Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 229
Offentligt
Uddybende synspunkter påproduktivitetskommissionens rapport1. Derfor bør regeringen bør tage anbefaling af roadpricing alvorligt:Produktivitetskommissionens rapport anbefaler endnu engang roadpricing. Det bør regeringen ikkesidde overhørigt, for det er nu tilstrækkeligt dokumenteret, at roadpricing er et effektivt middel til atreducere trængsel og forurening fra trafikken:Det fremgår af regeringens klimaplan fra august 2013, at indførelse af landsdækkenderoadpricing kunne give en CO₂-reduktion på 1,3 mio. t CO2-ækvivalenter – det suverænt mesteffektfulde virkemiddel inden for transportsektoren.Det fremgår af Trængselskommissionens rapport, at kun roadpricing kan reducere trængslen iHovedstadsområdet. Hvis man gennemfører alle andre anbefalede virkemidlerudenroadpricing, stiger trængslen i 2020 set i forhold til i dag. Trængselskommissionen anbefalederoadpricing, herunder gennemførelse af et landsdækkende storskalaforsøg. Men regeringenhar afvist at sætte et sådant forsøg i gang– med henvisning til, at Danmark ikke skal væreteknologiførende på området og påtage sig børnesygdommene. Der er dog allerede indførtlignende systemer for tung trafik, bl.a. i Tyskland.
2. Samfundsøkonomiske beregninger mangelfuldeSamfundsøkonomiske beregninger, som de er udformet i dag, giver et skævt billede af virkeligheden. Delader tidsbesparelser veje tungere end andre faktorer såsom reduktion af forurening og klimapåvirkning. Detager heller ikke højde for de store samfundsmæssige omkostninger ved, at en stor del af befolkningen ikkefår den anbefalede motion.
3. ModulvogntogKommissionen foreslår at udvide forsøget med modulvogntog og gøre det permanent. Men fordelene veddisse er meget tvivlsom, samtidig med at de forringer trafiksikkerheden. Og så bør de ikke anvendes tillangdistancetransport over landegrænser, da det her er langt bedre for miljøet at bruge godstog.
4. Produktivitetskommissionen på ret kurs i energipolitikkenFor at styrke produktiviteten gennem energi- og klimapolitikken anbefaler Produktivitets-kommissionen, at:”Energi- og klimapolitikken indrettes, så den fremmer omkostningseffektivitet både ienergidistributionen og i selve energiproduktionen, herunder i forhold til indpasningen af merevedvarende energi”.Det Økologiske Råd mener:
Vi er enige. Elementer i en mere omkostningseffektiv energi- ogklimapolitik kan iflg. kommissionen være, at:”Der opstilles flere vindmøller på land og i mindre omfang anvendes andre mere omkostningsfuldevedvarende teknologier som fx biogas, solcelleanlæg og hav-vindmøller.”Det Økologiske Råd mener:
Det er fint med flere møller på land, men vanskeligt pga.borgerprotester. Samtidig er der også andre hensyn, f.eks. er det en fordel, hvis havvindmøller,som ved Kriegers Flak, medvirker til øget sammenbinding af el-markeder, som det danske og tyske.”Reguleringen af el-netselskaberne ændres, så selskaberne får de rette incitamenter til atgennemføre optimale investeringer, der effektiviserer driften”.Det Økologiske Råd mener:
Det er vi enige i.Produktivitetskommissionen foreslår at vurdere ”fordele og ulemper ved at fastholde en visenergiproduktion baseret på naturgas over en længere periode (dvs. også efter 2035)”.Det Økologiske Råd mener:
Vi er delvist enige, men det må i så fald kun være til kraftvarme, hvorgassen kan supplere vind, ikke til individuelle naturgasfyr, som er en ineffektiv og ufleksibel brug afgassen.Produktivitetskommissionen foreslår at vurdere ”om den nuværende PSO-støtteordning med fordelkan omlægges, så finansieringen ikke påhviler forbrug af vedvarende energi, og så støtten indgår påde årlige finanslove på linje med andre offentlige udgifter og indtægter”.Det Økologiske Råd mener:
Det er en dårlig idé, da det vil gøre det svært at få en forudsigeligfinansiering af vedvarende energi og andre tiltag. I stedet bør staten give målrettede tilskud netoptil de virksomheder, som har problemer med konkurrenceevne og en høj energiandel i deresomkostninger. Dette muliggøres af EU's nye retningslinjer for statsstøtte.
-2-