Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1363418_0001.png
1363418_0002.png
1363418_0003.png
1363418_0004.png
1363418_0005.png
1363418_0006.png
1363418_0007.png
1363418_0008.png
1363418_0009.png
1363418_0010.png
1363418_0011.png
1363418_0012.png
1363418_0013.png
1363418_0014.png
1363418_0015.png
1363418_0016.png
1363418_0017.png
Folketinget d. 24 april 2014Magnettog i Norden
1
Magnettog i Norden. Folketingets Transportudvalg d. 24. April 2014
VIDEN OM MAGNETTOG I NORDENI DETTE FORETRÆDE VIL VI GERNE SÆTTE FOKUS PÅ 2 OMRÅDER.1. VI MENER AT TIDEN ER MODEN TIL AT DK OG NORDEN GÅR SAMMEN OGUNDERSTØTTER ET UDVIKLINGSARBEJDE INDEN FOR MAGNETTOGS LINJER INORDEN.KAN TRANSPORTUDVALGET TILSLUTTE SIG DETTE ?2. FOR AT DEN DANSKE INFRASTRUKTUR KAN BLIVE UDVIKLET OPTIMALT,FINDER VI DET VIGTIGT AT DEN NYE ”DTULANDS TRAFIK MODEL”OGSÅKOMMER TIL AT INDEHOLDE BEREGNINGER OG LØSNINGER MED MAGNETTOG.KAN TRANSPORTUDVALGET TILSLUTTE SIG DETTE ?FØRST KOMMER DER LIDT OM HVAD MAGNETTOG ER.2
Stor forskel for NaturenHøjhastighedstog linjeMagnettogs linje
3
Bygges i Beton - holder 100 – 150 årBygges af beton-elementer påfabrik (inkl. motoren monteret)2 typer af Magnettogs elementer(Udvalg: 9 - 12.5 - 25 - 31 meter)
25 meter TR09Motorens navn er:Linjemotor25 meter TR064
Magnettog – hvordan ?0 - 500 km/t
Strøm påIkke Strøm på her
Motor sektionerStrøm på giverLøft og Fart
5
Bygge pris og driftIngen Friktion - Stor BetydningMagnettog var dyrt tidligereMaterialer,Produktion,Motor,KablerMontering,Transport,Rettigheder
Magnettog
Jernbaner
20142030
Ved at bruge den bedsteteknik fra Norden, kan megetlave drift udgifter opnås
Den vi regner påDem vi udvikler på6
Kan vi styre udgifterne ?Materialer til ByggerietBetonStålAluminiumAndet
Materialer til MotorenTransformatorVekselvirkereKraftfordelingFordelingskablerLinjemotor
Den vi regner påDen vi udvikler på
Den vi regner påDen vi udvikler på7
Hvorfor undersøge at bygge nu ?Udgifterne til tog ændre sigTeknikken er udviklet og klar
Magnettog
Højhastigheds jernbaneDer er mindre støjog designkurver vedmagnettog og megetbedre acceleration
Ca. tidspunkt for finanskrisen
8
Byggeøkonomi i NordenFra Göteborg mod StockholmFra København mod Oslo
Først bygges til Göteborg - som sættesi drift - det giver indtægter.Så bygges til Oslo – det giver flereindtægter9
Rejsetider i DK:(min - antal stop)1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.Kbh - RoskildeKbh – RingstedKbh - KalundborgKbh - SamsøKbh – ÅrhusKbh – ÅrhusKbh – RandersKbh - ÅlborgKbh – HedenstedKbh - BillundKbh – Esbjerg7 min (0 stop)?? min (? stop)17 min (1 stop)25 min (2 stop)25 min (0 stop)38 min (3 stop)33 min (1 stop)47 min (2 stop)35 min (1 stop)45 min (2 stop)57 min (3 stop)
Mod Sverige og Norge1.2.3.4.5.6.7.Kbh – HelsingørKbh – GöteborgKbh – GöteborgKbh – OsloKbh – OsloKbh – StockholmKbh - Stockholm10 min (0 stop)40 min (0 stop)56 min (5 stop)78 min (1 stop)102 min (8 stop)90 min (0 stop)132 min (13 stop)
10
Kan understøtte Kattegatforbindelsen,HH-gruppen og ”8 million city”
11
Sådan kan DK og Nordenfå fordele de næste 100 år1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.13.14.15.16.17.Miljørigtig transportIndustriel udviklingMere turisme i NordenBedre plads til gods på skinnerMere fleksibelt arbejdsmarkedBygges i lønsomme faserFase 1+2 klar til evt. OL i NorgeGod adgang til lufthavneHH + Kattegats understøttendeVil kunne videre udbyggesEn projekt org. For alle 3 landeStationer nær Motorveje og BanerNy Lysleder og EL- infrastrukturMindre fly og Motorvejs trafikStor kapacitet mange år fremEn stærk Skandinavisk regionBasis for flere lønsomme Faser
12
Universitets dialog i NordenVi har dialog med Nordens bedste Universiteter.Re: Rangliste (politikken 10 sep. 2013) Kbh. Uni.er Nordens bedste Universitet, det vurderer QSWorld University Rankings.Københavns Universitet ligger nr. 45 på listen,mens de højstplacerede universiteter i Sverige erLund (nr. 67), i Finland, Helsinki (nr. 67) og iNorge, Oslo (nr. 89).Århus Universitet er i top 10013
Undervisning om MagnettogVi udvikler på undervisningsmateriale ommagnettogs teknik og magnetbane design.Vi kvalitetssikrer og videns opdatere løbende.Vi har også fokus: Materialer og innovation.By- og regionsudvikling. Arbejdsmarkeds-effekter. Formidling til forskellige grupper,organisationer og fagmiljøer.
14
1. Vi mener at tiden er moden til at DK og Norden går sammen ogunderstøtter et udviklingsarbejde inden for magnettogs linjer iNorden.
15
2. For at den danske infrastruktur kan blive udviklet OPTIMALT,finder vi det vigtigt at den nye ”DTUlands Trafik model”OGSÅkommer til at indeholde beregninger og løsninger medMagnettog.
16
NB: Rapporten og Nyhedsbrevene kan findes via ing.dk (søg ”Magnettog i Norden” ogse de mange fagtekniske links under kommentarerne)
MvhOle Rasmussen, kontaktperson, DK[email protected]Mattias Svederberg, kontaktperson, S[email protected]Mikael Thorsen, undervisning, Norden[email protected]
Tak for opmærksomheden:
17