Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 286
Offentligt
1376178_0001.png
Foreninger, der søger foretræde ved Folketingets Transportudvalg vedr. 3. Limfjordsforbindelse:
Egholms Venner
Egholms Venner er en forening, der fungerer til gavn Egholms natur, dens færgefart, og dens mange
tusinde turister. Forenings formål er at bevare Egholm som Ø, og til hver en tid at arbejde for, at der
aldrig etableres nogen form for fast vestlig bynær motorvejsforbindelse. Sker det, vil et yndet
udflugtsmål for Aalborgs befolkning vil gå tabt. Desuden vil det naturligvis være forfærdeligt for øboerne.
Endvidere arbejder foreningen for at øens natur, miljø og lokalsamfund trives bedst muligt, og at så
mange som muligt, får lejlighed til at opleve øens rolige virke og unikke landskab.
Egholm har ganske særlige naturforhold med sjældne dyre- og plantearter netop i det område, hvor
motorvejen tænkes etableret. Nogle af disse arter er beskyttet af internationale konventioner, hvilket
man mener bør være tilstrækkeligt til at stoppe motorvejsprojektet. F.eks. benytter et betydeligt antal af
Danmarks vigtigste fugl: lysbuget knortegås, hvert år, øen og de omkringliggende vådområder, som
fourageringeområde. En stor del af Egholm er allerede udpeget som Natur2000-område.
Egholms Venner indsamlede frem til 2006 ca. 5.700 underskrifter imod etablering af en motorvej over
Egholm. Facebook-gruppe
”Bevar Eghol so Ø” har a. 2.500 edle
er.
Egholm besøges hvert år
af op mod 60.000 turister, heraf mange børn og unge. Mange siger, at det mest unikke ved Egholm er, at
det er en ø, som ligger i 9000 Aalborg (færgeturen tager kun 5 minutter).
www.egholmsvenner.dk
/ facebook: "Bevar Egholm som ø". Repræsenteres af Henrik Mørch.
Borgerbevægelsen
Borgerbevægelsen har udspring i bydelen Hasseris, der vil blive hårdt ramt, hvis man vælger at føre en
motorvej vest om Aalborg. Bevægelsen blev dannet 6. juli 2011 i forbindelse med debatten om 3.
Limfjordsforbindelse og fik på to måneder 550 medlemmer. Desuden indsamledes 1737 underskrifter på
en indsigelse mod motorvejen, der blev offentliggjort i starten af september 2011. I alt kom der 1511
høringssvar efter udgivelsen af VVM-redegørelsen, hvor langt de fleste var yderst kritiske overfor VVM's
anbefaling af den vestlige motorvej. Dette var Danmarksrekord i indsigelser, men både Aalborg Byråd og
Region Nordjylland var upåvirket af dette, da de få dage efter, at rapporten udkom, vedtog deres
anbefaling af den vestlige linjeføring. De to instanser tog således beslutningen uden at sagen var
behandlet færdig, hvilket Borgerbevægelsen mener er et stort demokratisk problem. Borgerbevægelsen
er også på Facebook, hvor den har 729 medlemmer.
www.nejtilmotorvej.dk
/ facebook: "Borgerbevægelsen mod en motorvej over Limfjorden mellem
Nørresundby og Aalborg Vest". Repræsenteres af Søren Højbjerg.
Foreningen Den Bedste Vej
Foreningen
”Den
Bedste Vej” arbejder på at udvikle nye ideer på trafikområdet, som kan overflødiggøre
en vestlig limfjordsforbindelse. Både foreningen og trafikforskere på Aalborg Universitet har påpeget en
række tiltag, der håndtere de aktuelle trafikproblemer og øge kapacitet og forsyningssikkerhed ved den
nuværende tunnel. Nogle af disse forslag er dem, der i dag indgår i Vejdirektoratets
konsolideringsrapports forslag til foranstaltninger, der bør undersøges nærmere. Foreningens formand,
Jens Toft-Nielsen er blevet valgt som SF's repræsentant i Aalborg Byråd. Modstanden mod Egholm-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376178_0002.png
motorvejen ligger i øvrigt ikke kun hos SF. De Radikale i Aalborg, Enhedslisten i Aalborg samt en del
socialdemokrater har også markeret sig som klare modstandere af den vestlige løsning.
www.landcad.dk/denbedstevej.
Repræsenteres af Jens Toft-Nielsen.
Trafikalt Folkeparti
Trafikalt Folkeparti har trafik og økonomi som sit fokusområde. Enkeltmandspartiet mener, at især
staten vil få større gevinst ud af at udvide den nuværende trafikale hovedpulsåre, E45, end at bygge en
helt ny motorvejsstrækning vest om byen, som vil blive usædvanligt dyr pr. km. og samtidig vil få en
meget negativ indflydelse på værdifulde naturområder både syd og nord for fjorden samt på Egholm.
Ganske vist skabes der den nye genveje via en sådan vej, men den vil kun være en gevinst for få. Trafikalt
Folkeparti mener, det er vigtigere at udbygge E45 - landsdelens trafikale hovedpulsåre, hvor der kører ca.
70.000 biler i døgnet. Her forekommer ofte uheld, hvis sandsynlighed og konsekvenser kan mindskes ved
valg af en model med et ekstra tunnelrør. Og man kan jo ikke både få i øst og vest. Trafikalt Folkeparti
ønsker 3-tals løsningen,
www.trafikaltfolkeparti.dk/3,
gennemregnet.
www.trafikaltfolkeparti.dk.
Repræsenteres af Anders Wested.
Dansk Naturfredningsforening
Dansk Naturfredningsforening, Aalborg, har i mange år haft fokus på de særlige naturforhold på øen
Egholm. Det har medført et meget stort engagement i arbejdet med at forhindre en motorvej over
denne ø. Naturfredningsforeningen er især opmærksom på at forhindre udryddelsen af den lysbuede
knortegås, der finder føde i strandengene netop hvor motorvejen tænkes placeret, på at forhindre
udryddelsen af strandtudserne, der færdes i samme område og på at forhindre udryddelsen af flere
sjældne planter. Desuden arbejder man på at få fredet hele Egholm og skabe områder på øen, hvor
naturen får frit spil, hvilket der er store perspektiver i, også for øens besøgende.
www.dn.dk/aalborg.
Repræsenteres af Steen Birkedal Nielsen.
Grundejerforeningerne i Hasseris Enge
Grundejerforeningerne i Hasseris Enge organiserer de grundejere, der ligger i det område af Hasseris, der
vil blive stærkest påvirket af en vestlig motorvej, især hvis denne etableres efter den skitserede
linjeføring i VVM-redegørelsen. Boligområdet er eftertragtet, hvilket i høj grad kan tilskrives Hasseris
Enges påfaldende stilhed, udsigten over store vidder og flotte solnedgange mod vest. En motorvej, hvor
støjen følger vinden fra vest direkte ind i bydelen, vil være særdeles ødelæggende. Foreningerne er
derfor stor modstander af en vestlig motorvej, og at der træffes beslutning om linjeføringen lang tid før
behovet for og opbakning til at bygge motorvejen er til stede. Hvis der træffes beslutning om en vestlig
linjeføring, har foreningerne også stor fokus på, at linjeføringen for en eventuel vestlig motorvej rykkes
længere væk fra byen. Hasseris Grundejerforening bakker også op herom. Beboere i området har i øvrigt
påvist, at der findes strandtudser på et sted, hvor en motorvejsudfletning tænkes placeret.
Repræsenteres af Steffen Hansen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376178_0003.png
Foreningen
”De
store vidder”.
Den uberørte fjordlinje og hele engarealet ud over Hasseris enge tilbyder et landskab, der sprænger
rammerne for de frimærkeudsnit af jord og himmel, som mange er henvist til i storbyens firkantede rum.
Det at en by også ER det åbne landskab med plads til himmel gør den særdeles attraktiv at live i. Man
behøver ikke køre hen til naturen, den er en del af folkets hverdagsliv. Dette kan ses på den kolossal
store mængde af børn, unge og voksne, der på hver deres måde, dagligt benytter området i fritiden.
Området er et fantastiske potentialer for dyr, natur, fritid, folkelivet og familielivet i al almindelighed og
det vil gå tabt for eftertiden, hvis motorvejen placeres som en kile i ind dette særdeles bynære
naturområde.
Det er påvist og indskrevet, at den habitatbeskyttede strandtudse ligeledes bor i engen, hvor der i VVM
redegørelsen for den vestlige motorvej er placeret et udfletningsanlæg. Det kan afføde to sætninger:
”Det er fa tastisk, hvor heldig ka
a være” –
eller -
”Nu giver de pro le er ige ”.
Vi har en etisk
forpligtigelse til at anlægge et natursyn/menneskesyn, der tager hensyn til naturen og mennesket trivsel.
Naturbevarelse er helt klart en medspiller, der også har indflydelse på et samfunds vækst.
Repræsenteres af Lisbeth Gjørtz Fast.