Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 260
Offentligt
1365970_0001.png
1365970_0002.png

Fra:

Ole Rasmussen [mailto:[email protected]]

Sendt:

5. maj 2014 11:17

Til:

Mikkel Rimsø Sørensen

Emne:

RE: SV: Foretræde den 24/4-14, kl. 10.30, i vær. 2-145
Kære MikkelSelv tak. Og tak for hjælp fra dig og dine kollegaer vedr. foretrædet.Da vi, på ft.dk, læste at udvalget ville have ministeriet til at gennemgå vores materiale, gennemgikvi det også igen. Vi har fundet et par "uklarheder" (noget der kan forstås på flere måder) hvorfor vihar opdateret nyhedsbrevet. (vedlagt er den opdaterede version)Vi har desuden uddybet vores svar, på udvalgets spørgsmål, i vedlagte word fil.Vi ønsker naturligvis at vores demokrati har de bedste og rigtigste oplysninger, hvorfor jeg gerne vilbede om at udvalgets medlemmer får det opdaterede nyhedsbrev og vores uddybende svar.Vi sender ligeledes dette materiale til ministeriet, således ministeriet også har nyeste materiale.Vedlagt: Nyhedsbrev pdf fil "April 14, rev 3.1" og word fil "opfølgning på foretræde d. 24 april"MvhOle RasmussenProjektudviklingschef Danmark, Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe
From:[email protected]To:[email protected]Subject: Tak for brev + kommentarerDate: Mon, 5 May 2014 12:38:32 +0200Kære MinisterJeg har idag modtaget mail fraft.dk,som giver grund til lidt uddybninger.De skriver: (jeg har indsat mine kommentarer med rødt)Svar:Jeg må indrømme, at jeg ikke ser mange perspektiver for magnettog i Dan-mark. Hvis mansammenholder de forventeligt meget høje anlægsudgifter(husk at regne med at en magnetbanehelhed har en levetid på 100 - 150 år)med den danske geografi(den flade danske geografi
er glimrende til magnetbaner, som kan bygges med de billigste elementer og meget hurtigt)ogbefolkningsspredning(vores byer som Århus - København mm er absolut store nok til magnettogog byer som Ringsted, vil med tog stop hver 3-4 gang, også kunne få fordele i en økonomiskballanceret helheds løsning),som gør det vanskeligt at udnyt-te den høje maksimalhastighed formagnettog(detoverrasker os lidt, et magnettog kan køre ca 200km/t ca 2 km fra stationen og ca400 km/t ca 5-7 km fra stationen - så max farten vil kunne anvendes på meget lange strækninger iDanmark ),er der ikke meget, der peger på magnettog som et realistisk scenarie.(Davi etablerede"det store H" i Danmark, startede det også med en vision, som blev til en gennemarbejdet helhed,som vi i Danmark idag har meget gælde af. Noget tilsvarende kan ske med magnettog ogmagnetbaner)Vi har ingen erfaringer med magnetbaner og magnettog i Danmark, hvorfor det forventeligt vilvære vanskeligt at få driften til at fungere ordentligt.(viser en selvskabs konstruktion som "Sund ogBælt", der både bygger og driver dette tog system alene og med et delt ejerskab mellem landeneNorge, Sverige og Danmark. Et selskab der ikke laver andet end at drive dette togsystem, vil have100 % fokus på at både byggeriet og driften bliver optimal)I lyset af problemerne med IC4 er detvigtigt, at vi fremover kan prioritere indkøb af togtyper, som er baseret på kendt teknologi.(Her kanjeg oplyse at det er kendt togteknik som vi arbejder med ( Siemens og der er 10 års driftserfaringerfra Kina))Under hensyn til ønsket om at købe gennemprøvet materiel(hvis det ikke var gennemprøvetmagnettogs teknik, som vi præsenterer, så havde denne gruppe ikke arbejdet med emnet )harregeringen med forligspartierne SF, DF og EL med Togfonden DK valgt at satse på gen-nemprøvetteknologi med hurtige el-tog til fjerntrafikken( vores linjeføringer vil i stort omfang kunneunderstøtte mange af dagens jernbanelinjer )og regionaltrafikken, som energiforsynes ved hjælp afkøreledninger(vier også tilhængere af EL-transport og magnetbanen vil, udover at drive deelektriske magnettog, også kunne fungere som distributør af EL på regionalt niveau, hvilket medmere og mere vindmølle strøm i EL-nettet, fremover vil kunne åbne for meget mere vindmølle strømi Danmarks EL-net)Kære minister, Vi håber de løbende vil følge udviklingen inden for fagområdet, idet som bekendtJapan har gang i en meget kraftig udvikling. En udvikling som vil give det Japanske samfundvoksendes fordele. Det er de samfundsfordele som vi mener Danmark og Norden bør have for øje.NB: Som det sikkert fremgår at ministeriets korrespondancelister, så blev ministeriet ogStatsministeriet orienteret i 2013 om rapporten og de visioner som den indeholder.mvhOle RasmussenProjektudviklingschef Danmark, Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe