Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1353270_0001.png
1353270_0002.png
1353270_0003.png
1353270_0004.png
Fra:Poul Erik Jensen [mailto:[email protected]]Sendt:28. marts 2014 16:12Til:Mike Legarth; Jørn Dohrmann; Karina Lorentzen Dehnhardt; Marlene Borst Hansen; Karina Adsbøl;'[email protected]'Emne:Dobbeltsporet Vamdrup - Vojens -
Vedrørende anlæggelsen af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens.Kære lokale folketingsmedlemmer,Jeg vil bede jer hjælpe med at finde en løsning på to problemstillinger i Vamdrup.1.Støjproblematikken vil Banedanmark sandsynligvis løse med en støjisolering af en række huse,tæt på banen.Men naboer til jernbanen foretrækker en forlængelse af den eksisterende støjafskærmningmed 200 meter. Samlet pris for den løsning er omkring 2,5 millioner kr. Støjisoleringen af deberørte boliger kendes ikke på nuværende tidspunkt, men den bliver sandsynligvis tæt på tomillioner kroner.Man er åbenbart tæt på grænseværdien, hvor der automatisk ville være tale om en løsningmed støjafskærmning. Og mer-prisen i forhold til støjisolering af boligerne må anses for lille iforhold til det samlede anlægsprojekt til trekvart milliard kroner.2.Vi har i Vamdrup samtidig et ønske om at få større frihøjde på den ene af de tojernbaneviadukter i Østergade og Jernbanegade.Vamdrup er en industriby med transporttunge virksomheder – og derfor ville det værehensigtsmæssigt, om der kunne skabes større frihøjde under broen i Jernbanegade.I øjeblikket opstår der dagligt situationer, hvor store køretøjer må bakke flere hundrede meter,når de kommer til broen. Det er også et trafiksikkerhedsmæssigt problem.Som det er lige nu skal de store køretøjer ud på en omvej på 12 kilometer.Umiddelbart ville det være praktisk, hvis Banedanmark kunne finde en løsning i samarbejdemed Kolding Kommune. Formålet er at sikre større frihøjde under jernbaneviadukten iJernbanegade.PS: Jeg har vedhæftet et referat af de drøftelser, der i øjeblikket er i gang mellemBanedanmark og Kolding Kommune.
Venlig hilsenFormand for plan- og boligudvalget i Kolding KommunePoul Erik Jensen
Kolding KommunePOL, Poul Erik JensenPOL, Poul Erik JensenØstergade 206580 VamdrupMobilE-mail29 44 64 53[email protected]
Referat fra den 10 marts 2014
Mødet afholdes som et led i den tætte dialog mellem Kolding Kommune og BaneDanmark i forbindelse medudvidelsesprojektet i Vamdrup og som opfølgning på informationsmødet om projektet i Arena Syd i februar.Følgende dagsorden:Kort status på projektet.Emner, opsamlet på Informationsmødet i Arena Syd:Muligheder for hastighedsreduktion på Ballegaardvej, samt trafikstyring mht. LastbilerStøjgener i driftsperioden, her var flere henne omkring. De er nervøse med den øgede----trafikSikring af rystelsesmålinger i forhold til transport.Gennemfotografering af veje for at sikre at der laves det som Bane DK forårsager afskaderFoto af sokler. Et tema som hænger sammen med rystelsesmålingerneJernbanebroen i Jernbanegade (øget frihøjde) (Politisk rejst)
Adgangsvej ad sti til Dysse Ager til transport af gods.Mulighed for at flytte adgangsvej så den ikke blokerer stien og bagvedliggende stisystemStøj, støjskærm, støjisolering og støjberegninger – møde med Vamdrup borgerneStøj og rystelser i Vamdrup Kino
Status på projektet.Projektleder Tom Andersen orienterede kort om status på projektet. Udbudsrunden er nu afsluttet ogprojektet er tildelt MJ – Eriksson, som hovedentreprenør. Der vil være en ”stand still” periode frem til 17.marts, hvorefter det kan forventes at man så småt begynder at gå i gang med arbejdet. I første omgangopstilles skure og forberedes der byggeplads mv.Hastighedsreduktion mv på Ballegårdsvej.Der arbejdes på en hastighedsreduktion og trafikstyring på Ballegårdsvej. Kommunen skal drøfte medpolitiet om der kan etableres 20 km/t hastighedsbegrænsning. Der etableres lysregulering på strækningenfor at forhindre at 2 vogntog skal passere hinanden eller at der holder lastbiler på vejen og venter. PåSohlsvej etableres der vigepladser, så det er muligt for vogntog at passere hinanden. Der vil være en tætkontakt mellem KK, Politiet og BaneDanmark om etableringen og opfølgningen herpå.BaneDanmark fremsender hurtigst muligt et projekt for signalregulering og hastighedsnedsættelse til KK ogpolitiet.Støjgener i driftsperioden.
Flere borgere var nervøse for den efterfølgende støj. Der afholdes møde mellem BaneDanmark og borgere iVamdrup om støj forhold – se nederst i dette referat.I anlægsperioden vil der være en direkte vagttelefon til entreprenøren, så denne kan kontaktes direkte.Sikring af rystelsesmålinger i forbindelse med transport.BaneDanmark har udarbejdet en plan for, hvilke udvalgte ejendomme, der skal have foretaget engennemgang. Der vil blive foretaget en registrering af ejendommene både udvendigt og indvendigt.Registreringen vil være en fotoregistrering, samt påsætning av vibrationsmåler, der løbende registrer ianlægsperioden. Dette gælder også kommunens ejendom ”Job igen”, i forbindelse med ”Spuns” – arbejdet.Registrering og måling vil blive foretaget på Ballegårdsvej, Skolevej og Bastrup Skovvej.I tilfælde af skader, skal ejerne selv henvende sig til BD og påpege, at der er opstået en skade, hvorefter BDtager sagen op.Særligt vedrørende registrering af sokler, vil der blive foretaget registrering både udvendigt og indvendigt,såfremt ejeren giver tilladelse hertil.Gennemfotografering af veje.BaneDanmark foretager en gennemfotografering af de veje, der vil være meget belastet af lastbiltrafik. Derforetages en opmåling og registrering af Ballegårdsvej, Sohlsvej og Bastrup Skovvej inden uge 12.Jernbanebroen.I forhold til Jernbanebroen, er der reelt 2 broer ved siden af hinanden, hvor Kolding Kommune ejer den eneog BD den anden. Der skal angiveligt være foretaget en regulering af broens højde for nogle år siden, menKK har ikke registreret nogen sag på det spørgsmål. Det blev aftalt, at Kolding Kommune tager kontakt tilBD`s bygningsafdeling, der vil ligge inde med nærmere oplysninger om broerne og de forhold, der tidlige harværet drøftet. Martin Pape er tovholder.Adgangsvej ad sti til Dysseager for transport af gods.Tanken var, at der skulle skabes plads til transport af gods, ved at udlægge køreplader. Det er dog ikkesikkert, at der bliver behov for denne kørevej. Det blev aftalt, at der foretages en fælles besigtigelse KK ogBD af stien den 12. marts 2014, herunder også for at undersøge om der kan findes en anden adgangsvej, dastien benyttes flittigt.Støj og viberationer i Vamdrup Kino.På borgermødet henvendte et bestyrelsesmedlem sig, idet han var bekymret for rystelser i Vamdrup Kino ianlægs og driftsfasen. BaneDanmark havde ved flere lejligheder været i dialog med Vamdrup Kino, og herhavde de ikke nævnt disse bekymringer, hvorfor de var lidt uforstående over for det. Bent Mouboe vil tagekontakt til Vamdrup Kino igen.Fortsat dialog.Der var enighed om, at teknikergruppen holder løbende tæt kontakt i projektperioden. Dialoggruppenmødes med tre måneders mellemrum og drøfter overordnede problemstillinger og udfordringer. BentMouboe indkalder til disse møder.Næste møde i dialoggruppen vil være i juni – inden ”det store træk” henover sommerferien.

Tillæg – møde mellem BaneDanmark og borgere fra Vamdrup.

Herpå blev der fra kl. 1030 - 1200 afholdt et møde mellem BaneDanmark (projektledelsen+Atkins) og JohnnySørensen, Bent Hyldborg Sørensen og Rob Van der Put fra Vamdrup. Kolding Kommune v/Bent Mouboe, OleLauridsen og Hans Peter Therkildsen var med som observatører.Borgerne havde på Kolding Kommunes opfordring, ønsket mødet, idet de havde en række spørgsmål til destøjberegninger, som BaneDanmarks rådgiver havde foretaget og til de tilbudte støjisoleringer, herunderhvordan udvælgelsen af ejendommene var foretaget. De kunne umiddelbart ikke forstå, hvorforBaneDanmark på strækningen fra den eksisterende støjvæg til Dysseager ikke havde valgt at opføre enstøjskærm, idet ejendommene på strækningen var meget tæt på det støjbelastningstal, der ville udløse enskærm.Konklusionen på mødet blev, at BaneDanmark fastholdt, at de ikke havde hjemmel til at etablere enstøjskærm på strækningen, da støjbelastningstallet var under 8 (beregnet ud fra Worst Case). Man havdealene mulighed for at tilbyde støjisolering af bestemte ejendomme, der var støjbelastet med over 64 DB.BaneDanmark indvilgede dog i uden udgifter for borgerene – at lade Atkins udarbejde en simuleretstøjberegning/udbredelse med afsæt i, at der var etableret en støjskærm på strækningen. Borgerne ønskedesynliggjort hvilken virkning en sådan støjskræm ville have. BaneDanmark (Atkins) vil kunne levere en sådanberegning inden for ca. 3 uger.Venlig hilsenBent Jensen MouboeMiljøchefKolding KommuneBy- og UdviklingsforvaltningenMiljøTelefonMobilE-mail79 79 74 7029 16 37 30[email protected]