Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 275
Offentligt
TilTransportminister Magnus HeunickeFolketingets Transportudvalg
15. maj 2014
Vedrørende fornyelse af nuværende kontrakt mellem DSB’s ogTransportministeriet_______________________________________________________________
Den nuværende kontrakt mellem DSB og Transportministeriet for perioden2005 – 2014 udløber 31. december 2014, og forhandlingerne om en ny kontrakter gået i gang.Dansk Handicap Forbund har fire anbefalinger til den nye DSB-kontrakt:
1.
Afskaf kravet om 48 timers forhåndsbestilling
Den nye aftale skal sikre, at vi som kørestolsbrugere m.fl. skal kunne tagettoget uden at skulle bestille assistance til betjening af de stationsbaserede”monsterlifte” 48/72 timer før afrejse, dvs., at vi skal kunne få assistanceved ankomst eller med absolut mindst mulige forvarsel. ”Monsterliftene” erplaceret på stationerne og bruges som indstigningshjælpemiddel, hvor derer en stor højdeforskel mellem perron og tog.Dansk Handicap Forbund har undersøgt denne problemstilling i andrelande, som viser, at andre landes forhåndsvarsel er langt kortere og langtmere fleksibel; fx anbefaler man i Norge, England og Tyskland at bestille24 timer (en dag) før for at være sikker på den bedst mulige rejse, og ogsåi Sverige tilbydes den nødvendige hjælp inden for rimelighedens grænser,hvis kørestolsbrugere ikke bestiller inden for den anbefalede tid. I Hollandanmoder man blot om, at der bookes assistance tre timer før afrejse.
2.
Indfør assistancemuligheden til hele den tid, der kører tog
Den nye aftale skal sikre, at vi som kørestolsbrugere kan få assistance tilbetjening af disse ”monsterlifte” i hele den tid, der kører tog i stedet for somi DSB’s nuværende trafikkontrakt, hvor vores mulighed for at kunne fådenne assistance er begrænset til kl. 6.00 – 24.00 på 47 større stationer ogkl. 8.00 – 15.00 på 19 mindre stationer. Det er stærkt begrænsende forvores bevægelsesfrihed og et udtryk for forskelsbehandling, at vi ikkeligesom andre kan tage toget i hele det tidsrum, der kører tog. Hvis derigen sammenlignes med vores nabolande er den danske tidsbegrænsningmeget usædvanlig og efter vores opfattelse dybt diskriminerende. Det ervigtigt at have lige regler for alle, hvorfor man ikke kan stille personer, derhar brug for hjælp, ringere end de øvrige passagerer.Indkøb af nye tog skal sikre niveaufri adgang fra perron til tog
Den nye aftale skal sikre, at DSB pålægges at efterleve de EU-retlige ogmenneskeretlige forpligtelser tilikke at skabe nye barrierer og til at
fjerne de eksisterende barrierer
for tilgængelighed til togrejser forpassagerer med handicap, herunder kørestolsbrugere.Det skal derfor varetages og reelt sikres, at DSB ved udbud og indkøb atnye tog skal kunne efterleve principperne om ”Universelt Design” ogligeværdig adgang til at kunne tage toget. Med Danmarks mange nyetoginvesteringer skal der kunne opnås reelt niveaufri adgang fra perron til
3.
Blekinge B oulevard 2
2630 Taast rup
Tel efon 39 29 35 55
E-m ail dhf@dhf-net. dk
www.danskhandic apforbund.dk
CV R 55 26 98 15
Danske B ank, reg. nr. 4180 kont onr. 600 3435
tog, jf. Handicapkonventionens princip om Universelt Design / Design foralle, her helt konkret ved at stille krav om at perronhøjder og de nye togsindstigningshøjde skal sikres at være i niveau. Det kan efterleves ved atalle togvognene i alle de nye tog skal være lavgulvsvogne og udstyret medautomatisk udskydelige trin, så de er indstignings-kompatible med EU´skrav til en perronhøjde på 55 cm over skinner.Så vidt vi er orienteret, skal højhastighedstog i Danmark ikke kørehurtigere end 220 – 230 km/t og vil derfor kunne leveres som lavgulvstogog dermed med niveaufri indstigning i alle togets vogne – UniverseltDesign – i modsætning til højhastighedstog, der kan køre 250 km/t, og som”af sikkerhedsgrunde” ikke vil kunne leveres som lavgulvstog, og hvor derderfor skal etableres afhængighedsskabende barrierer medindstigningshjælpemidler og afhængighed af hjælp fra andre personer.Vi ville sætte meget stor pris på afklaring af / information om netop detteforhold om højhastigheder i Danmark relateret til muligheden for at kunnefå lavgulvsvogne i alle togets enheder, da det vil betyde en meget storpositiv forskel i vores bevægelsesfrihed, og vi ved forespørgsler heromafvises generelt med baggrund i ”sikkerhed”?Hvis vi igen sammenligner med vores nabolande, er der ingen tvivl om, atnår der arbejdes målrettet med spontan-tilgængeligt materiel, mindskesbehovet for assistance, hvilket selvfølgelig også er en stor besparelse.Nye tog har en rigtig lang levetid, og det er ubærligt, hvis de planlagte nyelyntogslinjer med superlyntog mellem de store byer også i de næste 150 årvil fremstå med barrierer for togpassagerer med handicap.I det hele taget er det afsindigt vigtigt at benytte denne eneståendemulighed for at stille effektive krav til spontan-tilgængelighed forpassagerer med handicap i forbindelse med højhastighed ogelektrificeringen af den danske jernbane, herunder nye projekter såsombaner på Vestfyn og i Østjylland, København-Køge-Ringsted-banen, Jelling- Billund og Femern forbindelsen, og også hvor der skal anlæggesmanglende dobbeltspor, sidebaner opgraderes til højere hastigheder,stationer åbnes / genåbnes osv.
4.
Eksisterende tog og for lave perroner
Hvor der i forhold til togstrækninger med eksisterende tog og for laveperroner ikke er niveaufri adgang fra perron til tog, anbefales pålavgulvstogene IC4 og IC2 indbygning af automatiske ramper på toget(som på S-togene eller de Schweiziske dobbeltdækkertog), og påhøjtgulvstog som IC3 og IR4 at indbygge lifte i toget (som fx på de svenskeX2000 tog), som kan overvinde forskellige perronhøjder og som vil kunnesikre, at vi som passagerer med handicap i takt med forbedringerne, i detmindste vil kunne tage toget spontant, da denne typeindstigningshjælpemidler betjenes af lokofører.
I håb om lydhørhed.
Med venlig hilsen
Susanne Olsenlandsformand
Lena Nielsenbygge- og trafikpolitisk udvalg
2