Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 28
Offentligt
Transportminister Pia Olsen DyhrTransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K
Dato
17. oktober 2013
Etablering af nærbane i Esbjerg og Varde Kommuner
Kære Pia Olsen DyhrI Sydvestjylland glæder vi os over, at der er igangsat en række statslige tiltag, der sætterfokus på transportområdet og udviklingen af den kollektive trafik med henblik på atunderstøtte væksten og mobiliteten i samfundet. Blandt andet elektrificeringen af banenettet,enSignalprogrammet og den planlagte Timemodel vil give den kollektive trafik et markant løftløft.Vi betragter en velfungerende infrastruktur i Sydvestjylland som en væsentlig forudsætnforudsætning forområdets forsatte vækstmuligheder og arbejder i den forbindelse på en række tiltag.I et fælles høringssvar mellem Esbjerg, Fanø og Varde Kommuner til forslaget tilLandsplanredegørelsen 2013 har vi foreslået at ”Storbyregion Vest” tilføjes på kortet overforeslået,storbyregioner i Danmark. Storbyregion Vest er bygget op omkring Danmarks vel efterhåndenmest betydende havn, Esbjerg Havn. Der peges derfor på, at det er af betydning for såveletDanmarks som Esbjerg, Varde og opoplandsbyernes fremtidige udviklingsmuligheder, at der ilandsplanlægningen arbejdes med området som en storbyregion på linje med de øvrigestorbyregioner i Danmark.Med forslaget om ”Storbyregion Vest” aktualiseres ønsket om etablering af en nærbane, dersammenbinder banebetjeningen langs det sydvestjyske bybånd Ribe-Esbjergbybånd,Esbjerg-Varde-Oksbøl,hvilket vi tidligere har rettet henvendelse til transportministeriet om. En etablering afnærbanen med befordring på faste minuttal og flere afgange kan løfte den kollekkollektive trafikmellem byerne og styrke brugen af den kollektive trafik som befordringsmiddel. Projektet vilsåledes bidrage til at fremme bæredygtig mobilitet og grønnere transport.Med nærbanen sammenbindes d tre eksisterende banestrækninger (Ribe-de-Esbjerg overBramming, Esbjerg-Varde og Varde Oksbøl) i en egentlig nærbane med faste minuttal mellemVardeVarde-Oksbøl)de 5 byer. Med nærbaneprojektet lægges desuden op til etableringen af en ny station i Jerne,øst for Esbjerg centrum.Byernes samlede indbyggertal på over 100.00 0 indbyggere og store antal arbejdspladser100.000understøtter behovet for en nærbane, der vil øge fremkommeligheden for især erhvervs ogerhvervs-uddannelsespendlere og dermed skabe et attraktivt alternativ til bilen.Esbjerg Kommune, Varde Kommune og Sydtrafik har sa mmen med Trafikstyrelsen primo 2013sammengennemført en screeningsanalyse af potentialet for etablering af ”Nærbane RibeRibe-Esbjerg-Varde-Oksbøl” (Bilag 1). Analysen har vist, at Nærbaneprojektet er samfundsøkonomiskrentabelt med over 8% i intern renterente.
Borgmesteren
RådhusetEn af fordelene ved nærbaneprojektet er, at det er muligt at påbegynde via et ”start”start-scenarie”,hvor banerne i første omgang sammenbindes, der indføres afgange på faste minuttal påhverdage og anlægges en ny station i Jerne. Startscenariet vil kunne gennemgennemføres under detnuværende signalprogram og det fulde nærbaneprojekt kan efterfølgende implementeres eftereller i forbindelse med Signalprogrammets udrulning.Start-scenariet, vil kunne gennemføres relativt hurtigt og udelukkende kræve en anlægsudgifthurtigtpå 25 mio. kr. til anlæg af Jerne Station. Nærbanens startscenarie udgør således en relativbillig mulighed for at videreudvikle den kollektive trafik i området og dermed fremmebæredygtig mobilitet og grønnere transport. I relation hertil bemærker vi, at de vil være,detoplagt at udnytte de betydelige synergier, der vil kunne opnås ved at gennemførestartscenariet i forbindelse med den igangværende elektrificering.Med baggrund i analysen, anmoder vi derfor om, at der allerede i forbindelse med deigangværende finanslovforhandlinger afsættes midler dels til opstart af nærbaneprojektet viarhandlingerstartscenariet med etablering af Jerne Station, og dels til forberedelserne til implementeringenaf det fulde nærbaneprojekt. Dermed vil vi være ”køreklar” til 2020, hvor det nødvendigeekt.signalprogram er rullet ud her i landsdelen. På den måde kan anlægsomkostningerne holdesnede og den fulde effekt af signalprogrammets udrulning vil kunne opnås.Vi håber, at du som minister vil igangsætte en proces frem mod en realisering afrnærbaneprojektet.Varde og Esbjerg Kommuner, Region Syddanmark samt Sydtrafik står gerne til disposition tilet eventuelt møde, hvor vi kan uddybe analyseresultaterne.Med venlig hilsen
Johnny SøtrupBorgmester, Esbjerg Kommune
Gylling Haahr,Borgmester, Varde Kommune
Poul Rosendahl,Bestyrelsesformand, Sydtrafik
Carl HolstRegionsrådsformand,Region Syddanmark
Kopi af brevet er sendt til: Folketingets Transportudvalg Finansminister Bjarne Corydon, Lotte Rod (MF)Transportudvalg,Marie Krarup (MF), Ulla Tørnæs (MF), Ha Chr. Thoning (MF).Hans