Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 264
Offentligt
Beboere i Endeslev området
7. maj 2014.
Til Folketingets Transportudvalg
samt til Flemming Damgaard Larsen, MF
cc. til borgmestrene i Køge og Stevns Kommuner.
Der kører pt. en diskussion i de lokale medier om en ny statsvej, der skal give bedre adgang for
stevnsboerene til motorvejssystemet og lette presset på trafiksystemerne syd for Køge.
Vi er et stort antal borgere her på egnen som herved ønsker at udtrykke vor bekymring for den
diskuterede sydlige linieføring: Klippinge, Hårlev, Endeslev, Kanderød, motorvej.
Vore bekymringer knytter sig til to forhold: skade på landskabsværdier, samt samfundsmæssig
nytteværdi.
Landskabsværdierne er beskrevet i 2 meget gennemarbejdede planer, som her skal fremhæves:
1) Det blev fastslået af amtet i 1990erne i en rapport, baseret på et stort analysearbejde, at
området Endeslev - Poulstrup bør fastholdes som det er, uden forstyrrende anlæg. Med den
sydlige linieføring vel anlægget gå igennem de fremhævede områder med store
landskabsmæssige værdier, blandt andet fredet skov.
2) Synspunkterne fra amtet blev videreført af Stevns Kommune i Kommuneplan 2013,
vedtaget på kommunalbestyrelsesmødet den 19.12.2013 efter grundige høringer etc. I
tilknytning til omtalen af vort område, som er udlagt som et særligt landskabeligt
interesseområde, understreges det: ” I disse områder er det muligt at komme væk fra
dagligdagens mange indtryk, hvilket virker afstressende for mennesket. De uforstyrrede
landskaber er derfor en vigtig ressource for den sundhed, som skal beskyttes og bevares.”
Ovenstående synspunkter og planer tilslutter vi os. Faktisk har mange købt ejendom på
baggrund af disse offentligt vedtagne planer. Vi anser den påtænkte sydlige linieføring som et
decideret løftebrud i forhold til Kommuneplan 2013. Man bør kunne stole på sådanne planer.
Med hensyn til samfundsmæssige nytteværdi, vil vi anføre følgende:
1) Investeringen er i dag beregnet vil løbe op i mindst kr. 300 mil. har vi fået oplyst. Det er en
stor udgift for skatteborgene i Stevns, som skal betale halvdelen. Man bør betænke, at der
allerede er mange veje, bl.a. den store øst- vest vej, Karise – Dalby.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2) Den sydlige linieføring (Klippinge mv.) vil ikke lette presset ret meget syd for Køge, idet
trafikanter fra de store byområder Strøby, Strøby Egede, Store Heddinge mv. fortsat vil søge
mod Køge, - ikke køre sydpå for at benytte en sydlig linieføring.
3) Der er jernbanestationer (park and train) på tegnebrættet ved Ravnsborghallen tæt på Køge,
umiddelbart syd for Viaduktvej, derfor bør linieføringen sigte mod jernbanestationen OG
motorvejssystemet for at blive optimal. Så vidt vi er orienteret planlægges et samlet trafik
center, der vil inkludere sydbanen, østbanen og s-toget, som føres ned fra den nuværende
Køge station, og et parkeringsanlæg.
4) Endelig skal nævnes, at omfartsvejen om Strøby Egede stadig er i spil. Når den bliver til
noget, bør den knytte an til den nye statsvej, hvilket kun kan lade sig gøre med en nordlig
linieføring.
Kort sagt, vi mener sammen med eksperterne fra Rambøll (april 2008), at den bedste linieføring vil
være en nordligere løsning for eksempel ved Billesborgvej, hvor linieføringen kan mødes med
jernbane og motorvej. Der er ingen grund til at haste en ny statsvej gennem Endeslev området
igennem, - en vej der vil skade store landskabsværdier uden at forbedre trafikforholdene væsentlig,
- og som tilmed giver ringe samfundsmæssig nytteværdi i forhold til en nordlig linieføring. Hellere
den rigtige vej, senere, end en forkert vej nu.
Med venlig hilsen
Beboere i Endeslev området.
Bilag: Afsender liste.