Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 263
Offentligt
1366608_0001.png
1366608_0002.png
NEJ til Linjeføring Midt – rute 26, Viborg – AarhusUlla & Hans-Henrik Gaarsdal, Lyngballevej 20, 8471 SabroDet åbne brev til Transportudvalgets medlemmer sendes også til Jyllands PostenFajstrup, den 6. maj 2014

Åbent brev til Transportudvalgets medlemmer

Når du om kort tid skal være med til at afgøre, hvor den kommendemotorvej mellem Aarhus og Viborg (rute 26), skal placeres, er det vigtigt,at du træffer en velovervejet og rigtig beslutning, for naturen og demennesker, der fremover skal bo og færdes i den!

På baggrund af nedenstående fakta, bør du tage skarp afstand fra

Linjeføring Midt (lilla linje), da denvil være en KATASTROFE forbåde

NATUR og MENNESKER:

-

Motorvejen vil skære tværs gennem en størrelandskabsfredning

omkring Lading Sø (det rosa område på kortet). - En restriktivfredning fra 1963, som har til formål at værne om naturen og sikreroen og freden i området!

Et fredet område bør altid forblive fredet,

når der er

to alternative

linjeføringsforslag,

som går gennem landbrugsjord, her er dennordlige og den sydlige linjeføringmarkeret med hhv. blå og grøn.I 1972 blev der tilføjet en klausul til fredningen, som giver mulighedfor forlægning af hovedlandevejen Aarhus-Viborg. Der blev dengangudlagt en passage svarende til en to-sporet landevej, væsentlig nordfor den nu skitserede motorvejs Linjeføring Midtog

er således IKKE

identisk med motorvejslinjeføringen.

Det fredede område med søen og skovene omkring, er hele

områdets identitet

og årsagen til, at en meget stor del af områdetsca. 700 borgere, har bosat sig her!Området bemærkes af mange forbipasserende og i en underskrift-indsamling ifm med VVM-høringsperioden i 2012, var der adskilleligesom kom langvejs fra med mad- eller kaffekurv, der tilkendegavderes støtte til bevarelse af dette særlige område!Det er således ikke kun et

rekreativt område

for børnene frabørnehaven, dagplejerne, de lokale til hest, på cykel, med trave- ellerløbesko på, men også for folk udefra, som gør stop på ”Udsigten” pågrund af den smukke natur! (Se Sct. Hans fotoet).

Linjeføring Midt vil genere både natur og mennesker maksimalt,

idet den kommer til at ligge på en dæmning ned til og op fra LadingSø. På dette sted, ved Fajstrup og Lading, er der ifølge

Vejdirektora-

tet ingen mulighed for afværge. Motorvejen kan ikke graves ned!

Den vil krydse området på en 8 – 10 meter høj dæmning her,foran

bebyggelsen i Fajstrup og afskærer totalt for udsigt til sø og natur.Vejdirektoratet skriver om Linjeføring Midt:

”Vejanlægget vil skabe

en massiv visuel og fysisk barriere på en lang strækning.

Oplevelsenaf det sammenhængende naturområde vil blive påvirket væsentligt”!1
-
-
-
-
-
NEJ til Linjeføring Midt – rute 26, Viborg – AarhusUlla & Hans-Henrik Gaarsdal, Lyngballevej 20, 8471 SabroHenrikDet åbne brev til Transportudvalgets medlemmer sendes også til Jyllands Posten-Motorvejen vil ligge blot

30 meter fra søkanten

, på det smallestested, svarende til , at den vil løbe mellem disse to grupper af lokaleborgere.

I VVM-rapporten er jordbundsforholdene IKKE vurderet

men det

rapporten

vurderet,

kræver ikke meget fantasi at forestille sig, at et motorvejsprojekt pådette sted, vil blive både vanskeligt og kostbart.gtLinjeføring Midt er

den linjeføring, som ligger tættest på et stort

boligområde,

og man kan forvente, at bosætning her i fremtiden, vil,være afhængig afmotorvejens placering..

Favrskov Kommune

betegner på deres hjemmeside, området somen

NATURPERLE,

hvorfor en fredning bør tælle væsentlig højere endden landbrugsjord, som indgår i de andre to linjeføringslinjeførings-forslag, nord(som skimtes til venstre i billedet) og syd!

Støjpåvirkningenved Linjeføring Midt, vil være massiv

både for

ved

massiv,

Fajstrup og Lading, idet støjen fra den vil forplante sig opad modding,landsbyerne, forstærket af, at området ligger i vestenvindsbæltet,vestenvindsbæltet.Samtidig vil borgerne vedblive athave trafikstøj fra den nuværendehaveViborgvej, som stadig vil blive brugt at et stort antal køretøjer.

Forskning viser, at trafikstøj koster mellem 200

200-500 mennesker

livet

i Danmark, om året. Mellem 800-2200 indlægges årligt med2200lidelser forårsaget af trafikstøj.

Udgifterne til Sundhedsvæsenet

beløber sig årligt til mellem 40 – 100 mio. kr. som følge af trafikstøj!Hertil skal lægges ikke ubetydelige samfundssamfunds-relaterede udgiftersåsom sygefravær, førtidspensioner, nedsat produktion mv.Kilde: MiljøministerietDanske

undersøgelser fra 2012 viser årligt

ca. 1400 nye tilfælde afdiabetes, ca. 600 nye slagtilfælde (hjerneblødninger/blodprop(hjerneblødninger/blodpropper ihjernen), samt ca. 330 nye tilfælde af blodpropilfælde blodpropper i hjertet,alle somfølge af trafikstøj!Kilde: Links fra Miljøministeriets hjemmeside.
-
-
-
-
-
-
Vi håber, at disse vægtige argumenter, får dig til at sætte dig grundigt ind i sagen, før du vælger side! Vi håber ogsådu kan se, at det vil være en katastrofe, hvis du indgår et forlig, hvor linjeføring Midt vedtages som den kommenderemotorvej mellem Aarhus og Viborg!Vejdirektoratet (VD) har lavet en grundig undersøgelse og en anbefaling, som vi beder dig følge.Støjgener og fredning bør altid vægte tungt Med Folketingets Vejstøjsstrategi i hånden, som skal nedbringe vejstøj,tungt!,vil det være direkte modsatrettet, at øge generne for de mange mennesker, som i dag bor og færdes i LadingomLading-Fajstrup-området, og for de, der påtænker at købe byggegrunde her i kommunens nye udstykning. Området hører tilområdet,herblandt Favrskov Kommunes udviklingsområder – ikke afviklingsområder!I håb om, at du vil tage det rigtige valg – for både natur og mennesker,De bedste hilsener,Ulla og Hans-Henrik Gaarsdal2