Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 260
Offentligt
1365973_0001.png
1365973_0002.png
Til Folketinget TransportudvalgTil Transportministeren
Opfølgning på foretræde d. 24 april 2014 - Magnettog i NordenPå vegne af den Skandinaviske Magnettogs Gruppe vil vi gerne takke for opmærksomheden omkring voresfremlæggelse af viden om muligheder for magnettog i Danmark og omkring hvilke fordel det vil kunne giveDanmark og Norden generationer frem.Vi takker for de spørgsmål vi fik. Vi fremsender hermed lidt supplerende oplysninger i relation tilspørgsmålene samt en opdateret version af det nyhedsbrev vi medbragte d. 24 april 2014..1. Kommende linjeføringer - ikke langs eksisterende linjeføringer.2. Økonomi og byggeomkostninger.3. Gods transport.

Supplerende oplysninger til Spørgsmål 1.

I vores arbejde med at optimere de fordele som Danmark kan få ved magnettog og magnetbaner har vifokuseret på at de nye linjeføringer for magnetbanen, kan komme til at samarbejde med de eksisterendeinfrastruktur systemer i de forskellige landsdele.F.eks. ved Ringsted, har vi tænkt på at en ny magnetbanestation vil kunne etableres med tilknytning tilmotorvejen og jernbanen, som ligger nær hinanden, øst og vest for Ringsted. På denne måde kan borgernekomme til/rejse fra magnetbanestationen med både bil og tog. Vi har fokus på at DK´s nuværendeinfrastruktur og de nye magnetbane helheder samlet vil kunne blive en helhed der giver borgerne værdi.Da vi i Danmark byggede motorvejssystemet, etablerede vi også ofte disse lidt uden for byerne, hvilketprincip med fordel kan gentages for magnetbaner. Som vi alle ved udvikler byerne sig efterfølgende ud modmotorvejens tilslutningssteder hvilket nok også vil gentage sig omkring magnetbanens stationer.De linjeføringer vi har gennemarbejdet for Danmark, vil kunne understøtte både Kattegatsforbindelsen ogHH- forbindelsens. Værdien for Danmark vil blive meget stor, med en hurtig forbindelse mellem Ålborg-Århus-Esbjerg og Århus-Ringsted-København. De Norsk – Svensk – Danske værdier, vil ligeledes kunne blivemeget store.

Supplerende oplysninger til Spørgsmål 2:

100 mil Dkr/km er prisen for baneelementerne færdigt tilpasset til dobbeltspor, transporteret og monteretude på linjeføringen. Totalprisen for dobbeltsporet banelinjer er ca 200 mil Dkr/km inkl. stationer og alle EL-tekniske installationer helt klar til driftsfasen. (uden kapitalomkostninger). Enkeltspor har pga. Færrestordriftsfordele en totalpris på ca 140 mio Dkr/km. Prisen for tunneler og større broer er ikke indeholdt. I
vores beregninger har vi konsekvent anvendt 200 mio Dkr/km for dobbeltspor og 140 mio Dkr/km forenkeltspor.Priserne i Danske kroner er omregnet fra Euro, og vil ifølge leverandøren blive på mellem 164 – 186 mioDKr/km. Da prisniveauet i Danmark ligger over det centraleuropæiske niveau blive det nok nærmere 186mio Dkr/km, der mindst skal regnes med. I vores model og økonomiberegninger har vi anvendt det højerebeløb på 200 mio Dkr/km for at være på den sikre side planlægningsmæssigt.Totalprisen for tunneler, er i Nyhedsbrev 3 lagt sammen, således den reel samlet totalpris fremkommer.

Supplerende oplysninger til Spørgsmål 3:

Godstransport på magnettog er absolut muligt. Et magnettog kan i max fart transportere 18 stk 40´containere med en stk vægt på mellem 10-15 tons. Ved en maxfart på 250km/t kan 38 stk 40´contanieremed en stk vægt på mellem 20-30 ton transporteres. Et magnettog er nærmest lydløst og kan flytte godsom natten igennem byer praktisktalt uden støj gener. Gods af alle typer kan transporteres så længe vægtog volumen kravene overholdes (max målene er: Brede=3.5m, Længde=24 m, Højde= Tunnelbegrænsninger er afgørende) Ved lavere hastigheder kan de 20-30 ton (250km/t) øges til ca 40-60 ton.

Evt. yderligere spørgsmål.

Skulle der fremover være spørgsmål eller vidensområder som ønskes belyst, så send da gerne en mail til enaf nedenstående kontaktpersoner. I den Skandinaviske magnettogs gruppe arbejder og koordinerer vi viainternettet, hvorved vi hurtigt kan trække på viden fra mange i vores gruppe.Vi takker for opmærksomheden og foretræde d. 24 april 2014.Mvh.Mattias SvederbergOle Rasmussenkontaktperson Sverigekontaktperson Danmark[email protected][email protected]