Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 270
Offentligt
1368739_0001.png
AFDELINGSBESTYRELSEN I AARHUS KOMMUNEFormand: Søren Højager, Mejløvænget 4, 8381 TilstTelefon: 86 24 25 21.e-mail: [email protected]
TilVejdirektoratet,Niels Juels Gade 13,1022 København K.[email protected]Tilst d. 26.07.2013.
ANG. RUTE 26, NYT FORSLAG KALDET ”SYDLIG VARANT KLØVERBLAD”Danmarks Naturfredningsforening har to gange tidligere fremsendt bemærkninger til Vejdirektora-tet vedrørende vejforløbet mellem Stillingvej i Sabro og E45 i Mundelstrup (henholdsvis d.28.11.2010 og d. 27.04.2012). På den baggrund undrer det os, at vi ikke er blevet direkte adviseret iforbindelse med denne nye høringsrunde.I første skrivelse gjorde vi opmærksom på de naturkvaliteter, der findes i området omkring BorumStormose og Vindskov incl. vådområderne øst for stormosen. Et forholdsvis stort og meget varieretområde med en høj biodiversitet (dokumenteret i GEJRFUGLEN 22. årg. 1986 s. 66-111 sewww.gejrfuglen.dk).Siden har vi med tilfredshed konstateret, at naturhensynene er fyldigt behandlet i VVM-redegørelsen, og at vejforløbet i første omgang er placeret med hensyntagen til naturværdierne. Det-te gælder imidlertidIKKEdet nye forslag kaldet ”Sydlig variant kløverblad”!Kulturarv, landskab og egentlige naturværdier vil med det nye forslag blive påvirket i ganske bety-delig omfang, som det også anføres i Rapport 438.Afværgeforanstaltninger i form af bl.a. faunapassager og erstatningsvandhuller er selvfølgelig bedreend ingenting, men det kompenserer på ingen måde for det tab, som dette store sammenhængendenaturområde vil lide ved vejprojektet. Bl.a. i Wilhjelmudvalgets rapport: ”En rig natur i et rigt sam-fund” peges der netop på, at det er meget vigtigt at værne som store sammenhængende naturområ-de.Danmarks Naturfredningsforening skal derfor atter opfordre til, at der i videst muligt omfang ogsåtages hensyn til områdets naturværdier i forbindelse med ruteforløbet. Det er efter vores opfattelseikke tilfældet med ”Sydlig variant kløverblad”.En mere pragmatisk løsning kunne være at gøre vejanlægget mindre i form af en motortrafikvej istedet for en motorvej.Med venlig hilsenSøren Højager