Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 249
Offentligt
1360403_0001.png
1360403_0002.png
Wellendorf TransportplanlægningNiels WellendorfFuglsangvej 18, 2830 Virum[email protected]18. april 2014
LetbanefinansieringerDer er flere muligheder for fordelingen af finansiering af letbaner end de modeller der pt. ervalgt for Aarhus, Odense og Ring 3. Disse er i øvrigt heller ikke ens.For selve anlægget af letbanerne (infrastrukturen) medvirker i de besluttede finansieringer ivarierende omfang staten, regioner og kommuner.For alle gælder dog at staten alene er med til at finansiere selve infrastrukturen men ikkemateriel og værksteds- og trafikstyringsanlæg samt den efterfølgende drift.Transportministeriet har som udgangspunkt haft den holdning at dette er et fast princip forfinansiering af letbaner.Det må imidlertid være den enkelte banes betydning for stat, region og kommuner, der afgørfordelingen af parternes andele i finansiering og drift.Da der endvidere er forskel på hvor store de enkelte kommuner er, vil det være naturligt atder er forskelle.En letbane til Billund er slet ikke det samme som en letbane i et storbyområde. Det svarermere til en statslig regionalbane der betjener et nationalt knudepunkt (lufthavnen) eller enregional lokalbane (privatbane).Grenåbanens yderste strækning er tilsvarende mere en statslig regionalbane og ikke en lokalbane. Men her er der jo også en region med, det er der ikke talt om omkring letbanen tilBillund.Metroen i Kbh. er reelt også en letbane, og trafikeres efter reglerne for letbaner. Men her erder ingen region med.Staten har for metroen bl.a. indskudt salgsprovenuet for havnearealer.Ring 3 letbanen er reelt en regional bane som lokalbanere (der før også var delvistkommunale). Den erstatter en række regionale buslinjer, men ingen kommunale.Med så mange slags delte finansieringer, både for anlæg og drift, må der kunne argumenteresfor forskellige finansieringer af letbanerne. Med mere region og mindre kommune.Det er jo så også påfaldende at Nærumbanen, der ligesom Ring 3 letbanen betjener områdetmellem Kgs. Lyngby og Lundtofte, har en helt anden finansiering, både hvad angårinvesteringer og drift. Helt uden kommunalt tilskud. Men med reelt statsligt tilskud via tilskudtil regionen.
(Ufuldstændig) Oversigt over finansieringer og ejerandele for letbaner mv:Letbane i Ring 3Finansiering af anlæg af letbane i Ring 3 jf. Samarbejdsaftalen af 29. juni 201, Principaftalenaf 20. juni 2013 og forslag til lov 65: %, Staten 40 %, regionen 26 %, kommunerne 34 %.Finansiering af drift samt anlægsomkostninger til tog og teknik jf. aftaler og forslag til lov 65:Staten 0 %, regionen 43 %, kommunerne 57 %.Letbane i AarhusFinansiering af anlæg af Aarhus letbane jf. lov af 16. maj 2012: Staten 47 %, regionen 5,8 %,Aarhus Kommune 47,2 %. (Der er et særskilt statsligt tilskud til eldrift helt til Grenå.)Finansiering af drift samt anlægsomkostninger til tog og teknik: Staten 0 %, regionen 50 %,Aarhus Kommune 50 %.Letbane i OdenseFinansiering af anlæg af letbane i Odense jf. Finanslovaftale december 2013: Staten 45,8 %,regionen 0 %, Odense Kommune 54,2 %.Finansiering af drift samt anlægsomkostninger til tog og teknik: Staten 0 %, regionen 0 %,Odense Kommune 100 %.Letbane Vejle - BillundOplæg til finansiering af anlæg af letbane til Billund: Staten 40 %, regionen 0 %,kommunerne 60 %.Metroen i KøbenhavnFinansiering af anlæg af metroliner i København: Staten 41,7 %, regionen 0 %, Københavnsog Frederiksberg kommuner 58,3 %.Finansiering af drift samt anlægsomkostninger til tog og teknik: Staten 41,7 %, regionen 0 %,Københavns og Frederiksberg kommuner 58,3 %.Lokalbaner (Privatbaner)Anlæg (fornyelser mv) samt større toganskaffelser: Staten giver indtil 2015 et tilskud tilregionerne (tidligere til amterne)svarene til tidligere tilskud til amter og kommuner. Altså:Staten/regionerne 100 %, kommunerne: 0 %.Fra 2015 indgår tilskuddet i de almindelige bloktilskud (DUT).Finansiering af drift: Statens bidrag som til anlæg og anskaffelser er for driften alleredeovergået til de almindelige bloktilskud (DUT). Så her: Staten 0 %, region 100 %,kommunerne 0 %.Hvis regionerne nedlægger banebetjeningen bortfalder tilskuddene.