Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 251
Offentligt
1361142_0001.png
1361142_0002.png
1361142_0003.png
1361142_0004.png
1361142_0005.png
1361142_0006.png
1361142_0007.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 41780293Fax 7262 6790[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
NotatJournal TS5000100-00004Dato 25. marts 2014
Supplerende grund- og nærhedsnotat om Kommissionensmeddelelse om ”En fælles indsats for konkurrencedygtigog ressourceeffektiv bytrafik”KOM(2013) 913
1. ResuméKommissionen har den 17. december 2013 fremsendt meddelelse om”En fælles indsats for konkurrencedygtig og ressourceeffektiv bytra-fik”. Målet er at inspirere medlemslandene til at styrke indsatsen foren mere bæredygtig bytrafik.I meddelelsen peger EU-Kommissionen på, at byerne ikke har løftetopgaven med at sikre bæredygtig trafik i byerne i tilstrækkelig grad.Der er stadig for meget trængsel i byerne, der bliver udledt for megetCO2 og der er for mange trafikdræbte. Meddelelsen er derfor en op-fordring til, at medlemslandene sætter ind på alle forvaltningsniveauerfor at støtte op om en helhedsorienteret tænkning i planlægningen afbytrafikken.Meddelelsen indeholder en række forslag til, hvordan denne indsatskan formes, samt et bilag med beskrivelse af et plankoncept for bæ-redygtig bytrafik.Der er alene tale om en meddelelse fra Kommissionen, og meddelel-sen har ikke økonomiske eller lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.Meddelelsen var sat på dagsordenen for rådsmødet den 14. marts2014 til politisk drøftelse. Her forsikrede EU-Kommissionen medlems-landene om, at den ikke har til hensigt at fremsætte forslag til lovgiv-ning på området.Meddelelsen blev forelagt Folketingets Europaudvalg d. 28. februar2014 til orientering.2. Baggrund
Side 1 (7)
NotatJournal TS5000100-00004Dato 25. marts 2014
I Europa 2020 strategien, som omhandler intelligent, inklusiv og bæ-redygtig vækst (se KOM (2010) 2020 endelig) understreges det, atdet er nødvendigt at forbedre trafiksituationen i byerne.I 2009 fremlagde Kommissionen en handlingsplan for bytrafikken(KOM (2009) 490 endelig), som blev gennemført i 2012. Efterfølgendehar Kommissionen evalueret denne, og interessenterne har peget påat EU-støtte til erfaringsudveksling mv. havde stor nytteværdi.Kommissionen har derfor udarbejdet denne meddelelse for at ydestøtte til ’et kvantespring’ i tilgangen til mobilitet i byerne, så EU's målom et konkurrencedygtigt og ressourceeffektivt transportsystem i Eu-ropa kan gennemføres.Udgangspunktet er, at byerne, som frembringer ca. 80% af EU's BNP,har ineffektive transportsystemer.Kommissionen har i transporthvidbogen fra 2011 ”En køreplan for etfælles europæisk transportområde – mod et konkurrencedygtigt ogressourceeffektivt transportsystem” sat et mål om at drivhusgasemis-sionerne i transportsektoren skal reduceres med 60% ift. 1990 inden2050, og med 20% ift. 2008 inden 2030. Dette mål ser ikke ud til atkunne opfyldes, og Kommissionen mener, at byerne skal bidrage me-re til at opnå målene, idet byområderne står for 23% af alle trans-portsektorens udledninger.Dertil kommer at EU's regler om luftkvalitet ikke overholdes i langt defleste byer (se direktiv om luftkvalitet 2008/50/EF af 21. maj 2008).Kommissionen oplyser, at trængslen anslås til at koste 80 mia. EURom året samt at antallet af trafikdræbte, er højt, og at ca. 38% af dis-se sker i byerne.3. Formål og indholdFormålet med meddelelsen er at opfordre medlemslandene til en fæl-les indsats på alle forvaltningsniveauer for at forbedre trafiksituatio-nen i byerne. Der er ikke i denne meddelelse forslag til en videre pro-ces med evt. mere bindende forslag om handling i medlemslandene.Meddelelsen beskriver problemet med trafikformerne i byerne og præ-senterer en række forslag til, hvordan medlemslandende kan styrkebyernes udvikling af bæredygtig bytrafik. Kommissionen anfører, atdet er vigtigt at disse redskaber forankres og tilpasses nationalt ogregionalt for at være effektive.Redskaberne er:’Planer for bæredygtig bytrafik’, som lægger op til, at bytrafi-kale foranstaltninger indlejres i en mere omfattende by- ogarealplansstrategi, og beskrives nærmere i bilaget
Side 2 (7)
NotatJournal TS5000100-00004Dato 25. marts 2014
’Samordning mellem offentlige og private aktører’, om bylogi-stik, om mere intelligente adgangsreguleringer og kørselsafgif-ter, om koordineret brug af ITS og om sikker bytrafik.
Kommissionens støtte til medlemslandende består i at etablere forafor erfaringsudveksling og fremhjælpe samarbejde og i at støtteforskning.Angående muligheder for EU-finansiering peges på de europæiskestruktur- og investeringsfonde (ESI-fondene), som indtil nu særligthar fokuseret på storskalaprojekter. Kommissionen vil arbejde tætsammen med medlemslandene for at finde ud af hvordan disse fondebedst kan anvendes.Herudover er der enkelte konkrete projekter, som allerede er i gang,som muligvis kan udgøre yderligere muligheder for finansiering. Detgælder fx TEN-T, det transeuropæiske transportnet, som med finan-siering fra Connecting Europe-faciliteten har igangsat et projekt omudvikling af byknudepunkter.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.5. NærhedsprincippetDer redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale omen meddelelse fra Kommissionen.6. Gældende dansk retKommissionens meddelelse har ingen konsekvenser for dansk ret pånuværende tidspunkt, da der udelukkende er tale om opfordringer tilmedlemslandene. Såfremt forslagene heri udmøntes i egentlige be-slutningsoplæg, skal Danmark dog være opmærksom på hvordan dis-se forslag forholder sig til arbejdsdeling mellem stat og kommuner.7. KonsekvenserMeddelelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for Danmark. Defremlagte retningslinjer vil imidlertid ved en senere udmøntning mu-ligvis kunne indebære konsekvenser, såfremt de udmøntes i et forslagtil øget statslig regulering af byplaner, som i dag primært ligger in-denfor det kommunale selvstyre.8. HøringMeddelelsen er sendt i høring hos medlemmer af EU-specialudvalgetfor transport den 25. februar 2014 med frist 17. marts 2014, hvilketgav anledning til følgende høringssvar:Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Side 3 (7)
NotatJournal TS5000100-00004Dato 25. marts 2014
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden forat deltage i emne høring. Emnet ligger udenfor ES ressort, hvorfor ESikke har bemærkninger.Forbrugerrådet TænkForbrugerrådet Tænk har af ressourcemæssige årsager ikke mulighedfor at forholde os til meddelelsen "En fælles indsats for konkurrence-dygtig og ressourceeffektiv bytrafik". Forbrugerrådet Tænk kan såle-des ikke tages til indtægt for at støtte denne eller for at gøre detmodsatte.DIDI Transport har modtaget ovennævnte meddelelse i høring og harfølgende bemærkninger:DI Transport er enig med Kommissionen i, at der er behov for en me-re koordineret indsats i forhold til transport i byerne. I takt med atflere flytter til byerne vil dette behov være stigende. Øget internet-handel og befolkningstilvækst i byerne nødvendiggør at der er en ens-artet og effektiv adgang til levering i byerne. I den forbindelse bør detovervejes, hvordan øget leverancer uden for myldretiden kan gen-nemføres.Det er efter DI Transports opfattelse nødvendigt at arbejde med enbedre sammenhæng mellem knudepunkter, hvor flere transportformermødes, som f.eks. havne, terminaler, lufthavne og banegårde, så skiftmellem transportformer foregår enkelt og effektivt.En række erhvervshavne ligger af historiske årsager ofte midt i byer-ne. For at udnytte skibsfarten bedst muligt er det nødvendigt med or-dentlige adgangsforhold til havnene. DI Transport mener, at adgangentil havne bør være en del af en europæisk strategi for bytransport.De fleste medlemslande har forskellige former for regulering af ad-gangen til byerne. Det kan være afgifter, vægtgrænser, tidsbegræns-ninger, miljøkrav mv. Disse krav kan være nationalt eller lokalt be-stemt, men for ikke mindst levering af varer, er der en risiko for atsådanne krav f.eks. til lastbilernes udformning kan kommet til at virkesom tekniske handelshindringer, så det kun er lokale transportvirk-somheder, der reelt har adgang til at levere til byerne. Dette vil værei strid med hensigterne med det indre marked, og derfor bør der væreen ensartethed i de krav som transportvirksomhederne kan møde.I forhold til ensrettede adgang til byerne mangler der f.eks. en gensi-dig anerkendelse af miljøzonemærker, hvilket bl.a. betyder, at manikke kan bruge et dansk miljøzonemærke i Tyskland og omvendt.En samlet politik for transport i byer bør tage højde for, at der sikresden nødvendige mobilitet i byerne for både personbiler og kollektive
Side 4 (7)
NotatJournal TS5000100-00004Dato 25. marts 2014
transportmidler, samt en effektiv adgang til levering af varer og godeadgangsforhold til havne og lufthavne.Dansk ErhvervDansk Erhverv har modtaget Trafikministeriet høring af 26. februar2014.Mobilitetsudfordringerne i de europæiske storbyer er af varierendegrad men der er ingen tvivl om, at de indeholder trusler mod sundhe-den, fremkommeligheden og den erhvervsmæssige udvikling.Dansk Erhverv hilser derfor EU’s initiativ på området velkommen. Deer positivt, at der søges en samordning og struktur for tiltagene påområdet.Indledningsvis skal vi anbefale, at Trængselskommissionens rapportom København indgår som et element af Danmarks svar på høringen.Kommissionens arbejde er et godt eksempel på, hvordan man ud fraen meget bred kreds af aktører har nået til en række konkrete forslagtil tiltag, der øger mobiliteten og begrænser trængslen i København.Et område, hvor EU med fordel kunne koordinere indsatsen er i for-hold til implementeringen af de enkelte trængselshæmmende tiltag.Hvis den frie bevægelighed skal sikres er det vigtigt, at der er en visgenkendelighed og – eksempelvis – teknologisk sammenlignelighedmed tiltagene for at sikre at færdslen mellem storbyerne ikke be-grænses på grund af mere eller mindre uigennemskuelige nationaleeller lokale tiltag.En sådan koordination af tiltag skal dog ske i respekt for, at selv omudfordringerne overordnet set er ens så må løsningerne nødvendigvisvære tilpasset lokale omstændigheder.Dansk Erhverv finder på den baggrund samlet set, at Danmark kanbidrage positivt til den videre proces på området med viden og erfa-ringer baseret på den længerevarende drøftelse om bytrafik ogtrængsel, der har været her i landet.Vi skal derfor anbefale at man fra dansk side ser positivt på forslaget,tilvejebringer Kommissionen den tilstedeværende og opdaterede dan-ske viden på området og endelig arbejder på at sikre, at den fornødnebalance mellem koordinerende og lokale tiltag opretholdes.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerMeddelelsen var til politisk drøftelse på Rådsmødet den 14. marts2014.Flere lande fremhævede København som en foregangsby inden forområdet. En lang række lande, herunder Danmark, understregede, at
Side 5 (7)
NotatJournal TS5000100-00004Dato 25. marts 2014
det er vigtigt, at nærhedsprincippet overholdes, idet det ikke er muligtat have EU dækkende lovgivning om den trafikale indretning af byer,som har meget forskellige udgangspunkter. Også Kommissionen un-derstregede, at nærhedsprincippet skal overholdes og forsikrede, atman ikke har planer om at præsentere lovgivningsforslag på området.Man bemærkede dog, at spørgsmålet om hvordan man tilrettelæggertrafikken mest hensigtsmæssigt i byerne er for vigtigt et område til atdet helt bliver ignoreret fra EU’s side.Kommissionen har derudover foreslået at oprette en ekspertgruppe,der skal modvirke fragmentering på området. Flere lande gav udtrykfor at de gerne ville indgå i en sådan.
10. Regeringens generelle holdningKommissionens meddelelse fokuserer på helhedstænkning og bære-dygtighed i bytrafikken, hvilket regeringen overordnet støtter.Danmark arbejder i forvejen intensivt med bæredygtig bytrafik. Der erplaner om letbaner og supercykelstier i de større byer ligesom der ar-bejdes kontinuerligt med at forbedre bustrafikken i byerne. Herudoverer København erklæret cyklistby, og har allerede gennemført enmængde initiativer, der forbedrer mulighederne for cyklisterne.Planloven i Danmark omfatter allerede samordning mellem fysiskplanlægning og trafikplanlægning, såvel for hovedstadsområdet som ikommuneplanlægningen, dog ikke målrettet mod bæredygtig bytrafik,men det indgår som et element i den eksisterende samordning. Dan-marks arbejde fremadrettet vil formentlig have meget at gøre medhvordan strategier og planer om bæredygtig bytrafik samordnes medplaner for arealanvendelse og for byudvikling.Det er derfor også regeringens vurdering, at meddelelsen ikke harstor betydning for Danmark, da man fra dansk side allerede er godt igang med de elementer der ligger i mange af Kommissionens anbefa-linger. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, om denne medde-lelse leder til konkrete initiativer, som kan berøre Danmark og evt. detkommunale selvstyre. I denne forbindelse er det vigtigt for regeringenat nærhedsprincippet overholdes.Det er regeringens holdning, at der i det videre arbejde med at for-bedre trafiksituationen i byerne bør fokuseres både på gods- og per-sontransport.For så vidt angår godstransport til byerne bør EU-koordineringen fo-kusere på gensidig anerkendelse af fx miljøzonemærker, så der blivermere ligelig adgang for ikke-lokale godsleverandører, til at leveregods i byerne. Der bør også være et fokusområde om erhvervshavne,og adgang til disse, da disse ofte er placeret midt i byerne.
Side 6 (7)
NotatJournal TS5000100-00004Dato 25. marts 2014
For så vidt angår persontransporten er knudepunkterne, hvor forskel-lige transportformer mødes, af stor vigtighed. Der bør derfor fokuse-res på hvordan skiftet mellem transportformerne i havne, lufthavne,terminaler og banegårde kan optimeres, så skiftetiden bliver kortestmulig for passagererne.Regeringen vil gerne understrege vigtigheden af, at bæredygtig bytra-fik, der også omhandler luftkvalitet, støj og klimaeffekt, tænkes sam-men med energieffektvisering via elektrificering af køretøjerne ogjernbanen, og fremme af alternative drivmidler. Dette skal tænkessammen med det netop vedtagne forslag til direktiv om alternativebrændstoffer.Med hensyn til etablering af en ekspertgruppe på området, mener re-geringen at det i første omgang skal overvejes om det videre arbejdekan foregå i allerede eksisterende arbejdsgrupper.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgMeddelelsen blev forelagt FEU den 28.februar 2014 til orientering.
Side 7 (7)