Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
1372793_0001.png
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
19. maj 2014
Rådet for Bæredygtig Trafiks input til ny trafikkontrakt med DSB
Politisk indhold
Folketinget må som politisk ansvarlig for statens trafikkøb fastsætte minimumskrav til betje-
ningen af såvel strækninger som stationer, som af den service DSB skal tilbyde.
Det skal ske med baggrund i en opdateret statslig trafikplan for statens banenet. Denne tra-
fikplan skal udarbejdes på baggrund af de politiske beslutninger om udbygning og forbedrin-
ger af banetrafikken og om servicemål for betjeningen, som bl.a. aftalen om en grøn trans-
portpolitik fra 2009 og aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik fra 2012 samt aftalen om
Togfonden DK fra 2014.
For at få fuldt udnytte af de mange udbygninger af den statslige infrastruktur, er det nød-
vendigt at den kommende trafikkontrakt med DSB sikrer, at de driftsmæssige rammer er til
stede for at selve togtrafikken kan udføres i det omfang, der ligger til grund for udbygnin-
gerne.
Det vil betyde en stor vækst i antallet af kørte tog, og dermed også kræve at der anskaffes
nye tog i tilstrækkeligt omfang.
Kravene må nødvendigvis beskrives forholdsvis detaljeret for at sikre, at den minimale be-
tjening er af en høj kvalitet samt attraktiv og tilfredsstillende for at tiltrække og forøge be-
folkningens brug af kollektiv trafik i overensstemmelse med de politiske beslutninger herom.
DSB kan herudover på egen hånd, og efter inddragelse af høringsparter, foreslå justeringer i
form af udvidelser af den minimale betjening og forbedret kundeservice.
Der synes, ikke mindst med de mange pågående og kommende udbygninger af banenettet,
og de dermed forbundne midlertidige omlægninger af trafikken i forbindelse med sporarbej-
derne, ikke at være baggrund for at ændre i at det er én operatør, nemlig DSB, der får an-
svaret for udførelse af trafikken. Ikke mindst for at sikre en gnidningsfri overgang mellem de
enkelte etaper af Timemodellen og Togfondens DK’s
etaper og de dermed
forbundne sporar-
bejder med særkøreplaner.
Der bør derfor ikke i den kommende trafikkontrakt være noget udbud af trafikken.
Kundeservice og kundeindflydelse
Inddragelse af kunderne i DSB’s arbejde
Det er vigtigt at inddrage de daglige brugere af DSB i de konkrete udmøntninger af trafikken
og den service, som DSB skal levere.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372793_0002.png
Passagerpulsen
skal indarbejdes i kontrakten som en kommende organisering, der skal tages
hensyn til, og som skal inddrages løbende i forhold til såvel målinger og opfølgning på kun-
detilfredshed som formel høringspart ved ændringer af køreplaner og kundeservice.
Passagerpulsen er beskrevet nærmere her:
http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/passagererne+faar+staerk+stemme/
Forslag til ændringer i køreplaner og kundeservice skal udover hos de forskellige trafiksel-
skaber og Passagerpulsen fremover også i formel høring hos andre interessenter som pend-
lergrupper/pendlerklubber og trafik
ngo’er
(f.eks. Rådet for Bæredygtig Trafik og Noah Tra-
fik).
Korrespondancer med andre tog og busser
Køreplanerne skal koordineres med den øvrige tog-
og bustrafik. Hvor DSB’s tog er ”grund-
stammen” som på S-banen
og i fjerntrafikken, skal de regionale trafikselskaber forpligtes til i
samarbejde med DSB at tilpasse deres køreplaner, så der altid er en kort, men sikker korre-
spondance. Dette kræver, at DSB i god tid før køreplanskift inddrager trafikselskaberne.
Informationen om forsinkelser skal løbende gives både til kunderne, og til de ansvarlige tra-
fikledelser hos trafikselskaberne så de kan sikre at korresponderende tog og busser kan af-
vente i fornødent og muligt omfang. Og at kunderne orienteres når der afventes.
Kapacitet i togene
Der skal være siddepladser til alle. Togstørrelserne skal tilpasses de forventede og målte
maksimalbelægninger. Fyldte tog og ståpladser er ikke tillokkende for nye kunder.
I forbindelse med særlige forhold som store idrætsbegivenheder o.l. skal togstørrelserne til-
passes til at kunne tilbyde plads til de forventede passagermængder.
Trafikinformation
Trafikinformation skal være tilgængelig ikke kun digitalt, men også analogt.
Det skal være muligt på stationer og i tog at kunne finde oplysninger om linjenet, kørepla-
ner, korresponderende tog- og buslinjer og løbende trafikinformation uden brug af personlige
digitale medier.
Trafikkort og køreplaner skal have et overskueligt format, hvilket oftest bedst sker på store
plakatlignende opslag.
Cykelmedtagning
Den rigtige kombination af kollektiv trafik og cykeltrafik giver et fleksibelt og samtidigt mil-
jøvenligt alternativ for mange trafikanter. Det har den gratis mulighed for medtagning af
cykler på S-banen tydeligt vist, med en stor tilgang af nye kunder.
Det er derfor vigtigt at udvide kombinationen, ikke kun i form af bedre cykelparkeringsmu-
ligheder ved stationerne, men også ved at udvide muligheden for at tage cyklen med i toget.
Ikke mindst i de mange rejseforbindelser, hvor der er en hvis afstand til rejsemålene i begge
ende af togrejsen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372793_0003.png
Der skal derfor være mulighed for
gratis
cykelmedtagning i alle tog. Fjern- og regional-
togene skal ombygges til samme standard som S-togene med tilstrækkelig kapacitet.
Alle nye tog der anskaffes skal leveres med velindrettede flexrum, med stativer til cykler i
tilstrækkeligt omfang.
I fjerntrafikken skal der kunne reserveres pladser til cykler, men dette må ikke betyde at der
ikke er plads til andre cykler eller at de afvises på kortere delstrækninger.
Stationer
Stationerne er kundernes indgang til togrejsen. De skal derfor være nemme at komme til og
nemme at finde rundt på.
Der skal være ordentlige og tilstrækkelige venteforhold med læ og tilstrækkelig trafikinfor-
mation, såvel analog (trafikkort, køreplaner for såvel togene som tilsluttende busforbindel-
ser, oversigtskort over stationens omgivelser mv.) som digital (skærme mv.).
Der skal være trygge, sikre og overskuelige forhold, herunder god belysning.
Der skal være gode parkeringsforhold for såvel cykler som biler. For cykler også til ladcykler
og cykelanhængere. For alle cykeltyperne skal der være mulighed for sikre, aflåste parke-
ringsområder.
DSB skal opretholde mindst én betjent station i hver region bl.a. for at kunne give en egent-
lig personlig betjening ved uddannet personale, der har den nødvendige viden og ekspertise
om DSB’s produkter mv. På samme måde som f.eks.
Arriva i deres betjeningsområde har 10
betjente stationer, og Lokalbanen har 5.
Seven/eleven kioskerne har ikke den nødvendige kompetence i at sælge andet, end hvad der
kan købes i en billetautomat. Visse ekspeditioner tager uforholdsmæssig lang tid, ligesom
kunder, der skal købe billetter mange steder må afvente kunder der blot skal købe kioskva-
rer og ikke skal rejse. Roskilde er et godt eksempel på et travlt billetsalg, som DSB har be-
sluttet at lukke.
Toiletter i tog og på stationer
Alle kunder kan have behov for toiletbesøg på en rejse, såvel lange som korte.
Når der endvidere sælges drikkevarer til medtagelse på togturen i f.eks. stationernes kio-
sker, skal der også kunne tilbydes toiletter under og/eller før og efter rejsen.
DSB har i de senere år nedlagt toiletter på en lang række stationer. Disse skal snarest gen-
indføres. Det gælder ikke mindst på S-banen, hvor der ikke er toiletter i togene.
DSB’s ar-
gumenter for at nedlægge toiletterne, er at undgå hærværk, men de nedlægges også på sta-
tioner hvor der normalt aldrig er hærværk. DSB har endvidere i de senere år krævet betaling
for brug af toiletter på måder (f.eks. via mobiltelefon), der gør at ikke alle har det rette be-
talingsmiddel. Toiletbrug bør være gratis.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372793_0004.png
Takstforhold, herunder rejsekortet
En fælles landsdækkende takst bør medtages som et mål inden 2 år.
Tilpasninger skal ske til de lokale takstsystemer, men med et nationalt sigte, og gerne med
væsentlig færre takstzoner end i dag.
Det landsdækkende takstsystem må ikke give takstforhøjelser på grund af tilpasningerne,
herunder ved de forskellig takstgrænser mellem trafikselskaberne. Her skal den billigste
takst gælde, indtil en løbende prisregulering over tid giver et ensartet niveau. Priserne må
maksimalt stige som øvrige forbrugeromkostninger.
Priserne skal løbende tilpasses, så der er konkurrence på omkostningerne ved at køre i bil.
Herunder i fritidstrafikken, hvor der må sammenlignes med biler med f.eks. 4 personer.
Rejsekortet skal bringes helt på højde med det nuværende takstsystem, og det skal undgås,
at kunderne skal tjekke ind flere gange undervejs.
Rejsekortet (i den nuværende form) bør ikke erstatte Periodekort. Man bør kunne købe sig til
et fast område for en fast pris uden at skulle tjekke ud og ind hele tiden. Det giver mindre
stress når man ikke skal tænke på det og ordningen med Abonnementsservice i Hovedstads-
området er forbilledlig.
DSB skal forpligtes til at deltage i det landsækkende takssystem, og kan ikke udtræde heraf.
Billetautomater skal kunne modtage alle normale betalingsmidler, både kontanter og kort,
og evt. via netadgang, således at alle kunder altid har mulighed for at købe billet.
Rejsetidsgaranti mv
Rejsegarantien skal forbedres væsentligt med ensartede og landsdækkende regler, større
erstatningsbeløb, mulighed for taxibon, hjælp med at komme videre og gældende også for
forsinkelse ved omstigning til andet trafikselskab.
Rejsetidsgarantier skal således gælde den samlede rejse, dvs. også den fortsatte rejse med
en anden tog- eller busoperatør. Og altså ikke kun den del af rejsen der foregår med DSB.
Dette skal DSB forpligtes til at indgå aftaler med de øvrige trafikselskaber om.
Sikkerhed
Kundernes sikkerhed skal være i fokus.
Tog må ikke bruges til at befordre større grupper af ”risikopassagerer” som f.eks. aggressive
fodboldfans i forbindelse med politiets
”hjemtransport” af disse, da det bibringer øvrige kun-
der utryghed. De nuværende aftaler med politiet er tilsyneladende for ”liberale” set i forhold
til de normale kunder.
Trafikeringsplaner, standsningsplaner og linjeplaner
S-banen
S-banen er den overordnede
”grundstamme” i den kollektive trafik i hovedstadsområdet.
Den skal derfor give en højkvalitets betjening, med både hurtige rejsetider og høj frekvens.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
S-banen opdeles (som i dag) i to naturligt geografisk opdelte net, dels i et storkøbenhavnsk
net dækkende det centrale København og de indre tæt bebyggede dele af fingerbyen (ud til
Hundige, Høje Taastrup, Ballerup, Farum, Holte og Klampenborg) , dels i et regionalt net
dækkende de yderste dele af byfingrene helt ud til købstadsringen (Køge, Frederikssund og
Hillerød). Hertil kommer Ringbanen rundt om de københavnske brokvarterer.
Det storkøbenhavnske net betjenes af linjer med standsende tog med høj frekvens.
Det regionale net betjenes af linjer med hurtige tog, der er delvis gennemkørende på de in-
dre strækninger, der betjenes af det storkøbenhavnske net.
Ved denne opdeling sikres korte køretider også for de kunder, der bor langt fra det centrale
København. Det er væsentligt for at fastholde og tiltrække kunder fra bilen.
Modsat vil en ”metrolignende” køreplan, hvor der standses
ved alle stationer forlænge rejse-
tiden for de, der rejser langt, og dermed give færre kunder. Også selv om der i enkelte tids-
rum er en højere frekvens, men da en meget stor del af kunderne fra de ydre dele af S-
banenettet har tilsluttende bus- og lokalbaneforbindelser, er det ikke frekvensen, men rejse-
tiden, der er afgørende for valg af transportmiddel.
I myldretiderne, og efter behov i dagtimerne, kan de storkøbenhavnske linjer forlænges ud
til købstadsringen for at give en supplerende frekvens samt give direkte forbindelser til de
inderste stationer uden skift. (Dette kendes allerede i dag med forlængelsen af linje A fra
Hundige til Solrød Strand).
Herudover kan der indsættes supplerende linjer, hvor der kan forventes at opnå en større
efterspørgsel.
Som minimum skal der være ren 10 min. drift i dagtimerne på alle linjer. Dagtimeperioden
ma-fr skal udvides til mindst tidsrummet 6.00 til 20.00, og lø-sø til tidsrummet 9.00
20.00. Uden for dagtimeren fastholdes en 20 min. frekvens, bortset fra Ringbanen, der
mindst har 10 min. drift i hele driftstiden.
I det centrale København standser alle linjer ved alle stationer, og der er mindst 10 min.
drift, også om aftenen, om muligt 4 min. drift svarende til metro og A-busser.
På tidspunkter med meget lav efterspørgsel som sen aften og i dele af weekenderne, kan de
to geografiske net evt. slås sammen og betjenes uden de hurtige linjer, såfremt det kan på-
vises at de langsommere rejsetider ikke medfører færre kunder. DSB har allerede indført
dette princip i weekend køreplanerne, men der mangler en vurdering af om de længere rej-
setider har medført færre kunder på de lange rejser. Selvom der kan være kommet flere
kunder på de kortere rejer som følge en bedre frekvens, er det vigtigt at fastholde og også
tiltrække flere rejser på de lange afstande.
Der skal være betjening natten efter fredage og lørdage som i dag med mindst 30 min. drift.
Der har i de tidligere trafikeringsplaner mv. ikke været fuld opfyldelse af disse principper
grundet manglende kapacitet på den centrale strækning.
Når det nye signalsystem er ibrugtaget, kan der sættes mindst 2 nye linjer ind på S-banen
gennem centrum. Herved vil det være muligt at lave en trafikeringsplan, der opfylder prin-
cipperne.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372793_0006.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372793_0007.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regionaltog
Sjælland
På Sjælland skal regionaltogene indgå i et sammenhængende regionalt net i sammenhæng
med de regionale trafiksystemer som Movias R-net og minimum 30 min. drift i dagtimerne.
For de længere strækninger på Sjælland skal der være hurtige tog (Interregionaltog), der er
delvist gennemkørende på delstrækningerne nærmest København.
På alle strækninger suppleret med ekstra, hurtige tog i myldretiderne, evt. endvidere i dag-
timerne hvor der er underlag.
På Kystbanen, der reelt fungerer som en del af det regionale S-togsnet, skal betjeningen
være af samme omfang som på S-banens lange strækninger som f.eks. til Hillerød. Altså 10
min. drift i dagtimerne.
Det vil stadig være mest hensigtsmæssigt at koble nogle af Kystbanens tog til de loka-
le/regionale tog via Lufthaven til Malmö
Lund/Helsingborg for at give højfrekvent Luft-
havnsbetjening fra det central København.
Strækningen fra Roskilde og stationerne herfra ind mod København (herunder senere også
Glostrup) skal have en tilsvarende S-togslignende betjening. Som supplement hertil også
tog, der kører via Ny Ellebjerg til Lufthavnen.
Togene fra Roskilde til København og til Lufthavnen vil delvis kunne være tog, der kommer
længere borte fra end Roskilde, f.eks. fra Holbæk og Ringsted. I myldretiderne kan enkelte
af togene til Lufthavnen evt. videreføres til Sverige.
Det bør undersøges, om der visse steder er underlag for samdrift med de regionernes bane-
strækninger, således at der kan indføres flere direkte tog i relevante forbindelser. Det kan
f.eks. være direkte tog fra København til Nakskov og Nykøbing Sjælland. Det vil dog kræve
elektrificering af disse baner eller materiel der både kan køre elektrisk og på diesel.
Fyn og Jylland
Også på Fyn og i Jylland bør indføres et tilsvarende højfrekvent system. Også her mindst 30
min. drift på alle regionale linjer i dagtimerne.
Med eldrift på strækningen fra Vejle til Struer, vil det for en hensigtsmæssig trafikering være
ønskeligt, om også den nye bane til Billund bliver elektrificeret, således at den kan integreres
med tog der kommer længere væk fra end Vejle med direkte betjening fra f.eks. Nyborg og
Kolding. Indtil der bliver mulighed for 2 linjer med 30 min. drift gennem Grejsdalen kan to-
gene fra Vejle mod Struer hhv. Billund deles i Jelling.
Andres indkøb at togdrift på statens banenet
I forbindelse med at ansvaret for indkøb af togdrift overgår til Region Nordjylland for regio-
naltogene nord for Hobro, bør der også der kræves en minimumsbetjening på 30 min. i dag-
timerne.
Tilsvarende i forbindelse med strækningen Køge
Roskildes overgang til Regionstog ved for-
længelse af Østbanen’s
tog
fra Stevns til Roskilde.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372793_0009.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372793_0010.png
Tog til Tyskland via Padborg
Tog til Tyskland via Padborg består af Intercitytogene fra København og Aalborg til Sønder-
jylland og mindst hver time videre over grænsen til Flensburg og hver anden time (i samar-
bejde med de tyske udbydere og operatører) videre mod Hamburg.
Der kan som i dag herudover være enkelte meget hurtige tog fra Aarhus til Hamburg og vi-
dere til Berlin.
Nattog
Nattoget med gennemgående vogne til bl.a. Amsterdam, Basel og Prag skal fastholdes. En
kortere rejsetid for forbindelsen er ønskelig.
(Der er forlydende om at toget skal indstilles fra
køreplansskiftet i december 2014 (”K 15”).
Toget bør videreføres, hvilket bl.a. er hensigtsmæssigt efter nedlæggelsen af færgeruten
Esbjerg-Harwich og som en fastholdelse af den internationale langdistancetrafik forud for
den kommende faste forbindelse over Femern.)
Når Femernforbindelsen åbner bør nattoget omlægges ad denne forbindelse for at give hur-
tigere forbindelser (senere afgang fra København og tidligere ankomst til København).
Det skal være muligt at bruge nattoget uden pladsbillet i siddevognene.
Andre forbedringer af togbetjeningen
Der arbejdes fra flere sider på en genåbning af pt. lukkede baner. En genåbning af disse vil
kunne give en række trafikale fordele, som bør indtænkes i den fremtidige trafikstruktur og
derfor også kan påvirke indholdet af den nye trafikkontrakt.
Det kan overvejes, om også Tønder kan betjenes direkte fra København med væsentlig kor-
tere rejsetider, med en togdel fra Intercitytoget fra København til Sønderborg der deles i
Tinglev og fortsætter til Tønder. Dette forudsætter en genåbning af banen mellem Tinglev og
Tønder, der dog så samtidig må elektrificeres. I første omgang kan forbindelsen til Tønder
dog genåbnes som en regional strækning med skifteforbindelse. Ved en genåbning af denne
bane vil regionaltogene fra Esbjerg til Tønder kunne fortsætte via Tinglev til Sønderborg, så-
ledes at strækningen Tinglev
Sønderborg samtidig får en bedre frekvens.
Med den nye bane til Billund vil det være naturligt efterfølgende at forlænge denne til Grind-
sted, hvorved der opnås forbindelse til den eksisterende bane mod Bramming. Ved en sådan
forlængelse og en opgradering af banen mellem Bramming og Grindsted, vil også Esbjerg
kunne få direkte og hurtig forbindelse til Billund.
Materielforudsætninger
S-banen
De flere linjer vil kræve at der indsættes mere materiel, som dog i et vist omfang kan tilve-
jebringes ved omfordelinger mellem linjerne. Det vil dog betyde mange flere korte tog, og
dermed hurtigt en risiko for overfyldte tog. Der skal derfor igangsættes en proces for anskaf-
felse af flere S-tog.
På mellemlangt sigt kan der frigives togsæt ved indførelse af automatisk drift på Ringbanen
med nyt materiel specielt til denne strækning.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med det udvidede trafikomfang vil der naturligt tiltrækkes flere kunder, hvorfor der fremover
løbende må anskaffes nye tog til imødegåelse af pladsbehovet.
Fjern, - regional- og internationale tog
Det i nærværende forslag til trafikbetjening forudsatte om mange linjer og høj frekvens samt
deling af tog, forudsætter at de fremtidige elektriske tog udformes med henblik på denne
form for trafikafvikling.
Det vil sige forholdsvis korte tog, der pladsmæssigt passer til behovet på de delstrækninger,
hvor der køres med kun en togdel. Med korte tog, vil det også være nemmere at opformere
togene generelt ved behov herfor på delstrækninger.
Da fjerntogene på delstrækninger også løser mere regionale trafikbehov og da regionaltoge-
ne også kører på forholdsvis lange strækninger, kan det være en mulighed at have én fælles
materieltype.
Hertil kommer, at nogle fjerntog også skal køre i Tyskland, men nogle regionaltog skal køre i
Sverige. Dette vil medføre behov for et forholdsvis stort antal to-strømstog.
Såfremt det kan lykkes at få lavet samdrift med enkelte af regionernes banestrækninger vil
det være oplagt at der også anskaffes en række tog, der både kan køre på el og diesel.
Sådanne tog vil også være hensigtsmæssige i de lange perioder, hvor elektrificeringen endnu
ikke er færdiggjort, således at der er mulighed for at fastholde direkte togforbindelser mel-
lem de elektrificerede strækninger og ikke elektrificerede strækninger.
For på kortere sigt at kunne indsætte tog fra Roskilde til Lufthavnen og evt. videre mod Sve-
rige, kan man flytte nogle af de nuværende tog fra Kystbanen over til dette brug, hvilket be-
tyder at nogle af Kystbanens linjer trafikalt skal sammenbindes med andre linjer der kører
vest for København i stedet for at køre til Lufthavnen.
Fælles betjeningsprincipper for alle tog ved ændringer i den aftalte betjening som
følge af sporarbejder mv.
Det skal i kontrakten pålægges DSB at foretage færrest mulig køreplansændringer ved spor-
arbejder o.l.
Det skal være således, at der kun foretages trafikale ændringer på de delstrækninger, der er
direkte berørt.
For S-banen gælder det særligt at der ikke må ske aflysning af hele linjer, hvis linjen kan
køre normalt på den ene side af Centrum. Der må heller ikke ske nedskæringer af frekven-
sen i samme anledning.
Information om ændringer skal gives i meget god tid i aviser, på nettet mv. og på tydelige
opslag.
Ved midlertidige afbrydelser af togtrafikken ved f.eks. sporarbejder skal der være en erstat-
ningsbefordring af mindst samme frekvens og kapacitet som den afbrudte.
Erstatningsbefordringen skal medtage cykler, barnevogne og kørestole i samme omfang som
den normale betjening.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I dag kan cykler som oftest ikke medtages, hvilket betyder at kunderne selv skal cykle langs
den spærrede strækning, hvilket kan medføre at de ikke kan nå et tog, der hvor det igen
kører fra. Tilsvarende gælder for kørestole, hvortil der skal bestilles særbefordring forud for
rejsen. Såfremt der ikke kan fremskaffes buser der tillader medtagning af cykler, barnevog-
ne og kørestole, skal der umiddelbart stilles taxa til rådighed ved togets ankomst
uden at
det skal bestilles i forvejen.
I de sidste mange år har DSB i stort omfang ”mishandlet” kunderne på mange strækninger i
forbindelse med aflysninger som følge af sporarbejder, hvor betjeningen har været nedsat til
det mindst mulige. Også på strækninger, der ikke direkte har været berørt af arbejderne. Alt
sammen af ”produktionsmæssige” årsager. Dette bør ikke kunne ske fremover, hvorfor det
er vigtigt at præcisere dette i den nye trafikaftale.
(En del af aflysningerne og en mindre frekvens er ikke sket alene af hensyn til sporarbejder-
ne, men primært af rene produktionsmæssige årsager, herunder for at kunne tildele ferie til
lokomotivførerne i sommerperioden).
Der bør sikres at DSB har mulighed for at indgå aftaler med Banedanmark om at sporarbej-
der mv. udføres på en måde, der gør at kunderne i mindst muligt omfang påvirkes. I dag har
Banedanmark fået DSB til at indvilge i store og langvarige spærringer af trafikken for at
kunne udføre deres arbejde på den billigste måde. Det kan være hensigtsmæssigt for Ba-
nedanmark, men er medvirkende til at mange kunder får en dårlig betjening, og måske helt
forlader den kollektive trafik.
I mange tilfælde vil en mere kundevenlig trafik i forbindelse med sporarbejder o.l. kræve
anlæg af vendemuligheder ved stationer og tilhørende sporforbindelser på tværs, transversa-
ler. Det skal derfor også sikres, at Banedanmark får de fornødne midler til en udbygning af
denne form for infrastruktur.
12