Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 230
Offentligt
TilFolketingets Transportudvalg
Dansk BlindesamfundLandsforening af blindeog svagsynede i DanmarkTaastrup, 01.04.2014
I forbindelse med de politiske partiers forhandlinger om den fremtidige kontrakt mellem statenog DSB og forhandlingerne om puljen om ”bedre og billigere kollektiv trafik” tillader jeg mig atrette henvendelse til udvalget på vegne af Dansk Blindesamfund.Vi er rigtig glad for, at der i FL 2013 blev afsat midler i en tilgængelighedspulje til en rækkeforanstaltninger, som vil gøre det lettere for personer, der er blinde eller stærkt svagsynede,at færdes på perroner på kystbanens stationer samt på en række andre perroner, hvor dertypisk færdes mange personer med et synshandicap. At færdes på togperroner kan væredecideret livsfarligt for blinde og stærkt svagsynede, hvilket ulykker og dødsfald ved fald påsporene er et klart bevis på. Vi ønsker at der sker en fortsat udbygning af ledelinjer påperroner på stationer, hvor blinde og stærkt svagsynede færdes meget, så vi opfordrer til, atder afsættes en lignende tilgængelighedspulje som over de næste 5 – 10 år kan forbedretilgængeligheden for blinde, svagsynede og andre handicappede medborgere. Vi stiller osgerne til rådighed med forslag til prioritering af stationer, hvis tilgængeliggørelse har særligbetydning for blinde og svagsynede. Sikkerhed under færden på perronerne, dvs. noget atnavigere sikkert efter, vil uden tvivl motivere flere af vores medlemmer til at turde benytte togog dermed gøre dem mere mobile.Jeg skal ved samme lejlighed pege på et andet område, som i forbindelse med brug aftogene har vist sig at give anledning til bekymringer. Arriva har på møde i DSBsHandicappanel meddelt, at de ikke har planer om at indbygge lydindikatorer ved dørene i deLindt-tog, der anvendes til udfyldelsen af deres operatørkontrakt i Midt- og Vestjylland. Der ertale om enmandsbetjente tog, så passagererne, herunder blinde og stærkt svagsynede, skalselv finde dørene og åbne dem. Da dørene på Lindt-togene ikke automatisk åbner kan detvære svært at finde disse døre, hvilket i bedste fald kan forsinke afgangen, og i værste faldmedføre, at toget kører uden at den synshandicappede passager er kommet ind i toget.Problemet synes efterhånden ikke kun at komme til at dreje sig om Midt- og Vestjylland, idetogså DSB og Øresundsforbindelsen i højere og højere grad vil gå over til enmandsbetjentetog.Jeg finder det særdeles problematisk, såfremt man som passager skal konfronteres medforskellige standarder for tilgængelighed efter hvilken operatør, der tilfældigvis betjener denenkelte banestrækning. Dansk Blindesamfund skal derfor foreslå, at der i alle fremtidigekontrakter med operatørerne på det danske skinnenet opstilles sammenlignelige krav omBlekinge Boulevard 2 – 2630 Taastrup – Telefon 38 14 88 44Fax 38 14 88 00 – CVR 18 20 39 28 – Reg.nr. 2191 Kontonr. 8195604437E-mail [email protected] – Internet www.blind.dkProtektor: Alexandra, grevinde af Frederiksborg
tilgængelighed, som alle operatører skal efterleve, fordi det så vil være lige så sikkert atbruge den ene operatørs tjenester, som den anden, og det vil give det samme grundlag forudbud til forskellige operatører. Vi mener at man kan begynde med at lave en sådankravsspecifikation i forbindelse med den kommende kontrakt mellem staten og DSB. Det ernaturligt, at det er jer som politikere, der stiller disse krav, da det jo også er jer, der stiller kravom øget effektivitet og omkostningsbevidsthed, og dermed reelt presser på forenmandsbetjente tog.Dansk Blindesamfund deltager gerne i møde, hvor vi kan uddybe vores synspunkter ogfremkomme med yderligere detaljer.
Med venlig hilsen
Thorkild OlesenLandsformand
John HeilbrunnNæstformand