Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 240
Offentligt
1356744_0001.png
1356744_0002.png

Fra:

eigil andersen [mailto:[email protected]]

Sendt:

7. april 2014 16:08

Til:

Sherie Del Prado Falding Sørensen;[email protected]; [email protected]

Emne:

SV: Vedr. transportministerens kommentar til Deres henv.
Svar til Transportminister Magnus Heunicke,Vi takker for det modtagne svar men er ikke enige i de nævnte konklusioner.Vi har adskillige udtalelser fra såvel cyklister som mediefolk og politikere, som alle er af den opfattelse atmed en pris på 10-12 kr.- pr. cykel vil langt hovedparten med lidt jævnlig propaganda for sagen på TV og ilandets skoler m.m. sikre sig selv og deres børn ved montering af denne ikke strømkrævende mikro sensor ,som kan indstøbes i en plaststrimmel med en låseclips til sikker fastgørelse på cyklens hjuleger og skalvære tilgængelig hos alle landets cykelhandlere og – værksteder.Da sensoren vil være synlig på cykelhjulene, vil det være nemt for politiet at kontrollere om man har denmonteret.Ved enten offentlig – eller sponsor finansiering kunne den om ønsket også gøres gratis for brugerne.Den meget lille sensor som kan fastgøres, så den ikke kan falde af, passer fint til cyklens simple konstruktionog at gøre den lovpligtig adskiller sig jo ikke fra at gøre en hjulreflex lovpligtig, som det jo er tilfældet.Med henblik på en EU godkendelse af systemet, har vi aftalt møde med næstformand forEuropaparlamentet Morten Messerschmidt, som finder vort system meget interessant og gerne vil se påmulighederne for at introducere det i EU regi.Vi er så langt med udvikling af systemet, at der er lavet en prototype af udstyret monteret på en lastbil,som tidligere vist på fremsendt video og nu flere gange på dels BT Netavis d. 27.03.14 og Go´AftenDanmark dagen efter + TV2 Øst d. 2. ds. og nu i morgen kommer på TV2 Østjylland.Adskillige test viser at systemet fungerer 100 % sikkert og uden risiko for fejl alarmer.Udstyret i Lastbilen/Bussen kan kun modtage signal fra denne type sensorer og sensorerne kodes med enunik kode for cykler men kan også om ønsket kodes med en kode for fodgængere eller andet man kunnetænke sig.I samme splitsekund der modtages signal fra sensor, aktiveres et blinklys og et tydeligt lydsignal , som omønsket kan være en stemme, som siger cyklist eller fodgænger eller andet, såfremt man ønsker andre endcyklister medtaget.Alle tænkelige sikkerhedskrav til systemet kan programmeres i udstyret, som eksempelvisbetragtningsvinkel og max afstand til cyklerne og at der kun modtages signaler, når lastbilen enten holderstille eller kører under en given hastighed f.eks. 10 eller 20 km/t nærmere bestemt af enten DanskTeknologisk Institut eller det tyske TÜV, som skal teste og godkende den endelig udgave af systemet,således at der ikke modtages signal fra cykler, som bilen forbi kører ved almindelig landevejs-/ gadekørselEn ekspert fra Teknologisk Institut har foreløbig udtalt at han finder ideen genial og at den vil kunnefungere efter hensigten og at man gerne medvirker til en nærmere test og godkendelse .Der er ingen tvivl om at vort system vil kunne give en langt højere grad af sikkerhed , end den løsning manforeløbig har besluttet at satse på med indtegning af såkaldte cykelbåse på vejene over hele landet. Blandtandre Cyklistforbundet har udtalt at det kan være udmærket med cykelbåse, men det ikke givertilstrækkelig sikkerhed og en kvinde, som har været udsat for en højresvingsulykke, udtalte at det ikke villehave hjulpet i hendes tilfælde, idet såvel hun som lastbilen kørte til krydset for grønt lys og således ikkestoppede op.
Selv når begge parter holder for rødt og der køres frem for grønt, kan der let komme endnu en cyklistkørende for grønt , som så ikke bliver set af chaufføren, som påbegynder sit højresving, straks cyklerne icykelbåsen er kørt videre for grønt.Vi henstiller derfor til at man alvorligt ser nærmere på vort system, som giver størst mulig sikkerhed, indender træffes endelig beslutning og er til tjeneste med svar på alle tænkelig spørgsmål herom.Med venlig hilsenAlarm-Import I/SLarixvej 3, 8471 SabroCVR NR: DK25375513Eigil AndersenTlf. 004587486000