Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 265
Offentligt
1367834_0001.png
1367834_0002.png
1367834_0003.png
1367834_0004.png
1367834_0005.png
1367834_0006.png
1367834_0007.png
1367834_0008.png
BlindSpot Illuminator:En løsning mod højresvingsulykker
Foretræde for Transportudvalget 13. maj 2014
Hvem er vi?Uffe UhrenholtOpfinder af BlindSpot Illuminatorog stifter af Fairwood Innovation([email protected])
Lau Kofoed KiersteinIngeniør (teknisk udvikling)hos ingeniørhuset Amfitech([email protected])
F A I R W O O D
I N N O V A T I O N
A / S
Højresvingsulykker i DanmarkHøjresvingsulykker mellem cyklist oglastbil *Siden 2003 er 66 blevet dræbt.Over 180 er kommet alvorligt eller letteretil skade i højresvingsulykker mellem encyklist og en lastbil.Vilkår for chauffører under bykørselSeks lovpligtige spejle.Urbanisering resulterer i flere indbyggerei de største byer, fx København.52 % af alle københavnere cykler påarbejde eller til studie hver dag - ogsåhvis det ligger uden for kommunen.**Uopmærksomme cyklister***>50 pct. af befolkningen ved ikke, at deter ulovligt at benytte sin mobiltelefonunder cykling.25 pct. af cyklisterne taler i håndholdttelefon.20 pct. af cyklisterne sms'er, tjekker e-mails eller Facebook, når de cykler.Udenlandske tiltag for oplysning omblinde vinkler ****ibikeLondon (UK)Stay back, Stay safe campaign (Canada)Rapport om højresvingsulykker oglastbiler (Tyskland)
* (Kilde: http://www.vejdirektoratet.dk/da/viden_og_data/temaer/trafiksikkerhed/hojresvingsulykker/Sider/default.aspx)** (Kilde:http://www.kk.dk/da/borger/trafik/cyklernes-by/fakta-og-viden/fakta-om-cykelbyen-koebenhavn)***(Kilde:http://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/ECE2257299/cyklister-har-travlt-med-mobiltelefonen/)**** (hhv. http://ibikelondon.blogspot.dk/2013/04/advice-for-us-all-cycling-safely-with.html, http://www.sharetheroad.ca/stay-safe-stay-back-campaign-launched-p155122, http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/pdf/esv/esv19/05-0344-O.pdf)
Hvad er BlindSpot Illuminator?BeskrivelseBlindSpot Illuminator er en løsning, der monteres på fxen lastbil eller bus. Når højre blinklys aktiveres, oplyserdet tydeligt et felt på vejen til højre for førerhuset, derviser cyklister og fodgængere det område, hvor risikoenfor uheld er størst.Video klikherSådan fungerer løsningen1.Et kraftigt LED-lys aktiveres samtidig med lastbilens ellerbussens højre blinklys, når hastigheden er under 40km/t.2.Specialudviklet linse koncentrerer det kraftige lys ned påvejen og markerer det felt, der udgør lastbilens ellerbussens blinde vinkel.3.Indbyggede sensorer måler omgivelsernes lys, sålysstyrken automatisk tilpasses, hvilket sikrer optimalsynlighed hele døgnet.
F A I R W O O D
I N N O V A T I O N
A / S
Fordele ved løsningen1.
Kræver ikke ekstra opmærksomhed frachaufførenBelaster ikke chaufførens opmærksomhedmed yderligere input ved højredrejning.Kan forstås af alleSynlig rød farve og intuitivt symbol kanforstås af cyklister i alle aldre.
2.
3.
Fanger opmærksomhedenBlinkende rød farve fanger opmærksomhedenfra cyklister, der fx taler i telefon eller lytter tilmusik.Kræver ikke anlægsomkostninger forkommunerOmkostningen til løsningen afholdes afvognmændene.
4.
F A I R W O O D
I N N O V A T I O N
A / S
Status på udviklingsprocessenHvor langt er produktet?BlindSpot Illuminator er udviklet i en prototype.Den blev præsenteret første gang påTrafiksikkerhedsmessen 2014.Testkørt af vognmandsfirmaet H.P. Therkelsen iPadborg.Næste skridtEndelig godkendelse og produktion.Salg i Danmark (ca. 500 euro / 3.800 DKK).Markedsføre BlindSpot Illuminator i resten afEuropa.
F A I R W O O D
I N N O V A T I O N
A / S
Hvad ønsker vi?At sætte fokus på alles ansvar itrafikken,ikke kunchaufførensAt BlindSpot Illuminator bliver endelaf indsatsenimod højresvingsulykker(fx monteres på kommunalerenovationskøretøjer eller busser)Opbakning tilstorskalatesti byer
F A I R W O O D
I N N O V A T I O N
A / S
Spørgsmål?

NB.

Vi holder på

Tøjhusgade

13. maj fra

kl. 13.00 til 17.00

F A I R W O O D
I N N O V A T I O N
A / S