Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 272
Offentligt
Rute 26midtlinjeføringen ved Lading/ FajstrupVi vil tale om :1. Hvorfor bor man i Lading/Fajstrup2. Støjproblematikker3. Fredningen omkring søen
Anders Petersen 22 25 95 98Henrik Wind40 45 43 40Thune A Fossgreen 31 25 41 75Mail:[email protected]Udgården – Lading Andelsboligforening
Ca 270 husstandeCa 650 borgere
17 km til Aarhus.Naturligt opland forborgere der vælgerdet rekreative.
De 3 linjer
Fra Favrskov kommunesmateriale om byudvikling.Feltet er netop vedtaget sombyudviklingsområde
En borger i den nordlige nye bydel har netop solgt. Køber var ligegladmed nordlig linjeføring – ”bare det ikke bliver midtlinjen”
Ledsagende tekst omhandlede – gl. søbund/mose – ingen geotekniske undersøgel-ser i VVM , men eksperter forudser massive udfordringer ved anlæg. Dæmningenmellem 3 og 15 m høj. Fortegnet illustration i VVM-rapporten
(Fra VVM-rapporten):
Henriks taleForetræde for trafikudvalget den 13.05.2014For 23 år siden valgte 16 familier at flytte på landet 17 km. uden for Århus.De købte sammen en bondegård med 36 tønder land og opførte Lading Andelsboligforening ”Udgården” med 15 andelsboliger medfælleshus og fællesspisning med delvis selvforsyning af kød og grønsager.Inden Lading blev valgt var der gået 2 år med grundig research i flere omegns kommuner.Det viste sig at der var flere egnede steder…Lading blev første valg – da området var unik med den skønne natur omkring Lading sø og ådalen.Her kunne man nyde de rekreative områder og alligevel bo tæt på arbejdspladser i Århus området.NU er vi i Udgården og mange andre borgere i Lading blevet opmærksomme på, at midterløsningen er kommet i spil IGEN uagtetat argumentationen har gået mellem en nord eller syd-løsning.Dette kan undre da vejdirektoratet har peget på to andre løsninger - med den nordlige som det bedste valg.Vi fra Lading er fuldstændig PAFFE og overraskede i den grad at vi dag står foran jer på Christiansborg og håber vi kan fremføre etsagligt og fornuftigt foredrag som vil medvirke til at hensynet til tidligere tiders fredning omkring Lading sø vil blive respekteret afbeslutningstagerne.En Midt løsning vil desuden være i direkte strid med den Europæiske Landskabskonvention tiltrådt i Firenze år 2000 som udvalget erbekendt med.Jeg vil gerne afslutte mit indlæg med at fortælle at vi på mindre end en uge har holdt div. møder og samlet underskrifter ind fra de270 husttande i Lading. 187 skrev under på ”nej til midterlinjeføring” , 10 ville ikke og resten var ikke hjemmeEndelig vil jeg påpege at vælger man midterløsningen vil man afvikle Lading– ingen absolut ingen nye tilflyttere vil ønske at flytte til byen hvor noget af det bedste natur i Favrskov kommune bliver gemt bag endæmning og 15.000 biler der kører forbi med alle de ulemper som fremgår at vores indlæg.Der er som sagt ikke tale om at vi ikke ønsker motorvejen, den skal bare ligge det rigtige sted.Jeg skal hilse udvalget fra en 12-årig pige fra Udgården:Hun siger: Husk at sige til politikkerne – at de skal gemme noget natur til mig og mine børn!Jeg håber vores budskab bliver taget alvorligt og ser frem til de spørgsmål i måtte have senere i dag.
Underskrifter mod midterlinje indsamlet fra i torsdag den 8. til mandag d. 12. maj
37/35
Husstande/underskrifter
112/ 7558/32
270 husstande187 skrev under10 ville ikke skrive under73 var ikke hjemme95% af adspurgte !
63/45
+ Bjørnkær14/11
OmrådetypeRekreative områder i detåbne land,sommerhusområder,campingpladser o.l
Vejledendegrænseværdi53 dB
Boligområder, børnehaver 58 dB- udendørsopholdsarealer og parker.Hoteller, kontorer mv.63 dB
Skraveringmedforbehold fornøjagtighed
Statistiske beregninger / den oplevede støjVindrosen viser den fremherskende vind
63 dB Støjfane fra hhv midt og nordlinje. Nordlinjefanenskyldes at vejen lige her ikke er nedgravet
Skraveringmedforbehold fornøjagtighed
Landskabsfredning omkring Lading Sø
Blå linje er tinglysteforlægnings-mulighed afViborgvej – en almlandevejRød linje ermidtlinjeføring,som altså ikkehar sammen -hæng meddispensationen
Det fredede område
Skraveringmedforbehold fornøjagtighed
20 minen søndagformiddag vedSøvejen
1963 oprindelige fredning - tekstuddrag
”Bonusmateriale”
Fuglsang – muligt biogas anlæg
”Slægtsgård” nordlinjen
Sydlig linjeføring - støj
NuværendeUdsigtspunkt42 m bred3 m høj
25 m afstand til søbred
50 m bred8 m høj
Bløde områder
42 m bred8 m højBlødt område
50 m bred13 m høj
80 m bred16 m høj
Midtlinjen støjberegning
Nordlig linje føring - støj
Tinglysning af en forlægning af Viborgvej