Til Folketingets transportudvalg
Vedr. vej 26 Århus – Viborg
Fra Eshøjforeningen Eshøjhusets Venner – kontaktperson: Flemming Thisted
Vores interesser i Borum Eshøj området er skabt gennem mere end 25 års aktiviteter i området
med kulturhistorisk baggrund – udgravninger – oplysningsvirksomhed - kulturelle aktiviteter på
stedet - store friluftsforestillinger og er fortsat gennem formidlingsvirksomhed om bronzealder og
Borum Eshøj – de sidste 21 år med udgangspunkt i vores kopi af et bronzealderhus – Eshøjhuset.
Interaktionen imellem lokalsamfundene på tværs af kommuner og andre skel har også været en
prioriteret indsats.
Vores primære sigte er her og nu at sikre de kulturhistoriske og landskabsmæssige værdier på
Borum Eshøjmassivet samt sikring af gode interaktionsmuligheder gennem bevarelse af gode veje
på tværs i lokalområdet.
Borum Eshøj i sig selv er den eneste internationalt kendte arkæologiske lokalitet i Århus
Kommune – og fredningsmæssigt kendt som en af de allerførste frivillige fredninger i
Danmark.
Indenfor den internationale arkæologiske verden er fundene herfra af stor betydning. Herunder
særligt de 3 kistebegravelser med bl.a. enestående velbevarede dragtfund fra bronzealderen.
Højdedraget trækker blikket langt fra i mange retninger – fra syd ad Stillingvej – mange kig langs
Viborgvej ved Sabro – enestående markant sammenhæng med Lading Søområdet og en
landskabelig dominans omkring massivet ved f. eks. Terp, Herskind, Skivholme og Borum.
Bronzealderens grave var udtryk for slægtens velstand, mange hektar agerjord, der blev lagt øde
for hver gravhøj – pral og status og åndelighed, der skulle ses viden om – også for kommende
slægtsled. Ingen steder indenfor Århus-området har så vidstrakte udsyn i alle retninger.
Fra højene ses i klart vejr til Jelshøj syd for Århus – Trehøje på Mols – Himmelbjerget og ned til
højderne ved Horsens-området og tilsvarende dybe udsyn i øvrige retninger.
Vi har haft accept af den af vejdirektoratet anbefalede vejføring nord på delstrækning 2 vest
for Stillingvej – idet den tager mest hensyn til kulturarvsområde Borum Eshøj og de
landskabelige værdier i istidslandskabsforløbet mellem Borum Eshøjs morænebakker og til
Dødishullet Lading sø med den fredede, usædvanlig gradvise (og fredede) overgang mellem
Lading og sø.
Vi kan nu konstatere at denne anbefaling udfordres fra en række parter, der allerede har haft
foretræde for transportudvalget. Vi finder det derfor nødvendigt at kunne argumentere overfor
transportudvalget for fastholdelse af vejdirektoratets anbefaling.
Både vejføring syd og midt er ødelæggende for oplevelsen af det istidsskabte landskab i
overgangen fra Lading over Lading Sø til Eshøjmassivets morænebakker.
Bronzealderens folk valgte hyppigt med omhu højtliggende partier, der præsenterede sig langt væk
til deres gravfelter med gravhøje. Mange steder i landet er sådanne felter druknet i senere aktivitet