Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 259
Offentligt
NOTAT
Nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm for januar til marts2014
DatoJ. nr.
2014-1205
Tabel 1 – Operatør og kundeoplevede rettidighed (procent) – seneste 12 måneder
ÅrstalMånedOperatørBod-/bonustrin(jf. tabel 2)KundeoplevedeKontrakt1KundeoplevedeBanedanmark2
2013Apr. Maj Jun. Jul.99,198,097,896,4
2014Mar.99,1
Aug. Sep. Okt. Nov. Dec. Jan. Feb.97,497,0 98,5 98,398,3 98,598,7
+4
+1
+1
-3
0
-1
+3
+2
+2
+3
+3
+4
92,791,6
89,389,3
89,389,4
88,687,0
89,589,4
91,3 90,7 92,691,187,792,4
93,2 92,088,591,4
93,492,9
94,594,5
Note:Alle tal er baseret på data fra Banedanmark.Tallene for Kundeoplevede Kontrakt er særligt for DSB Øresunds kontrakt, hvorder korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for – fx forcemajeure, jf. nedenfor.Operatørrettidigheddefineres som den rettidighed, DSB Øresund er ansvarlig for.Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresundsoperatørrettidighed i 3 ud af 5 på hinanden følgende måneder ligger på bodtrin 5 eller under(dvs. under 95 %).Grønne positive tal angiver månedens bonustrin, som Transportministeriet udbetaler til DSBØresund på baggrund af operatørrettidigheden. Røde negative tal angiver det bodtrin, somTransportministeriet opkræver fra DSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden.Den kundeoplevede rettidigheder den rettidighed, som kunden/passageren oplever. Derfindes forskellige mål herfor:1: Målet ”kundeoplevet kontrakt” for den kundeoplevede rettidighed er særligt for DSBØresunds kontrakt, hvor der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for,fx force majeure. Fra kontraktstart kunne DSB Øresund opnå bonus (men ikke bod) for dettemål. Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt, at DSB Øresunds mulighed for at opnåbonus for den kundeoplevede rettighed er suspenderet, så længe Transportministerietkompenserer DSB Øresund økonomisk for ekstra robusthedstiltag på strækningen.
2: Målet ”kundeoplevet Banedanmark” for den kundeoplevede rettidighed måles i henhold tilBanedanmarks resultatkontrakt med Transportministeriet og er således ikke relevant for DSBØresunds kontrakt med Transportministeriet. I dette mål korrigeres der ikke for selv størreeksterne påvirkninger.Bemærk, at den kundeoplevede rettidighed hos DSB Øresund medtager alle aflysninger, ogrettidighed opgøres ud fra kriteriet 4 minutter og 59 sekunder. Hos DSBs fjern- og regionaltogtæller aflysninger ikke med og opgøres ud fra kriteriet 5 minutter og 59 sekunder. Set i forholdhertil vurderes DSB Øresunds kundeoplevede rettidighed at være nogenlunde på niveau medDSBs fjern- og regionaltog.Tabel 2 – Kontraktuelle bod- & bonustrin for operatørrettidighed (døgn)
Side 2/4
Bod/bonus trinBonustrin 4Bonustrin 3Bonustrin 2Bonustrin 1NeutraltBodtrin 1Bodtrin 2Bodtrin 3Bodtrin 4Bodtrin 5
Fra ogmed99,0 %98,5 %98,1 %97,7 %97,3 %96,9 %96,5 %96,0 %95,0 %
Til og ikkemed
Bod/bonus omfang% af vederlag+ 5,0 %
99,0 %98,5 %98,1 %97,7 %97,3 %96,9 %96,5 %96,0 %95,0 %
+ 3,0 %+ 2,0 %+ 1,0 %Ingen regulering- 1,0 %- 2,0 %- 3,0 %- 5,0 %Under -5,0 %
Tabel 3 – Gennemsnitligt antal Øresundstogsæt på værksted – seneste 12 måneder
ÅrstalMånedGennemsnitAfslag mio. kr.
2013
2014
Apr. Maj Jun. Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec. Jan. Feb. Mar.10,5 10,410,717,714,00,811,80,412,70,613,00,613,70,613,1 12,40,60,511,40,4
Note:Gennemsnittet er regnet ud for hverdage, eftersom DSB Øresund har brug for langt færretogsæt i weekender og på helligdage. Bemærk at tallet for afslaget er afrundet.Afslagsordningen for togsæt på værksted trådte i kraft den 1. august 2013. I henhold tilkontrakten med Transportministeriet må DSB Øresund maksimalt have 6 Øresundstogsæt udeaf drift. Afslagsordningen er eksponentielt stigende, hvilket afspejler, at DSB Øresund stadigkan realisere deres trafikale forpligtigelser, selvom de holder flere togsæt på værksted end de 6togsæt, som DSB Øresund oprindeligt har tilbudt.De seneste 3 måneder er det gennemsnitlige antal togsæt på værksted reduceret med 1,7togsæt. Selvom dette stadig er for højt, er udviklingen positiv. P.t. synes de forholdsmæssigeafslag således at virke efter hensigten.
Tabel 4 – Aflyste tog-km som skyldes DSB Øresund – seneste 12 måneder
Årstal
2013
20141,71 0,53 0,72 0,69 0,53 0,40 0,45
Side 3/4
Måned Apr. Maj Jun. Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec. Jan. Feb. Mar.Procent0,27 0,53 1,16 1,61 1,35
Note:Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresund forårsager,at over 10 % af alle planlagte tog-km ikke realiseres.For marts 2014 blev 99,2 % af alle planlagte tog-km realiseret (bemærk at DSB Øresund ikkenødvendigvis er skyld i samtlige aflyste tog-km – fx aflysninger, der er forårsaget af f.eks.infrastrukturfejl og forsinkelser fra Sverige).I forhold til nøgletallene for december 2013 er der rettet afrundingsfejl for november ogdecember 2013.Figur 1 - Antal rejser på strækningen Helsingør - Københavns Lufthavn ekskl.rejsende der rejser videre over Øresund eller videre til/fra Sjælland
150000014000001300000120000011000001000000900000800000700000600000
Antal rejser på strækningen Helsingør- Københavns Lufthavn
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Rejser 2010
Rejser 2011
Rejser 2012
Rejser 2013
Rejser 2014
Note:Estimeret ud fra manuelle stikprøvetællinger. Der er korrigeret for overtælling.Rejsetallet for januar og februar 2014 er lavere end rejsetallet for januar og februar 2013, mensrejsetallet for marts måned 2014 er lidt over rejsetallet for marts 2013. Der ses ikke nogenentydig forklaring på disse ændringer.Trafikstyrelsen tager forbehold for, at rejsetallene for 2014 er foreløbige og vil blive revideret,når resultaterne fra årets kontroltællinger, briktællinger mv. foreligger.
Side 4/4
Figur 2 – Passagerudviklingen over Øresundsbroen
Passagertal over Øresundsbroen baseret på salgstal
120000011000001000000900000800000700000600000JanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDec20102011201220132014
Note:Baseret på salgstal. Det er ikke alle kunder, der opfanges i salgsstatistikken, detgælder fx rejser på frikort og medfølgende børn under 7 år. For at tage højde for dette erantallet af rejser over Øresundsbroen derfor tillagt 5 %.Trafikstyrelsen oplyser, at der i marts måned var 3,1 % flere rejser på Øresundsbroen endsamme måned sidste år. Trafikstyrelsen tager forbehold for, at seneste måneds passagertalkan ændre sig beskedent i forbindelse med indrapportering af næste måneds passagertal.