Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 226
Offentligt
1351416_0001.png
1351416_0002.png
Hej med jerJeg heder Jonny Andersen. model 1962.Borgergade 63 7160 TørringJeg er chauffør og har kørt lastbil i ca 30 år i Danmark, Tyskland, Schweiz, Østrig, Frankrig, Italien.Jeg ved hvordan det er på vejen.Jeg har kørt forvogn, forvogn-hænger, forvogn-kære, og trækker-trailer.Jeg har et par kommentar til disse forslag
Idag mødes en række organisationer, fagforeninger og branchefolk med transportminister PiaOlsen Dyhr (SF), for at fremlægge deres forslag til, hvordan man undgår højresvingsulykker.Ifølge DR's oplysninger vil disse 18 forslag med sikkerhed blive fremlagt på mødet:Flereinformationskampagner rettet mod både cyklister og chauffører, da det før har haft en effektpå antallet af ulykker. Super.Lastbilerskal lave et obligatorisk stop, før de laver et højresving. Det ville komme til at sløvetrafikken en hel del, og der er måske nogen cykler der tager chancer og kører ekstra stærkt nu dabilen holder stille, og på den måde kan chaufføren under vurder cyklens fartDetskal være lettere at indstille spejle på lastbilerne og kontrollere indstillingerne. Super ideDerskal laves såkaldte spejlpladser, hvor chauffører kan tjekke om deres spejle er indstillet korrekt.Super ideLastbilernesspejle skal kontrolleres under syn. Super ideUdvidelseaf køreuddannelsen og køreprøven, så den omfatter indstilling og brug af spejle. SuperideØgetpolitikontrol med spejle og udsyn i kabinen.Super ide der er for mange der køre rundt medden helt store udstilling med alt muligt skrammel.Allelastbiler skal have et kamera, der kan dække blinde vinkler. Super ideHvislastbiler har et kamera, skal skærmen monteres, så chauførren ikke skal dreje hovedet. DETDUR IKKE, EN CHAUFFØR SKAL ALTID DREJE HOVEDET NÅR HAN SKAL DREJE DER ER JOFLERE SPEJLE HAN SKAL HOLDE ØJE MED, DER KUNNE JO KOMME EN HEN OVERFORTOVET MED FART PÅ DER KØRE DE JO OGSÅ.Vognmændskal sørge for, at deres chauffører har ordentligt udsyn fra kabinen og ikke fylder denop med gardiner og bamser.Super ideAllelyskryds skal reguleres, så cyklister og bilister skiftevis for grønt lys.Super ideKørseli lastbiler med højtsiddende førerhuse skal reduceredes i byerne. Det dur ikke, så skal mantil at skifte bil, og et højt førerhus giver bedre udsyn/ overblikForbuddetmod natdistribution i byerne skal ophæves, så lastbiler ikke behøves køre imyldretiden.Super ideForbuddetmod kørsel med vognmoduler i byerne skal ophæves, så antallet af lastbiler mindskes.Hvis i tænker på de store modul vogntog er det ikke en god ide, da de fylder alt for meget når de skaldreje, og hvis de kommer ind i en gade hvor de ikke kan komme igennem giver det problemer når deså skal bakke ud igen, de ser for lidt når de bakker.
Mereundervisning om generel trafikadfærd i skolerne.Super ideFleretilbagetrukne stoplinjer.Super ideVidereudviklingaf sensorer og kameraløsninger, som kan hjælpe chaufførerne.Super ideHer er mine forslag til hvordan det kan gøres mere sikker at køre rundt på cykel og i lastbil.1. Man skal stramme op på den måde cykellister køre på, mange af dem køre som om at de er udødelig de tagerfor mange chancer, de høre ingen ting, højt musik i ørerne, de er måske også i gang med at sms eller overhale påkryds og tværs på cykelstigen.2. Gøre det til lov at alle skal køre med cykelhjelm, og at den skal være i en signalfarve, på den måde skiller de sigud fra alle de gående.3. Alle lastbiler skal af med alle spejle i højre side også gerne venstre side, da der nemt kan gemme sig en helcykelsti, fodgænger, biler bag de spejle. jeg taler af erfaring. Man skulle monter et kamara med,Fisheye ellervidvinkel linse oppe for oven på højre dørstolpe på den måde dækker man et meget stort område foran og på sidenaf lastbilen. Og så skal der også være et alm. kamara som ser bag ud. De 2 skærme skal så monteres på højkantsom en alm, spejl, men de skal være på inder siden af dørstolpen, på den måde sidder de ikke i vejen og mantvinger chaufføren til at dreje hovedet som han plejer og skal. På den måde får man en super dækning af helelastbilen i venstre side.Ikke for at sige noget forkert med mange af de eksperter som er med er teoretiker med en lang skole og det er ogsågodt, men en ting er teori en anden er praksis.Så er der også nogen fra vognmands brangsen, har de kørt lastbil ? og hvor lang tid siden er det? Der er kommeten del mere trafik i de sidste år.Jeg vil meget gerne svare på spørgsmål til dette, og jeg håber at i vil læse det her og tænke på at jeg er en af demange der køre lastbil dagligt.
Med venlig hilsenJonny Andersen