Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 238
Offentligt
1356627_0001.png
1356627_0002.png
1356627_0003.png
Dokument oprettet 07. marts 2014Sag 19-2014-00083 – Dok. 153913 MOL/kft
DH’s pejlemærker til Transportministeriets kommendeaftale med DSBHandicapserviceAssistancen til personer med handicap skal gøres langt mere fleksibel og give mulighed forlangt mere spontan befordring:Personer med handicap skal kunne få assistance på stationerne, så det bliver muligtat tage med toget i samme tidsrum, som andre kan tage med toget, uanset om der ertale om lokale tog, regionale tog, nationale tog eller internationale tog. I dag er detkun muligt at få assistance fra kl 6.00 til kl. 24.00 på 47 af de største stationer og frakl. 8.00 til kl. 15.00 på yderligere 19 mindre stationer. Fremover skal mulighed forat få assistance være i overensstemmelse med EU’s forordning omjernbanepassagerers rettigheder. Det er den ikke i dag.Personer med handicap skal kunne få assistance uden at skulle bestille senest 48timer før afrejse, dvs., at man skal kunne få assistance ved ankomst.På de stationer, hvor der er stor højdeforskel, og derfor er behov for opstilling afsærlig lift på perronen, skal der maksimalt kræves en varsling på 2 timer, således atpersonalet på stationen kan organisere sig i forhold til at levere den nødvendigeassistance, eller der kan træffes aftale med en ekstern leverandør af denneassistance, fx det lokale taxiselskab.
Enmandsbetjente tog og førerløse togEnmandsbetjente tog eller førerløse tog kræver, at togene er indrettet til dette:Når enmandsbetjente tog eller førerløse tog indføres, skal togene leve op til krav omtilgængelighed for personer med handicap, heriblandt niveaufri adgang forkørestolsbrugere, således det bliver muligt spontant at tage med toget udenassistance fra togføreren eller andre personalegrupper. Se punkt om indkøb af nyetog.Der skal være fleksibel assistance for de personer med handicap, der har behov fordette, se ovenstående punkt om Handicapservice.
Indkøb af nye togI forbindelse med indkøb af nye tog skal ministeriet i udbudsmaterialet stille krav om, atalle tog lever op til krav om tilgængelighed, heriblandt nedenstående:De europæiske krav i TSI PRM, den tekniske specifikation for interoperabilitet, deromhandler tilgængelighed, men desværre i form af EU’s absolutte mindstekrav tilhandicaptilgængelighed til og i tog, og som derfor ikke vil kunne give enfremtidssikret ny dansk jernbane af minimumskvalitet i forhold tilhandicaptilgængelighed.
DH vil derfor på det stærkeste opfordre til i udbudsmaterialet, og i samarbejde medhandicaporganisationerne, at sikre ovennævnte højere tilgængelighedskvalitet medmulighed for at kunne tage toget spontant og uafhængigt af andre personer, oggældende for alle målgrupper af togpassagerer med handicap.Nationale ønsker, der ikke er med i TSI’en, findes i dialog medhandicaporganisationerne. F.eks. vil de højhastighedstog, der kan køre 230 km/t,kunne leveres som lavgulvstog og dermed med niveaufri indstigning, hvorhøjhastighedstog, der kan køre 250 km/t, ikke vil kunne leveres som lavgulvstog, oghvor der derfor skal etableres afhængighedsskabende barrierer i form af ramper ellerlifte og dermed det afledte diskriminerende forhåndsvarsel på 48 timer. Desudenskal afdelinger med plads til servicehunde og førerhunde klart markeres i toget forat sikre en adskillelse af personer med allergi.Inddragelseafrepræsentanterforhandicaporganisationernegennemtilgængelighedspanel, herunder bl.a. via test af mock up af togvognene.
Anlæg af nye stationer/platformeI forbindelse med anlæg af nye stationer og platforme skal ministeriet i udbudsmaterialetstille krav om, at stationer og platforme skal leve op til krav om tilgængelighed, heriblandtnedenstående:Krav i Bygningsreglementet om tilgængelighed, hvor DH dog anbefaler sikring af ethøjere niveau svarende til SBi’s (Statens Byggeforskningsinstitut) ”kvalitetsniveauB”, som beskriver en højere kvalitet svarende til DS 3028, SBi-anvisning ogtjeklister.Kravene i vejreglen ”Færdselsarealer for alle”.Inddragelseafrepræsentanterforhandicaporganisationernegennemtilgængelighedspanel, som det har været gjort i forbindelse med metroen.
Indkøb af flere vogne til eksisterende togI forbindelse med indkøb af flere vogne til eksisterende tog skal ministeriet stille krav om,at nye vogne sikrer bedre spontantilgængelighed end eksisterende tog, blandt andet ved at:sikre tilgængelighed, og dermed adgang til spontankørsel med Øresundstog, ved atsikre i udbudsmaterialet, at de nye vogne, der skal indkøbes, har automatiskudskydelige trinbræt, der næsten ved alle stationer vil kunne udligne afstands- ogniveauforskellen fra perroner til tog, samt at man bygger en lille smule om i denuværende togsæt på Kystbanen, så de også får nye udskydelige trinbræt. For detkan godt lade sig gøre.IC3-højtgulvstog kan gøres spontant tilgængelige for personer med handicap ved atindkøbe nye lavgulvsvogne, der vil kunne kombineres med de eksisterende vogne.Dette ville udover langt bedre tilgængelighed også betyde, at IC3 vil kunne medtageflere kunder i de mange år, de fortsat skal køre.
2
Ombygning af eksisterende stationer og platformeI forbindelse med ombygning af eksisterende stationer og perroner skal ministeriet stillekrav om, at disse skal leve op til krav om handicaptilgængelighed:Krav i Bygningsreglementet om tilgængelighed.Kravene i vejreglen ”Færdselsarealer for alle”.Inddragelseafrepræsentanterforhandicaporganisationernegennemtilgængelighedspanel, som det har været gjort i forbindelse med metroen.Partielle perronforhøjninger. På nogle togstrækninger er ukurante perronhøjder enafgørende barriere for spontantilgængeligheden til tog. DH anbefaler i samarbejdemed handicaporganisationerne, at der udarbejdes en langsigtet tids- ogbudgetopfulgt handlingsplan for at løse denne store udfordring, men på den kortebane er der behov for partielle perronforhøjninger for at sikre uafhængigheden forpassagerer med handicap, der ellers vil have behov for assistance for at kunne tagetoget.
3