Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 250
Offentligt
1360405_0001.png
1360405_0002.png
Wellendorf TransportplanlægningIdé- og projektudvikling for tog-, bus- og cykeltrafikNiels WellendorfFuglsangvej 18, 2830 VirumFastnet: 45858837, Mobil: 50126567Mail: [email protected]www.wellendorf-transport.dkCVR: 33320191Bank: 0455 10839475
Den 18. april 2014

Kommentarer til løsninger for jernbane mellem Vejle og Billund

Den påtænkte løsning for en jernbaneforbindelse til Billund medfører en række trafikaleproblemstillinger, der ikke synes medregnet i de overvejelser der hidtil har været fremlagt.Løsningen med at køre togene fra Vejle ad den eksisterende enkeltsporede bane til Jelling forførst her at grene af mod Billund giver en række kapacitetsmæssige problemer.Her er der med Togfonden og de regionale hastighedsopgraderinger i forvejen lagt op tilhalvtimesdrift fra Vejle mod Herning.Hvis der oven i denne betjening også skal køres med halvtimesdrift fra Vejle til Billund, vil detbetyde, at der på denne enkeltsporede strækning vil skulle køre tog hvert kvarter i beggeretninger. Dette synes urealistisk uden en kraftig udbygning af banen på et meget vanskeligtsted.I forbindelse med en beslutning om etablering af en bane til Billund må der derfor samtidigtages beslutning om en udbygning af banestrækningen mellem Vejle og Jelling. Her er dermulighed for et kort stykke dobbeltspor fra Jelling mod Hørup, mens der på strækningen iøvrigt ikke synes at være mange muligheder for dobbeltspor uden at gribe kraftigt ind inaturværdierne langs banen.Banen fra Vejle mod Jelling vil samtidig blive elektrificeret og betjent med elektriske tog.Dette er slet ikke indtænkt for banen til Billund. Såfremt banen til Billund ikke ogsåelektrificeres, betyder det at der formentlig må køres med dieseltog fra Vejle til Billund og ikkemed direkte tog fra andre strækninger. Der skal således skiftes tog i Vejle på samme mådesom i en letbaneløsning.Hvis det viser sig ikke at være muligt at udbygge den eksisterende enkeltsporede banemellem Vejle og Jelling til den nødvendige kvartersdrift i begge retninger, bør det overvejes atse på en alternativ linjeføring.Det kan være en helt ny bane mellem Vejle og Billund udført som en almindelig jernbane, menmed den linjeføring, der er foreslået for letbanen.Det vil sige en jernbane, der fra Vejle afgrener i sydgående retning i en bue mod vest. Dettekan ske ved en højbane umiddelbart efter perronerne og gennem byomdannelsesområderne.Med en helt ny bane vil der udover forbindelsen til Billund også kunne etableres enkeltestationer undervejs til fremme af den kollektive trafik i dette område, f.eks. ved Bredsten.Endvidere vil det være nemmere at køre med tog fra Aarhus direkte til Billund uden at skulleskifte køreretning i Vejle. Herved tilgodeses de største trafikstrømme til og fra Billundlufthavn.
2
Mulig linjeføring for ny jernbane fra Vejle mod Billundsyd for Vejle station (rød farve)
Trafikstrømme til Billund lufthavn jf. Trafikstyrelsens forundersøgelse af bane til BillundMed venlig hilsen

Niels Wellendorf

[email protected]