Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1378503_0001.png
NOTAT
Nøgletal for strækningen Helsingør
Peberholm for april 2014
Dato
J. nr.
3. juni 2014
2014-1205
Tabel 1
Operatør og kundeoplevede rettidighed (procent)
seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Operatør
Bod-/
bonustrin
(jf. tabel 2)
Kundeoplevede
Kontrakt
1
Kundeoplevede
Banedanmark
2
2013
Maj
98,0
Jun.
97,8
Jul.
96,4
Aug.
97,4
Sep.
97,0
Okt.
98,5
Nov. Dec.
98,3
98,3
Jan.
98,5
2014
Feb. Mar. April
98,7
99,1
98,4
+1
+1
-3
0
-1
+3
+2
+2
+3
+3
+4
+2
89,3
89,3
89,3
89,4
88,6
87,0
89,5
89,4
91,3
91,1
90,7
87,7
92,6
92,4
93,2
88,5
92,0
91,4
93,4
92,9
94,5
94,5
92,3
92,3
Note:
Alle tal er baseret på data fra Banedanmark.
Tallene for Kundeoplevede Kontrakt er særligt for DSB Øresunds kontrakt, hvor
der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for
fx force
majeure, jf. nedenfor.
Operatørrettidighed
defineres som den rettidighed, DSB Øresund er ansvarlig for.
Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresunds
operatørrettidighed i 3 ud af 5 på hinanden følgende måneder ligger på bodtrin 5 eller under
(dvs. under 95 %).
Grønne positive tal angiver månedens bonustrin, som Transportministeriet udbetaler til DSB
Øresund på baggrund af operatørrettidigheden. Røde negative tal angiver det bodtrin, som
Transportministeriet opkræver fra DSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden.
Den kundeoplevede rettidighed
er den rettidighed, som kunden/passageren oplever. Der
findes forskellige mål herfor:
1: Målet
”kundeoplevet kontrakt”
for den kundeoplevede rettidighed er særligt for DSB
Øresunds kontrakt, hvor der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for,
fx force majeure. Fra kontraktstart kunne DSB Øresund opnå bonus (men ikke bod) for dette
mål. Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt, at DSB Øresunds mulighed for at opnå
bonus for den kundeoplevede rettighed er suspenderet, så længe Transportministeriet
kompenserer DSB Øresund økonomisk for ekstra robusthedstiltag på strækningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378503_0002.png
2: Målet
”kundeoplevet Banedanmark”
for den kundeoplevede rettidighed måles i henhold til
Banedanmarks resultatkontrakt med Transportministeriet og er således ikke relevant for DSB
Øresunds kontrakt med Transportministeriet. I dette mål korrigeres der ikke for selv større
eksterne påvirkninger.
Bemærk, at den kundeoplevede rettidighed hos DSB Øresund medtager alle aflysninger, og
rettidighed opgøres ud fra kriteriet 4 minutter og 59 sekunder. Hos DSBs fjern- og regionaltog
tæller aflysninger ikke med og opgøres ud fra kriteriet 5 minutter og 59 sekunder. Set i forhold
hertil vurderes DSB Øresunds kundeoplevede rettidighed at være nogenlunde på niveau med
DSBs fjern- og regionaltog.
Tabel 2
Kontraktuelle bod- & bonustrin for operatørrettidighed (døgn)
Side 2/4
Bod/bonus trin
Bonustrin 4
Bonustrin 3
Bonustrin 2
Bonustrin 1
Neutralt
Bodtrin 1
Bodtrin 2
Bodtrin 3
Bodtrin 4
Bodtrin 5
Fra og
med
99,0 %
98,5 %
98,1 %
97,7 %
97,3 %
96,9 %
96,5 %
96,0 %
95,0 %
Til og ikke
med
Bod/bonus omfang
% af vederlag
+ 5,0 %
99,0 %
98,5 %
98,1 %
97,7 %
97,3 %
96,9 %
96,5 %
96,0 %
95,0 %
+ 3,0 %
+ 2,0 %
+ 1,0 %
Ingen regulering
- 1,0 %
- 2,0 %
- 3,0 %
- 5,0 %
Under -5,0 %
Tabel 3
Gennemsnitligt antal Øresundstogsæt på værksted
seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Gennemsnit
Afslag mio. kr.
Maj Jun.
10,4 10,7
2013
Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec.
17,7
14,0
0,8
11,8
0,4
12,7
0,6
13,0
0,6
13,7
0,6
Jan.
13,1
0,6
2014
Feb. Mar. April
12,4
0,5
11,4
0,4
12,0
0,4
Note:
Gennemsnittet er regnet ud for hverdage, eftersom DSB Øresund har brug for langt færre
togsæt i weekender og på helligdage. Bemærk at tallet for afslaget er afrundet.
Afslagsordningen for togsæt på værksted trådte i kraft den 1. august 2013. I henhold til
kontrakten med Transportministeriet må DSB Øresund maksimalt have 6 Øresundstogsæt ude
af drift. Afslagsordningen er eksponentielt stigende, hvilket afspejler, at DSB Øresund stadig
kan realisere deres trafikale forpligtigelser, selvom de holder flere togsæt på værksted end de 6
togsæt, som DSB Øresund oprindeligt har tilbudt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378503_0003.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378503_0004.png
Figur 2
Passagerudviklingen over Øresundsbroen
Side 4/4
Passagertal over Øresundsbroen baseret på salgstal
1200000
1100000
1000000
900000
800000
700000
600000
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Note:
Baseret på salgstal. Det er ikke alle kunder, der opfanges i salgsstatistikken, det
gælder fx rejser på frikort og medfølgende børn under 7 år. For at tage højde for dette er
antallet af rejser over Øresundsbroen derfor tillagt 5 %.
2010
2011
2012
2013
2014
Trafikstyrelsen oplyser, at der i april måned var 5,3 % flere rejser på Øresundsbroen end
samme måned sidste år. Trafikstyrelsen tager forbehold for, at seneste måneds passagertal
kan ændre sig i forbindelse med indrapportering af næste måneds passagertal.