Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 236
Offentligt
1355881_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. april 20142014-1074
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00

DSB's strækningsøkonomi 2013 (og 2012)

Jeg vedlægger hermed til udvalgets orientering kopi af rapport fra DSB omstrækningsregnskabet for 2013.Opgørelsen af strækningsregnskabet viser indtægter og nettoudgifter ved deangivne togsystemer i 2013, og dermed også det økonomiske resultat for togsy-stemerne – dvs. tilskudsbehovet - før indregning af kontraktbetalingen. Desu-den relateres det økonomiske resultat til hvor mange togkm, der køres i hverttogsystem samt hvor mange personkm, der bliver udført i togsystemerne.DSB har foretaget en forbedring af indtægts- og rejsefordelingen, der ligger tilgrund for regnskabet, og den forbedrer også kvaliteten af strækningsregnskabetfor 2012, som udvalget fik tilsendt fra min forgænger i november 2013. Denreviderede opgørelse for 2012 indgår også i rapporten.Det bemærkes, at der i forbindelse med opgørelse af indtægter og udgifter ersket en fordeling af økonomiposter, som ikke entydigt kan henføres til ét be-stemt togsystem. En sådan fordeling vil altid være omgærdet med en vis usik-kerhed, hvilket bør tages i betragtning ved en meget strikte fortolkning af talle-ne.DSB lægger i indledningen til rapporten ikke selv skjul på denne usikkerhed,som omvendt heller ikke bør overdrives, da et økonomisk prioriteringsgrundlagbaseret på den bedst mulige fordeling i sagens natur må være bedre end intetgrundlag.Jeg skal for en ordens skyld anføre, at synspunkterne i rapportens indlednings-afsnit står for DSB's egen regning og ikke kan tages som udtryk for mine ellerregeringens holdninger.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke