Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
19. maj 2014
Rådet for Bæredygtig Trafiks input til ny trafikkontrakt med DSB
Politisk indhold
Folketinget må som politisk ansvarlig for statens trafikkøb fastsætte minimumskrav til betje-
ningen af såvel strækninger som stationer, som af den service DSB skal tilbyde.
Det skal ske med baggrund i en opdateret statslig trafikplan for statens banenet. Denne tra-
fikplan skal udarbejdes på baggrund af de politiske beslutninger om udbygning og forbedrin-
ger af banetrafikken og om servicemål for betjeningen, som bl.a. aftalen om en grøn trans-
portpolitik fra 2009 og aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik fra 2012 samt aftalen om
Togfonden DK fra 2014.
For at få fuldt udnytte af de mange udbygninger af den statslige infrastruktur, er det nød-
vendigt at den kommende trafikkontrakt med DSB sikrer, at de driftsmæssige rammer er til
stede for at selve togtrafikken kan udføres i det omfang, der ligger til grund for udbygnin-
gerne.
Det vil betyde en stor vækst i antallet af kørte tog, og dermed også kræve at der anskaffes
nye tog i tilstrækkeligt omfang.
Kravene må nødvendigvis beskrives forholdsvis detaljeret for at sikre, at den minimale be-
tjening er af en høj kvalitet samt attraktiv og tilfredsstillende for at tiltrække og forøge be-
folkningens brug af kollektiv trafik i overensstemmelse med de politiske beslutninger herom.
DSB kan herudover på egen hånd, og efter inddragelse af høringsparter, foreslå justeringer i
form af udvidelser af den minimale betjening og forbedret kundeservice.
Der synes, ikke mindst med de mange pågående og kommende udbygninger af banenettet,
og de dermed forbundne midlertidige omlægninger af trafikken i forbindelse med sporarbej-
derne, ikke at være baggrund for at ændre i at det er én operatør, nemlig DSB, der får an-
svaret for udførelse af trafikken. Ikke mindst for at sikre en gnidningsfri overgang mellem de
enkelte etaper af Timemodellen og Togfondens DK’s
etaper og de dermed
forbundne sporar-
bejder med særkøreplaner.
Der bør derfor ikke i den kommende trafikkontrakt være noget udbud af trafikken.
Kundeservice og kundeindflydelse
Inddragelse af kunderne i DSB’s arbejde
Det er vigtigt at inddrage de daglige brugere af DSB i de konkrete udmøntninger af trafikken
og den service, som DSB skal levere.
1