Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 286
Offentligt
1376156_0001.png
Fra:
Anders Wested [mailto:[email protected]]
Sendt:
22. maj 2014 14:49
Til:
Benny Engelbrecht
Emne:
Myter om 3. Limfjordsforbindelse, og hvorfor de ikke holder stik
Til Transportudvalget og Transportministeren.
Som modstandere af en vestlig limfjordsforbindelse føler vi os nogle gange overrumplet af (hvad vi
betragter som) fejl-information fra modpartens side.
Derfor denne
gennemgang af myter om 3. Limfjordsforbindelse og hvorfor de ikke holder stik.
NB: Jeg har allerede kontaktet 5-6 stykker af Transportudvalget med en tidligere version af
efterfølgende tekst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376156_0002.png
1. "En vestlig linjeføring giver den
største interne rente for samfundet ...?"
- Denne påstand er baseret på
VVM-redegørelsen,
som har modtaget
over 1500 indsigelser,
heraf en
masse, der påpegede fejl i beregningen. Nogle af de store fejl kan sammenfattes til 8 punkter, se
www.kortlink.dk/e6te.
Staten har dog allerede erkendt, at der er brug for at se på punkt 2 ud af de 8,
da man bestilte
konsolideringsrapporten,
der revurderer trafikmængden baseret på
Landstrafikmodellen. Rapporten slår fast, at indtægterne (sparet køretid) bliver markant lavere end
VVM forventede. Dette ville næppe være til fordel for den dyreste investering (vest), men rapporten
undlader at sætte det ind i et regneark for intern rente. Foruden at dette må gøres, bør man tage
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
højde for kritikken på de andre 7 punkter, såfremt staten skal undgå at kaste sig ud i en fejlinvestering
på flere mia. kr. Vi anbefaler at der foretages en ny beregning, som tager højde for alle 8 kritikpunkter,
inkl. punkt 1.
2. "En vestlig linjeføring giver den bedste effekt for
erhvervslivet...?"
- Dette er ikke undersøgt! Der foreligger intet bevis for, at en ny vej langt mod vest vil være bedst for
erhvervslivet - kun nogle løse udtalelser, hvor man helt ignorerer, at der er også særlige fordele ved
valg af den østlige løsning. Den østlige løsning vil skabe den fornødne sikkerhed for, at der næsten altid
er passage ved landsdelens trafikale hovedpulsåre, hvor der kører næsten 70.000 biler. Den østlige del
af byen er vigtig, fordi man her finder et stort og voksende universitet, det kommende Supersygehus,
vindmøllefabrikker (Siemens, Bladt), Aalborg Havn, anden industri, videnspark, Gigantium, store
boligområder plus nye boligområder på vej. Også nord for fjorden vejer øst tungere, for der bor langt
flere i øst mod Frederikshavn end i vest mod Blokhus. Vest for Aalborg ligger kun boligområdet
Hasseris, et landområde plus lufthavnen, og sidstnævnte vil næppe kunne bidrage med mere end 700
biler dagligt (til syd/fra syd).
3. "Der er brug for et
alternativ for trafikken, så der altid er forbindelse over fjorden,
her er vest
bedst...?"
- Vælger man den vestlige linjeføring, kan man vel ikke samtidig få et ekstra tunnelrør i øst. Og så
kommer vi let tilbage til den uacceptable situation med ugentlige uheld, som sætter trafikken i stå på
byens trafikale hovedpulsåre. Når der går en prop i Limfjordstunnelen, er det klart, at en vestlig
forbindelse kan udgøre et godt alternativ, men kun for dem, der skal fra E45 i syd til E39 i nord og
modsat. Den vil ikke være et godt alternativ for dem, der skal mellem E45 syd og E45 nord eller dem,
som skal til/fra Aalborg Øst. Der kan også let opstå problemer for ambulancer fra Frederikshavn, som
skal mod det nye Supersygehus nord for Gistrup, hvis ikke Limfjordstunnelen har et ekstra rør som
sikkerhed (og ekstra spor i myldretiden).
4. "Kapaciteten i Limfjordstunnelen er ved at være opbrugt, der er
ikke tid til yderligere
overvejelser...?"
- Det er en myte, at der er kapacitetsproblemer ved Limfjordstunnelen allerede i dag. Trafikken afvikles
tilfredsstillende selv i spidstimerne, bortset fra ved trafikuheld og andre hændelser. Se det real time på
Vejdirektoratets webkameraer eller se en video fra spidstimerne via linket nederst
www.webkameraer.tjeklige.dk.
Det må derfor kunne lade sig gøre at bruge den nødvendige tid på
at undersøge de indvendinger, der er kommet mod beregningerne. Der er i øjeblikket stort pres på for
at skabe en afklaring for LODSEJERNE på Skelvej 8-12 nord for fjorden. Men en forhastet og forkert
beslutning om linjeføring kan medføre, at staten binder sig til en fejlinvestering i milliardklassen. Og en
beslutning om en vestlig linjeføring vil i øvrigt være til ugunst og medføre langt større tab af
ejendomsværdi for hundredevis af husejere syd for fjorden. Her påvirker motorvejen nemlig bydelen
Hasseris, hvor der er særdeles høj kvardratmeterpris, hvilket blandt andet kan tilskrives den lidt
afsondrede beliggenhed med (endnu) usploerede naturområder mod vest.
5. "En østlig løsning
koster næsten lige så meget som en vestlig...?"
- Dette er Vejdirektoratets påstand i VVM, hvor øst-løsningen var overraskende dyr sammenlignet med
VVM fra 2006. I høringsfasen blev der sået stærk tvivl om det kunne være sandt, og om ikke
Vejdirektoratets version af den østlige løsning var overdimensioneret. F.eks. måtte det jo være
overflødigt at udvide limfjordstunnelen fra 6 til 12 kørebaner, 9 ville formentlig være tilstrækkeligt til
en trafikstigning på 20-30 %. Med 9 kørebaner kan man lave en langt mere simpel og smal udfletning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376156_0004.png
ved tunnelåbningen og formentlig spare 2-3 mia. kr. Vejdirektoratet har ikke villet lave en beregning på
denne simple model med trompetindfletning og kun et enkelt ekstra rør. Se et optimeret forslag på
www.trafikaltfolkeparti.dk/3.
Hvis man vælger at lave de forbedringer af E45, der foreslås i
Konsolideringsrapporten, hvilket i øvrigt er en god idé, har man desuden påbegyndt byggeriet af øst-
løsningen, hvorefter restprisen må være væsentligt lavere. Sandsynligvis betyder alt dette, at en østlig
forbindelse kan realiseres for godt halvdelen af prisen på vest-forbindelsen.
6. "Problemet skal løses nu, mens der er
enighed
om en vestlig løsning. Vi må videre..?"
- Jamen flertallet af nordjyderne ønsker IKKE en motorvej via Egholm. I henhold til en
undersøgelse
foretaget af Jysk Analyseinstitut
refereret i Nordjyske den 12/9 2011 står stillingen 39-22-9 pct. i hele
regionen for Øst-Egholm-Lindholm (sidstnævnte mulighed er nu afskrevet). I Aalborg kommune var
stillingen 42-27-12 pct. I 2006 lykkedes det Egholms Venner at indsamle 5.700 underskrifter imod en
motorvej over Egholm! På et møde i Aalborg Lufthavn den 2/9 2013 lykkedes det blot tilhængerne af
Egholm-motorvejen at indsamle 67 underskrifter. På Facebook har "Bevar Egholm som Ø" 2532
medlemmer, mens modparten "3. Limfjordsforbindelse - TAK" har 111 medlemmer.
7. "Det er ikke svært at finde
6,7 mia.
til en Egholm-motorvej...?"
- Jo, det er mange penge. En vestlige Limfjordsforbindelse på 20 km. er særdeles dyr i forhold til andre
motorvejsstrækninger i landet. Til sammenligning kan man få en hel midtjysk motorvej på 146 km. fra
Haderslev til Hobro for 15,6 mia. kr. Sandsynligheden for, at den vestlige Limfjordsforbindelse vil blive
bevilliget foreløbig, er lille, og så får man jo slet ikke løst trafikproblemerne! Hvis man vedtager at gå
vest om byen og bevilliger første etape i form af en 700 m. lang bro hen over Østeraadalen, forbruger
man reelt
1,1 mia. kr.
på en tilkørsel til et butikscenter. Hvis ikke man derefter finder yderligere 5-6
mia. kr., opnås ingen som helst effekt på limfjordskrydsningen. Den østlige løsning egner sig bedre
til udbygning i etaper i takt med det trafikale behov, da kapaciteten på vejforbindelsen mod
Vendsyssel øges i alle etaper. Hvad angår tilkørslen til butikscentret må det i øvrigt være mere
hensigtsmæssigt f.eks. at benytte kommunens tidligere forslag med tilkobling via Ny Dallvej. Dette kan
realiseres for ca. 100 mio. kr.
8. "En vestlig forbindelse vil ikke ødelægge
livsbetingelserne for sjældne dyrearter....?"
- Jo,
Egholms Venner
mener, at en motorvej over Egholm vil være så ødelæggende for særdeles
sjældne dyrearter, primært lysbyede knortegæs og strandtudser, at følgende konventioner brydes ved
anlæg af en motorvej: Bern-konventionen, Bonn-konventionen, Habitatdirektivet, Ramsar-
konventionen, Fuglebeskyttelsesdirektivet, Naturbeskyttelsesloven, Strandbyggelinjen.
9. "Indgreb med en
motorvej gennem en række andre naturområder
er uden større betydning...?"
- Følgende meget benyttede bynære naturområder/rekreative områder berøres og udsættes for støj,
barrierevirkning, landskabsændringer, bil-lys om aftenen, påvirkning af grundvand m.m: Egholm,
Lindholm Fjordpark, Strandengene på Aalborgsiden, Hasseris Enge. Desuden mindre benyttede
naturområder langs hele ruten. I VVM's beregning af forrentning er værdien af naturødelæggelse sat
til 0 kr. på trods af at en ny motorvej vil reducere byens herlighedsværdi, dens rekreative værdi,
befolkningens sundhedstilstand samt dens tiltrækningskraft i forhold til turister og nye beboere.
10. "De
seneste rapporter
konsoliderer, at Egholm-løsningen er bedst."
Det påstås i Region Nordjyllands materiale (magasinet
ZOOM jan 2014
side 7) at
Rambøll-rapporten
slår fast, at ”den suverænt bedste løsning for både borgere, erhvervsliv, miljø og for den nordjyske
samfundsudvikling er en vestforbindelse over fjorden ved Egholm.” Det er ikke sandt. Rapporten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1376156_0005.png
beskæftiger sig hverken med borgere, miljø eller samfundsudvikling - ordene indgår slet ikke i
rapporten! Første kapitel kommer delvis ind på emnerne uden at bruge ordene, men dette er en helt
ukritisk sammenfatning af VVM! Den såkaldte erhvervsanalyse i Rambøll-rapporten er heller ingen
analyse, kun to sider med nogle løse betragtninger.
Konsolideringsrapporten
er også blevet taget til
indtægt for en hurtig etablering af en vestlig løsning, men rapportens vigtigste konklusion er, at
trafikken slet ikke stiger så meget som forventet, hvorfor forrentningen på begge forbindelser må
anses for lavere. Desuden anslår rapporten, at kun 19 % af motorvejstrafikanterne vil vælge at køre via
Egholm.
Mange af disse ting omtales også i mit PowerPoint benyttet ved besøg ved Transportudvalget i 2011,
som er her i en forkortet version:
www.kortlink.dk/dtv2
Se også aktuelle læserbreve mm. fra den lokale presse om sagen på
www.3limfjordsforbindelse.tjeklige.dk
med venlig hilsen
Anders Wested
Trafikalt folkeparti, Aalborg
Venøvej 10
9400 Nørresundby
20489503 / fast 98101676