bør justeres og reduce-
res på enten støjniveauet eller den daglige driftstid på byggepladsen.
Parterne har fået en frist på 14 dage til at afgive bemærkninger til afgørelsesud-
kastene, og Natur- og Miljøklagenævnet har valgt at give klagerne delvis opsæt-
tende virkning i sagerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378477_0002.png
Det indebærer, at aftenarbejdet på begge byggepladser og lørdagsarbejdet på
metrobyggepladsen ved Hovedbanegården skal ophøre med det samme.
Side 2/2
Vurdering af konsekvenser
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelsesudkast bekræfter det risikoscenarie, der
lå til grund for aftalen om
Klare rammer for byggeriet af Metrocityringen.
Afgørelserne er særligt problematiske for projektet, fordi netop disse to statio-
ner, Marmorkirken og Københavns Hovedbanegård, aktuelt udgør den største
risiko i forhold til en forsinkelse af det samlede projekt.
Hvis Natur- og Miljøklagenævnets afgørelsesudkast vedrørende Marmorkirken
og Hovedbanegården skulle stå ved magt og udgøre grundlaget for det fremti-
dige arbejde, ville en forsinkelse som prognosticeret på 2 år og en fordyrelse på
2-3 mia. kr. eller mere efter al sandsynlighed være en realitet. Afgørelsen peger
endog i retning af, at konsekvenserne af nævnets afgørelser kunne vise sig end-
nu mere alvorlige for projektet end hidtil antaget, idet nævnet som anført også
har overvejet restriktioner på omfanget og arten af dagarbejdet. Dette ville
kunne betyde forsinkeler og fordyrelser i endnu større omfang end hidtil anta-
get.
Samtidig betyder Natur- og Miljøklagenævnets afgørelser, at der på ny skabes
uklarhed for metrobyggepladsernes naboer om, hvilke erstatninger de er beret-
tigede til.
Med en vedtagelse af L177 om ændring af lov om en Cityring, der udmønter
aftalen om
Klare rammer for byggeriet af Metrocityringen,
vil lovforslagets
regulering af metrobyggepladserne kunne træde i kraft den 1. juli 2014. Heref-
ter vil Natur- og Miljøklagenævnets afgørelser ikke længere have virkning, og
byggeriet vil alene være reguleret af lovforslagets og de tilhørende bekendtgø-
relsers regler.