Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 263
Offentligt
NEJ til Linjeføring Midt – rute 26, Viborg – AarhusUlla & Hans-Henrik Gaarsdal, Lyngballevej 20, 8471 SabroDet åbne brev til Transportudvalgets medlemmer sendes også til Jyllands PostenFajstrup, den 6. maj 2014
Åbent brev til Transportudvalgets medlemmer
Når du om kort tid skal være med til at afgøre, hvor den kommendemotorvej mellem Aarhus og Viborg (rute 26), skal placeres, er det vigtigt,at du træffer en velovervejet og rigtig beslutning, for naturen og demennesker, der fremover skal bo og færdes i den!På baggrund af nedenstående fakta, bør du tage skarp afstand fra
Linjeføring Midt (lilla linje), da denvil være en KATASTROFE forbåde
NATUR og MENNESKER:
-Motorvejen vil skære tværs gennem en størrelandskabsfredning
omkring Lading Sø (det rosa område på kortet). - En restriktivfredning fra 1963, som har til formål at værne om naturen og sikreroen og freden i området!Et fredet område bør altid forblive fredet,
når der erto alternative
linjeføringsforslag,
som går gennem landbrugsjord, her er dennordlige og den sydlige linjeføringmarkeret med hhv. blå og grøn.I 1972 blev der tilføjet en klausul til fredningen, som giver mulighedfor forlægning af hovedlandevejen Aarhus-Viborg. Der blev dengangudlagt en passage svarende til en to-sporet landevej, væsentlig nordfor den nu skitserede motorvejs Linjeføring Midtoger således IKKE
identisk med motorvejslinjeføringen.
Det fredede område med søen og skovene omkring, er heleområdets identitet
og årsagen til, at en meget stor del af områdetsca. 700 borgere, har bosat sig her!Området bemærkes af mange forbipasserende og i en underskrift-indsamling ifm med VVM-høringsperioden i 2012, var der adskilleligesom kom langvejs fra med mad- eller kaffekurv, der tilkendegavderes støtte til bevarelse af dette særlige område!Det er således ikke kun etrekreativt område
for børnene frabørnehaven, dagplejerne, de lokale til hest, på cykel, med trave- ellerløbesko på, men også for folk udefra, som gør stop på ”Udsigten” pågrund af den smukke natur! (Se Sct. Hans fotoet).Linjeføring Midt vil genere både natur og mennesker maksimalt,
idet den kommer til at ligge på en dæmning ned til og op fra LadingSø. På dette sted, ved Fajstrup og Lading, er der ifølgeVejdirektora-
tet ingen mulighed for afværge. Motorvejen kan ikke graves ned!
Den vil krydse området på en 8 – 10 meter høj dæmning her,foran
bebyggelsen i Fajstrup og afskærer totalt for udsigt til sø og natur.Vejdirektoratet skriver om Linjeføring Midt:”Vejanlægget vil skabe
en massiv visuel og fysisk barriere på en lang strækning.
Oplevelsenaf det sammenhængende naturområde vil blive påvirket væsentligt”!1
-
-
-
-
-
NEJ til Linjeføring Midt – rute 26, Viborg – AarhusUlla & Hans-Henrik Gaarsdal, Lyngballevej 20, 8471 SabroHenrikDet åbne brev til Transportudvalgets medlemmer sendes også til Jyllands Posten-Motorvejen vil ligge blot30 meter fra søkanten
, på det smallestested, svarende til , at den vil løbe mellem disse to grupper af lokaleborgere.I VVM-rapporten er jordbundsforholdene IKKE vurderet
men detrapporten
vurderet,
kræver ikke meget fantasi at forestille sig, at et motorvejsprojekt pådette sted, vil blive både vanskeligt og kostbart.gtLinjeføring Midt erden linjeføring, som ligger tættest på et stort
boligområde,
og man kan forvente, at bosætning her i fremtiden, vil,være afhængig afmotorvejens placering..Favrskov Kommune
betegner på deres hjemmeside, området somenNATURPERLE,
hvorfor en fredning bør tælle væsentlig højere endden landbrugsjord, som indgår i de andre to linjeføringslinjeførings-forslag, nord(som skimtes til venstre i billedet) og syd!Støjpåvirkningenved Linjeføring Midt, vil være massiv
både forved
massiv,
Fajstrup og Lading, idet støjen fra den vil forplante sig opad modding,landsbyerne, forstærket af, at området ligger i vestenvindsbæltet,vestenvindsbæltet.Samtidig vil borgerne vedblive athave trafikstøj fra den nuværendehaveViborgvej, som stadig vil blive brugt at et stort antal køretøjer.Forskning viser, at trafikstøj koster mellem 200
200-500 mennesker
livet
i Danmark, om året. Mellem 800-2200 indlægges årligt med2200lidelser forårsaget af trafikstøj.Udgifterne til Sundhedsvæsenet
beløber sig årligt til mellem 40 – 100 mio. kr. som følge af trafikstøj!Hertil skal lægges ikke ubetydelige samfundssamfunds-relaterede udgiftersåsom sygefravær, førtidspensioner, nedsat produktion mv.Kilde: MiljøministerietDanskeundersøgelser fra 2012 viser årligt
ca. 1400 nye tilfælde afdiabetes, ca. 600 nye slagtilfælde (hjerneblødninger/blodprop(hjerneblødninger/blodpropper ihjernen), samt ca. 330 nye tilfælde af blodpropilfælde blodpropper i hjertet,alle somfølge af trafikstøj!Kilde: Links fra Miljøministeriets hjemmeside.
-
-
-
-
-
-
Vi håber, at disse vægtige argumenter, får dig til at sætte dig grundigt ind i sagen, før du vælger side! Vi håber ogsådu kan se, at det vil være en katastrofe, hvis du indgår et forlig, hvor linjeføring Midt vedtages som den kommenderemotorvej mellem Aarhus og Viborg!Vejdirektoratet (VD) har lavet en grundig undersøgelse og en anbefaling, som vi beder dig følge.Støjgener og fredning bør altid vægte tungt Med Folketingets Vejstøjsstrategi i hånden, som skal nedbringe vejstøj,tungt!,vil det være direkte modsatrettet, at øge generne for de mange mennesker, som i dag bor og færdes i LadingomLading-Fajstrup-området, og for de, der påtænker at købe byggegrunde her i kommunens nye udstykning. Området hører tilområdet,herblandt Favrskov Kommunes udviklingsområder – ikke afviklingsområder!I håb om, at du vil tage det rigtige valg – for både natur og mennesker,De bedste hilsener,Ulla og Hans-Henrik Gaarsdal2