Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 254
Offentligt
1361923_0001.png
1361923_0002.png

TRU Alm. Del Bilag 76

Angående Vallø Stifts Foretræde for Folketingets Transportudvalg om omfartsvej ved Køge

Jeg ser med stor bekymring, at der nu pludseligt lægges op til en meget alternativ linjeføring af NyStevnsvej, som ikke anbefales af Rambøll (Kilde: ”Stevns trafikken”, for Køge og Stevns kommuner, Rambøll,april 2008, med tilføjelse af alt. 6) og som ikke løser trafikproblemerne i væsentlig grad.Derimod kunne det se ud til, at den nye enighed om linjeføring er høj grad er influeret af Vallø Stift og KøgeKommune som ikke ønsker ulempe af de ellers optimale vejføringsforslag, nemlig alternativ 6, som derellers var enighed omhttp://www.stevns.dk/Enighed-om-behov-for-ny-Stevnsvej.aspxJeg bemærker således at også Danmarks Naturfredningsforening modsætter sig løsningenhttp://furesoe.lokalavisen.dk/forslag-til-ny-stevnsvej-/20140422/laeserbreve/140429937/1865Hvordor dog vælge en løsning –som ikke løser pendlerproblemet, men som skaber en mængde andreproblemer for natur og mennesker?Som Vallø Stift selv skriver:Den valgte løsning er placeret alt for sydligt til at aflaste trafikken fra Stevns.De skriver videre i Bilag 1http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/76/1307212.pdfDer skal søges en løsning inde i Køge by (alternativ 1 på s. 2) eller så tæt på Køge som muligt, idet:• en helt overvejende del af trafikken kommer op langs kysten og støder til Strandvejen tætpå Køge, hvorfor man ikke fanger disse biler ved ensydlig løsning• køreafstanden målt frem til motorvejen nord for Køge herved bliver betragtelig kortere• trafikpsykologien gør, at man ikke kører sydpå eller langt vestpå for at komme ud på enofte trafikbelastet motorvej• der er taget højde for en nordlig løsning via Billesborgvej (alternativ 2 på s. 2) i: fredningen af områdetomkring Vallø Slot - Fingerplan 2013 med den nye vej nord-øst om Herfølge - Kommuneplan Køge 2013,hvor der endnu ikke er planlagt byudvikling nord-vest for Køge samt reserveret areal til bro over banen• kommunalt hyret rådgiver anbefaler ud fra en samlettrafik- og miljøbelastningsvurderingalternativ 2 som den bedste løsningDet eneste gode ved den løsning , som kommuner og Vallø Stift nu er enige om at foreslå for jer er, at:-alternativ 3 ikke gennemskærer det fredede herregårdslandskab
Den gennemskærer så i stedet den eneste skov på Stevns der er indrettet til offentligheden, med ridningeksempelvis.
Vi er det eneste rolige område på egnen med blinde veje og mange små steder med husmandsbrug ogheste steder, hvis værdi nu vil blive halveret og som besøges højfrekvent af cyklister og turister omsommeren.Hvorfor dog ikke vælge den optimale løsning, som ikke ødelægger noget der ikke allerede er ødelagt vedvej føringer og eksisterende trafikPå vegne af alle de andre ulykkelige små husejere på egnen, som frygter en ødelæggelse af det roligeområde ved skoven, blot for at tilfredsstile en stor og indflydelsesrig jordejer.Med Venlig HilsenMaria ForsbergDyndledsvej 94652 Hårlev