Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 26
Offentligt
NOTAT
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. oktober 20132013-3923
Orienteringsnotat til Transportudvalget vedrørende maritim sik-
ring
EU forordning 725/2004/EF om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter fast-slår, at medlemsstaterne skal forholde sig til, i hvilket omfang reglerne om ma-ritim sikring skal udstrækkes til at gælde for skibe i national fart.I Danmark blev det i 2007 gennem en bekendtgørelse fra Søfartsstyrelsen fast-slået, at en række fartøjer i national fart skulle omfattes af reglerne om maritimsikring. Det drejede sig primært om en række indenrigsfærger.Konsekvensen har siden 2007 været, at havnefaciliteter, som betjente de på-gældende indenrigsfærger, har skullet leve op til kravene til sikrede faciliteter.Kystdirektoratet har i sin administration af disse regler oplevet, at det varuhensigtsmæssigt, at nationale færgeruter og – havne skulle leve op til de in-ternationale sikringsregler.Derfor tog Kystdirektoratet i efteråret 2011 initiativ til at nedsætte en arbejds-gruppe mellem danske myndigheder inden for maritim sikring. Arbejdsgrup-pen skulle foretage en fornyet sikringsrelateret risikovurdering af den nationaleskibstrafik.Arbejdsgruppen konkluderede på baggrund af grundige overvejelser i somme-ren 2012, at der ikke var risikomæssige forhold, der bevirkede, at fartøjer i in-denlandsk fart skulle være omfattet af forordningens bestemmelser.På den baggrund udstedte Søfartsstyrelsen en ny bekendtgørelse, som trådte ikraft den 11. marts 2013. For at sikre, at havne, der betjener disse skibe hellerikke længere skal være omfattet af krav til maritim sikring, udstedes vedlagteændringsbekendtgørelse.Der foretages desuden mindre justeringer i bekendtgørelsen, som alle vil med-føre mindre administrative lempelser for branchen.Kystdirektoratets indsats har på den måde medført, at en række havne, derbetjener indenlandske færger, ikke længere er omfattet af reglerne om maritimsikring med en markant administrativ lettelse til følge.
Side 2/2
Med den nye bekendtgørelse skal Ebeltoft, Odden, Spodsbjerg, Tårs, Hov ogSælvig færgehavne ikke længere have særlige tiltag til adgangskontrol og over-vågning, ligesom at det gælder for flere faciliteter i Århus, Kalundborg og KolbyKås havn.