Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 252
Offentligt
Ny Rute 26 – Viborgvej
Ved Lading, Sabro og Mundelstrup
Foretræde 24. april 2014Fællesrådet Sabro Faarup
Fællesrådet Sabro-FaarupFællesrådet i Sabro – Fårup er enparaplyorganisation, der favner 40 foreninger ilokalområdet.Fællesrådene i Aarhus Kommune er blevetetableret i begyndelsen af 1990´erne, som endirekte samarbejdspartner mellem byråd ogbefolkning. Således er Fællesrådene direkteinvolveret i lokalplansager o. lign., men ogsåsager af fælles interesse ift. andre myndigheder
Derfor foretrædeEnsidig VVM-undersøgelse:•Vores høringssvar er kun delvis registreret•Lokale høringssvar ignoreres til fordel for fxBorum-Lyngby Lokalarkiv og Dagli’ Brugsen iHerskind•Kun svar grupperinger med CVR-nr. indgår•Korruptionsantydninger viderebringes irapporten (uden kildeangivelse)
Det er der enighed om•Behovet for en ny rute 26•Den skal ikke ligge i min baghave•Naturen ved mig er helt unik og enestående...
Ny linjeføring nødvendig•Særligt byerne Lading, Fajstrup, Voldby ogSvendstrup lider under trafikken i dag•Aarhus Kommune bærer en stor del af skyldenFra østjyske motorvej og ind mod Aarhus sandertrafikken til kl. 7-9 og kl. 15-18.Kl. 7-9 går trafikken i stå bagud i Sabro, Lading,Fajstrup m.fl. Det skyldes…–rundkørslen ved Tilst Vestervej–manglende kapacitet i Bilka-krydset
Hvorfor modstand?•Støjen erproblemet!–Fordobles ved motorvejshastighed iflg. VD egenhjemmeside
•Faldende ejendomsværdi–Ekspropriationslovning bygger på den tid, hvor mankørte med hestevogn–Der tages ikke hensyn til faldende ejendomsværdi–Belåning bliver dyrere eller helt umulig
•Stavnsbinding–Salg kun muligt med stort tab
Linje delstrækning 2 og 3
Delstr. 3 – Nordlig linjeImod:•Trafikalt kaos under byggeperioden•Støj niveauet fordobles ifølge VD–4 meter høje støjafskærmninger mod syd ned til 2meter fra huse
•Mange berøresFor:•Genbrug af linje
Delstr. 3 – Sydlig linjeImod:•Vejdirektoratet anbefaler den ikke•Vejdirektoratet hævder at den 60 mill. kr. dyrereFor:•Få berøres(Men bør sikres ordentlig erstatning)
•Intet trafikkaos i byggeperioden•Langt færre gener•Ingen natur generes
Delstr. 2 – Nordlig linjeImod•Trafikalt kaos under byggeperioden•Støj niveauet fordobles ifølge VD•Lading lukkes inde og udvikling ej mulig•Mange berøres•Passagen af Eshøjvej kræver 8 meter høj og 30meter bred jordvoldFor•?
Delstr. 2 – Sydlig linjeImod:•Vejdirektoratet anbefaler den ikkeFor:•Få berøres(Men bør sikres ordentlig erstatning)
•Minimale støjgener•Lading spærres ikke inde•Eshøjvej vil kunne passere motorvejen udenlandskabsmæssige ændringer
Vores ønske ….Vi ønsker den sydligere linje på bådedelstrækning 2 og 3 og dermed genere færrestog mindst muligt•Ligesom størstedelen af Lading•Ligesom Sabro-Faarup Beboerforening•Ligesom Aarhus Kommune•Ligesom Favrskov Kommune•Ligesom …….
Vores konklusion ….Vi vil tillade os at konkludere•at der er bred opbakning fra de lokalebeboerne til den sydlige løsning.•Opbakning til de nordlige linjer kommerfortrinsvis fra folk og organisationer, som ikkeselv vil blive berørt af motorvejen.Tak, fordi vi fik lejlighed til at fremlægge voressyn på sagen.