Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 223
Offentligt
1350524_0001.png
1350524_0002.png
1350524_0003.png
1350524_0004.png
1350524_0005.png
1350524_0006.png
1350524_0007.png
1350524_0008.png
1350524_0009.png
1350524_0010.png
1350524_0011.png
1350524_0012.png
1350524_0013.png
1350524_0014.png
1350524_0015.png
1350524_0016.png
1350524_0017.png
1350524_0018.png
1350524_0019.png
1350524_0020.png
1350524_0021.png
1350524_0022.png
1350524_0023.png
1350524_0024.png
1350524_0025.png
2014Oplæg til højvands- & stormflodssikring afjernbane infrastrukturenNyborg station - Storebæltsbroen.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTelefon: +45 6471 1115Udarbejdet af: Henrik J. EriksenE-mail:[email protected]Blog:http://siolit.wordpress.com/
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Indholdsfortegnelse:Problemstilling: .............................................................................................................................................. 3Generel baggrundsviden: .............................................................................................................................. 5Projektoplæg: ................................................................................................................................................ 7Konkret viden om det aktuelle område: ....................................................................................................... 8Vurdering af strækningen: ............................................................................................................................. 9Sikringslinie 1 langs jernbanen. ................................................................................................................... 11Sikringslinie 2 langs kysten syd for jernbanen. ............................................................................................ 12Sikring af fortsat drift................................................................................................................................... 13Placering en sikringslinie. ............................................................................................................................ 14Grundlag for projektet................................................................................................................................. 15Beregning af sikringsliniens højde: .............................................................................................................. 16Hvad koster det at få udarbejdet et samlet projektforslag ......................................................................... 17Overordnet vurdering af barrieretyper: ...................................................................................................... 17Produkter der kan bringes i anvendelse: ..................................................................................................... 18Næste skridt: ............................................................................................................................................... 22Konklusion. .................................................................................................................................................. 22Relevante link: ............................................................................................................................................. 23Beredskabsstyrelsens vurderinger i deres nylig udsendte rapport, Nationalt Risiko Billede (NRB). ......... 24Bilag A Udfyldt Nationalt Risiko Billede (NRB).......................................................................................... 25
Billeder taget efter BODIL og venligst udlånt � Simon Friedrichsen og � Henrik J.Eriksen. Billederne er ikke alle fradet aktuelle område, anvendelse af dette materiale henvises til vores blog.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 2 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Problemstilling:I de seneste år har Danmark oplevet stigninger i hændelser der alle falder under betegnelsen ”EKSTREMTVEJRLIG”. Dette dækker skybrud, storme og stormflod, alle hændelser der er registreret i et stærkt stigendeantal, med korte intervaller og med meget store omkostninger til følge.
Gode spørgsmål:Er vore infrastruktur sikret ”fortsat drift”?Er vore rejsende i fare?Hvorfor pumper man ikke bare vandet væk?Hvem har ansvaret for at sikre infrastrukturen?Hvem har ansvaret for at sikre vore rejsende?Sikrer vi vores egne værdier på en ansvarlig måde?Hvad er vort eget ansvar?EU har lavet et højvandsdirektiv, dette skal alle medlemslandene følge. I langt de fleste lande betragter mansikring imod ekstremt vejrlig som et nationalt anliggende, hvorfor opfyldelsen af dette direktiv, samt sikringer et nationalt anliggende. I Danmark har man valgt at lægge opgaven ud til de enkelte kommuner, dettegiver mange udfordringer ikke mindst i relation til de sikringstiltag der burde iværksættes.Efter de seneste års ekstreme vejrhændelser, senest BODIL med stormflodshændelser der svarede til en1.000 års hændelse, er det tydeligt at vort samfund er sårbart. Vores infrastruktur er ikke sikret imodekstremt vejlig. Netop infrastrukturen og ”fortsat drift” skal være et nationalt anliggende.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 3 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Vi ved af erfaring, at en permanent løsning ofte er dem der er sværest at få tilladelser til, den slags skalbetales og udføres kommunalt, men tilladelserne ligger i nationalt regi. Løsninger med diger, støbtekonstruktioner og spuns kan suppleres med glasvægge.Demonterbare systemer er særdeles effektive i store sikringshøjder.Automatiske skotløsninger virker uden betjening når der er behov for det.Mobile systemer kan anvendes andre steder til dagligt og er særdeles hurtigt at udlægge.
I Danmark er der ikke tradition for at beskytte sig imod ekstremt vejrlig. Man overser helt, at vore nabolandeer langt fremme og har mere end 100 års erfaring i højvandssikring. De har desuden omfattende normer,regulativer og gennemtestede produkter vi kan anvende.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 4 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Generel baggrundsviden:I forbindelse med skybrudene i 2011 og 2012, skete der omfattende skader på infrastrukturen, datacentralerog skader på baneanlæg var blandt de alvorlige hændelser. I forbindelse med stormfloden over Danmark idecember måned 2013, skete der også store skader. Mange steder i Danmark var der varslet forhøjetvandstand, flere steder langt over det man tidligere havde set og mål. Vitale samfundsinstitutioner oplevedefunktionssvigt i større eller mindre omfang.
Visse livsvigtige funktioner var totalt ude af drift, togdriften blev indstillet, vigtige indfaldsveje til byenoversvømmet og utallige ejendomme fik stueetager og kældre oversvømmet. Vikingeskibsmuseet var megettæt på en total og uoverskuelig oversvømmelse. Områder beliggende tæt ved kysterne var i højesteberedskab, der blev gjort et meget omfattende arbejde af beredskabskorpset, lokale beredskaber samtborgerne i mange truede områder.
I områderne langs Roskilde Fjord og Isefjorden varslede man vandstande på op til 2.300 mm over DVN90,Dansk normal vandstand, en kote der ikke tidligere er målt eller registret. Kystdirektoratets højvandsstatestik2012, rev. 15-07-2013 viser for samtlige målesteder i Danmark. De beregnede højder for en 20, 50 og en 100årdhændelse, koter der blandt andet anvendes af Stormrådet ved ekstreme hændelser.Jernbanenettet følger landskabet, løber gennem områder der ligger kystnært. Derfor er infrastrukturen, sårbaroverfor ekstreme vejrshændelser. Skinnerne forbinder landsdelene og langt de fleste af de større byer landetover.
1Orientexpressen på vej mellem Nyborg og OdenseSiolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 5 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Vi gennemgik landets hovedstrækninger efter stormfloden BODIL
På nedenstårende kort har vi markeret eksempler på steder hvor kommende ekstremtvejrs situationer vilkunne medføre alvorlige skader på infrastrukturen.
10 Frederikshavn
1 Helgoland/Nordhavn
11 Randers12 Aarhus13 Vejle14 Kolding15 Årup16 Nyborg
2 Østerport station
3 Boulevardbanen
4 Hovedbanegården5 Frederikssund6 Kalundborg7 Korsør8 Nykøbing F
Al trafik mellem ”landsdelene” benytter Storebæltsforbindelsen, denne betjener desuden store mængder godsi transit.Langt de fleste målesteder i Danmark registrede under stormfloden BODIL hændelser, der flere steder blevberegnet til en 600 års og visse steder en 1.000 årshændelse.I visse områder var presset på grænsen af hvad, det til rådighed værende materiel kunne klare.Havde stormen samtidigt medført ekstremt nedbør i større omfang ville situationen have været langt værre.Stormen BODIL var blandt de hændelser vi heldigvis meget sjældent oplever i Danmark, men som vi må sesom et fremtidigt scenarie med hyppigere intervaller.
Det yderst påtrængende,at få iværksat stormflods- og højvandssikring af de truede banestrækninger, førder igen opstår en situation som den i december 2013.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 6 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Projektoplæg:Stormflod er en hændelse, der med stadigt stigende intensitet rammer Danmark. Vi valgt at se på området i etlidt større perspektiv.De vigtigste matrikkelejere i området:1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.Bane Danmark.Better Place - Elbil opladestationDalunMunchNORD tidl. KommunekemiNyborg GolfklubSunset BoulevardBurger KingVejdirektoratetNyborg Kommune vejarealer
7
8
9
1
2
3
4
5
6
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 7 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Konkret viden om det aktuelle område:Oversigtskort over området
Dette kort viser højder som skygger, sammenholdtmed andre kort giver det et retvisende billede af,hvor de områder man er tilbøjelige til at overseligger.
Oversigtskort over arealerne mellem NyborgStation og Storebæltsbroen. Vandstanden er stillettil 1,70 m. Det ses tydeligt at meget store arealer vilvære oversvømmet.
De geologiske forhold:Dette kort viser et eksempel på de geologiskeforhold, bemærk kortet er ikke fra det aktuelleområde. Disse kort danner grundlag for voresvurdering af risikoen for underløb af barriere,demonterbare barriere og skot.Grundlæggende forudsætter vi altid, at der alleredeer eller bliver etableret sikring af kloaksystem imodopstuvning. Vi anbefaler altid at denne sikring skerudenfor bygninger. Samtidigt skal der altidforetages en grundig analyse af bundforholdene derhvor man placerer sikringslinien, dette for at sikreimod underløb og manglende effekt af de udførtetiltag.
Da bundforholdene indikerer risiko for underløb på flere strækninger skal der tages højde for dette i relationtil valg af type, placering og udstrækning af barriere.Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 8 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Vurdering af strækningen:Området er truet, ved en vandstand på over kt 1,700, hvor der vil være risiko for oversvømmelse afinfrastruktur, industrianlæg og boliger i området.I dette industriområde er der blandt andet NORD det tidligere Kommunekemi.
Det samlede område rummer de tidligere nævnteindustrier.For at sikre jernbanen imod oversvømmelser frasyd er der 2 mulige sikringslinier..Den ene placeres syd for sporet, og sikrer aleneinfrastrukturen / jernbanen.Den sikringslinie kan placeres ude på havne så densikrer infrastrukturen og de store industrier.
Sikringslinien langs jernbanen, udstrækningen imodNW, skal fastlægges med hensyntagen tilstrønningsvejene fra et meget stort opland.
Den anden mulighed er at man etablerer en linieude på havnearealerne syd for jernbanen. Denneplacering er en udfordring idet overfladevandet fraoplandet skal pumpes ud..
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 9 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Ved ekstremt nedbør vil hele banestrækningen vil være udsat for indtrængende vand, fra vandoplandet, somdet fremgår af nedenstående kort.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 10 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Sikringslinie 1 langs jernbanen.
Sikringlinien langs jernbanen kan udføres med:Etablering af en sikringslinie der enten er et permanent dige med TIDEWALL som sikring imodunderløb. En demonterbar DPS2000 søjle / bjælkeløsning eller med en mobil Water-Gate barriere.Ved valg af et dige, kan digekronens rette udformning fremtidssikre en forhøjelse af sikringskoten,der så kan placeres et mobilt bariere system. Risikoen for underløb vurderes og sikres mednedramning af TIDEWALL spuns. Water-Gate kræver en egnet liggeflade for barrieren nårsituationen opstår. Denne placering vil alene sikre infrastrukturen og de dertilhørende installationer.Området ved Nyborg Station skal med i en samlet sikringsplan.
Produkter: Water-Gate mobil barriere, DPS2000 demonterbar søjle / bjælke barriere, eller systemHEWATEC. De enkelte produkter er kort beskrevet i produktafsnittet.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 11 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Sikringslinie 2 langs kysten syd for jernbanen.Denne sikringlinien dækker til forskel fra sikringslinie 1flere industrier. Flere af disse er betegnet somrisikovirksomheder, hvorfor de ligesom jernbanen har et væsentligt incitament til at bidrage til en samletsikring.
Sikringslinie 2 kan udføres med:Sikring af alle kloakledninger ved montage af tilbageløbssikringer. Disse skal efter vores vurderingaltid placeres udenfor bygninger i en brønd.Der udføres en samlet sikringslinie langs kysten, denne udføres på visse strækninger som et dige.Andre steder anbefaler vi anvendelse af DPS2000 demonterbar barriere. På selve havnepladsen(belagte arealer) kan der anvendes en mobile løsning.Den enkelte bygnings- og matrikkelejer anbefales derudover, at sikrer egne bygninger med barrierenenten mobile, eller montage af løse skot foran åbninger i facaderne.Der anbefales, at man lader bygningen gennemgå i relation til oversvømmelse og klimasikring.Der etableres en samlet pumpeløsning så der ikke opstuves overfladevand bag sikringslinien.Det kunne for enkelte parceller / tomme bygninger, være nødvendigt at anvende ”Odensemodellen”, med opkøb af ejendomme, nedrivning og udlægning af arealer til rekreative formål ogområde med ”plads til vand”.
Produkter: Spunsvæg i system TIDEWALL, Water-Gate mobil barriere, WHS magnetskot, m.v.. De enkelteprodukter er kort beskrevet i produktafsnittet.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 12 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Sikring af fortsat drift.Infrastruktur, forsyningsanlæg m.v. er efter Beredskabsloven pålagt at afdække risikoen for svigt / nedbrud,udarbejde planer og skabe grundlag for ”Sikringaf fortsat drift”under alle forhold.
Jernbanen kan komme i situationer, hvor strækninger vil få tilført store mængder vand ved hændelser inde ivandoplandet, eller direkte fra havet. Jernbanen i Danmark har mange strækninger, som ved ekstremt vejrlig,stormflod eller tøbrud, er i risiko for eller hel eller delvis oversvømmelse.
Det kan nås inden klokken falder i slag!Det betyder at der vil være et væsentligt problem i, at opfylde kravet om ”Sikringaf fortsat drift”,hvisman ikke foretager sig noget.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 13 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Placering en sikringslinie.Under udarbejdelsen af dette projektoplæg er der kommet mange komplekse ting frem. Området indeholderudover de almindelige installationer, flere større industrier, vandboringer, motorvej, hovedstrækningen påjernbanen. Tillige et godsareal hvor produkttankvogne ofte henstilles samt en golfklub og boliger.
Der udarbejde et projektforslag, hvor følgende forhold skal belyses:Afgrænsning af det areal der skal sikres.Afdækning af strømningsveje og pumpebehov til sikring imod opstuvning.Afklaring af økonomien i en samlet løsning.Afklaring af de geologiske bundforhold.Afklaring af kloakledninger i det sikrede område.Udarbejdelse af en samlet VVM redegørelse for området som helhed.Fastlæggelse af fremtidige miljøforhold i relation til klimaændringer og miljøgodkendelser.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 14 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Grundlag for projektet.Siolit A/S er en specialiseret virksomhed, der som et af de eneste firmaer i Skandinavien har specialiseret sigi produkter til højvandssikring i bred forstand. Vi har et grundigt kendskab til markedets produkter og deresanvendelse i praksis. De produkter vi markedsfører, er alle udvalgt med omhu og med fokus på deresfunktion i relation til højvandssikring.Klimaet ændrer sig med ekstrem nedbør og stigende vandstande til følge. De seneste års begivenheder harklart vist, at dette kan ramme hvor som helst. Der ikke tradition i Danmark for at anvende hverken faste ellermobile barrierer eller højvandssikrede døre og skot. Der er mange steder, hvor vand truer samfundets vitalefunktioner. Disse skal derfor sikres fortsat drift.Danske byer ligger ofte ved kysterne eller omkring åer, deres topografi følger delvist det oprindeligelandskab. Dette betyder, at infrastrukturen ofte ligger lavt i forhold til oplandet, at der i større byer vil være”vandveje”, når ekstremt nedbør falder og vandet truer fra flere sider.På baggrund af dette er det Siolit A/S opfattelse, at der er et stort behov for at udbrede informationer om desikringssystemer, man gennem mange år har anvendt i vore nabolande og rundt om i verden.
Vi har valgt, at se på højvandsproblematikken på en enkelt kort strækningen fra Nyborg Station tilStorebæltsbroens landfæste, en strækning der ligger kystnært, er af vital betydning for forbindelsen mellemlandsdelene. Vort valg begrundes i, at der på hele strækningen er tæt jernbanetrafik, samt det faktum atområdet er sårbart overfor oversvømmelser, når vandstanden stiger i Storebælt og Nyborg Fjord.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 15 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Beregning af sikringsliniens højde:Vi anbefaler, baseret på vore egne udenlandske erfaringer, samt de Erfa grupper vi er involveret i påverdensplan, at man som minimum tillægger 25 % til den højst kendte / varslede vandstandskote, plus mindst300 mm til bølgeopslag. Dog således at det procentielle tillæg fastlægges ved en samlet vurdering afområdet.I visse områder arbejder man samtidigt ud fra både 500 og 1.000 årshændelser, der så tillægges yderligere25 % som sikringhøjde mod bølgeoverslag. I alle tilfælde skal man undersøge, og planlægge for ”Plads tilvand” bag de kommende sikringslinjer.Vi har med baggrund i ovennævnte, fastsat en sikringskote til minimum kt. 3.000 over normal vandstand.Denne højde er fastlagt, da Siolit A/S betragter infrastrukturen på netop denne strækning, som værende afstørste betydning for Danmarks robusthed overfor kommende ekstremtvejrshændelser.
Der skal planlægges, at man bag den valgte sikringslinie etablerer enten permanente pumpestationer ellerforudbestemte steder, hvor der kan placeres midlertidige pumper.Disse pumper skal fungerer under alle forhold.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 16 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Hvad koster det at få udarbejdet et samlet projektforslagVi betragter områder hvor ”Sikringaf fortsat drift”som så væsentligt, at vi tilbyder at udarbejde et konkretprojektforslag på følgende vilkår:Udarbejdelsen af projektforslaget udføres til en fast pris efter nærmere aftale.Projektforslaget udarbejdes elektronisk og placeres på en dertil oprettet blogside.Udlæg og reproduktion betales efter aftale.Kørsel/ broafgift afregnes efter statens regler.Beslutter man, at realisere projektet refunderes fastprisbeløbet fuldt og helt på slutregningen.
Overordnet vurdering af barrieretyper:I forbindelse med udarbejdelsen af dette oplæg, herunder besigtigelse på stedet, gennemgang og vurdering afGIS kortmaterial samt en ”overflyvning” af området på Google earth vurderes mulighederne for at sikreområdet ved anvendelse af nedenstående systemer:A. Udlægning af mobil barriere Water-Gate i højder tilpasset det aktuelle sted og besluttetsikringshøjde.B. Sikring af hele eller dele af strækningen med det demonterbare barrierersystem DPS2000.C. Kombineret sikring med anvendelse af diger, demonterbare systemer, permanente konstruktioner ogmobile barrierer.D. 24/7 sikring af adgangsveje gennem sikringslinierne, udføres med en anhamm løsning.E. Etablering af permanete sikringer som diger, støbte eller spunsede vægge eventuelt påbygget”Glassystemet”.F. Sikring af samtlige ejendomme bag sikringslinjer samt blue spot områder.
Kilde: evalueringsrapport fra Danneberg
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 17 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Produkter der kan bringes i anvendelse:De produkter der kan komme i anvendelse vil være nedenstående. I den næste fase indarbejdes og vælgesendegyldigt de produkter der sskal anvendes. Samtlige produkter er udvalgt ud fra det kriterie, at de er bedstegnede, gennemtestede og har bevist deres værd over en længere årrække. Produkterne kan alle indgå isikringslinier enten alene eller i en kombination med et eller flere andre af vore barriere. Vi har valgt at viseenkelte eksempler på hvad de enkelte produkter er blevet anvendt til, yderligere informationer kan rekvirereshos vores projektansvarlige medarbejder.På de følgende sider er der en kort teknisk beskrivelse af de enkelte produkter.
Automatisk 24/7 klapskot:Barrieren er en aktiv 24/7 automatisk fungerende og de 2 typer, vi kan tilbyde ligger begge vandret iinaktiv tilstand. Når vandet kommer lukker skottet.
Water-Gate mobil barrieresystem,anvendes på strækninger, hvor der er tilstrækkelig friflade.Dette er verdens hurtigste mobile barriere. Med sikringshøjder på op til 1.000 mm, kan der udlæggesop til 19,0 km/timen. Barrieren kræver en fri bredde på 4 gange den sikringshøjde den dækker. Denkan udlægges på de fleste underlag.
Udlægning i allerede oversvømmede områder er muligt.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 18 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
DPS2000 demonterbart søjle – bjælkebarriere:Dette system har gennem utallige indsatser rundt om i verden bevist sit værd. Sikringshøjder op til2.000 mm kan udføres uden skråstivere, over dette og op til 5.000 mm udføres der skråstivereberegnet til netop det aktuelle indbygningssted. Barrieresystemet kan opstilles i oversvømmedepmråder såfremt søjlerne er monteret korrekt tidligt i forløbet. Der leveres færdige statiskeberegninger som en del af leverancen.
System DEWATEC:Dette system er nyurviklet, kan alene anvendes på i koter til 1,00 mter. Det er idviklet som sammenmed tyske designere hvorfor systemet indeholder elementer som, bænke, pullerter, skilte og megetmere der kam monteres i de nedstøbte montagesteder til den demonterbare barriere.
.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 19 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Tiger Dam mobil tubebarriere:
Tiger Dam er en mobil tubebarriere med let og hurtig udrulning på de fleste underlag. Tuberne skaludlægges og derefter fyldes med vand før de opnår nogen effekt. Denne barriere kræver derfortilstedeværelse af vand til oppumpning og egnede pumper.
Den Amerikanske Nationalgarde anvender blandt flere Tiger Dam til sikring af langekyststrækninger mod olieforurening.Udlægningshastigheden er ved 1,0 km længde og 0,85 m i sikringshøjde 24 timer for 2 mand.
Typisk anvendes Tiger Dam til forebyggende højvandssikring af bygninger, hele kvarterer og sikringkystområder ved olieforurening og varslede ekstreme vejrsituationer.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 20 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
TIDEWALL Vinyl seewalls:
Man har erfaret at selv de bedste dæmninger over tid risikerer et underløb eller en opbrødning. Derforforsynes mange eksisterende diger med en lodret sikring fra dige krone og ned til fast bund. Denne sikringkan udføres som en TIDEWALL løsning.
Der ydes livvarig garanti på produktet.
Sinnotec produkter til beskyttelse af betonkonstruktioner m.v.
Produkterne omfatter et komplet betonrenoveringssystem. Produkterne har bevist deres effective beskyttelseaf betonkonstruktioner selv i aggressive miljøer. Blandt andet er de anvendt til betonkonstruktioner, påOperahuset I Sydney, piller i broer, vandtætning af kældre under ambassade i Berlin hvor der konstant erstående vandtryk på kælderydervæggene. Kontakt Christian Jensen for yderlige informationer.
Produkter fra vore samarbejdspartnere:Bygross: Permeable belægninger, afvandingsrender m.v.Grundfoss pumperKloak tilbageløbssikringer fra KESSEL
En del af disse produkter, herunder automatiske skot skal efterses rutinemæssigt for funktion af fabrikantensmontører.
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 21 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Næste skridt:På baggrund af projektoplægget besluttes, hvilken løsning der ønskes til sikring af området. Den videreprocedure fastlægges i samarbejde med de relevante parter.Der kan ligeledes være tale om et OPI samarbejde eller lignende.I næste fase indhenter vi faste tilbud på den del af projektet, der relaterer sig til vore produkter, og samtidigtlader vi udarbejde overslag på nødvendige arbejder.
Konklusion.I område er der infrastrastruktur og adskillige industrier (enkelte §5 virksomheder) der burde medføre atmyndighederne straks iværksætter en samlet sikring.Disse er jernbanelinier, motorvej, fødevareindustrier samt virksomheder med kemioplag.Siolit A/S vurderer at de økonomiske konsekvenser af en manglende sikring vil være uoversuelige, bådelokalt og nationalt. Siolit A/S vil desuden påpege at der i Danmark er steder hvor infrastrukturen,miljøfølsomme industrier og byområder har et risikobillede der ligner de i dette materiale beskrevne.Med venlig hilsenHenrik J. EriksenSiolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf: +45 6471 1115Cvr. 19359581
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 22 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Relevante link:I forbindelse med de seneste års hændelser er det tydeligt, at der er hændelser der påvirker, generer og truervore vigtige infrastruktur.Ved at udvise ”Rettidigomhu”og udføre tiltag i det nødvendige omfang kan fremtidssikre Danmarksrobusthed overfor klimaændringer.Nedenstående link taler for sig selv:Banedanmark´s oplysende side om skybruddet juli 2011http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=14393
Brand og vand lukker banedanmarks it systemhttp://www.computerworld.dk/art/117735/brand-og-vand-lukker-banedanmarks-it-systemer
Ingeniøren belyser vigtigheden i at aflede vand fra ekstremt nedbør.http://ing.dk/artikel/kobenhavns-energi-angriber-banedanmark-de-modarbejder-skybrudsplaner-122013
I Malmø var man 15 cm fra at Bodil lukkede citytunellen.http://ing.dk/artikel/citytunneln-var-15-cm-fra-blive-oversvoemmet-165825
Ordentlig infrastruktur er vejen til produktivitethttp://www.dagensbyggeri.dk/nyheder/nyhed?id=78391
Bodil ramte ikke kun i Danmark – strækninger i Tyskland genetablereshttp://www.verpasst.de/sendung/91960/Heute_In_Deutschland.html
Infrastrukturskader i Tyskland 2013http://www.verpasst.de/sendung/82919/Brennpunkt.html
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 23 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Beredskabsstyrelsens vurderinger i deres nylig udsendte rapport, NationaltRisiko Billede (NRB).Beredskabsstyrelsen har d. 9. april 2013 udsendt en samlet risikovurdering af forhold internt iDanmark (NRB), Det er første gang styrelsen udsender en sådan. I denne er mange forhold oghændelser gennemgået. Der er opstillet scenarier for hvilke konsekvenser eksempelvis skybrud,stormflod, orkaner og andre naturfænomener kan have, og hvad de tidligere hændelser har påførtsamfundet.
Skybrud, stormflod og orkaner ligger meget højt prioriteret i relation til de hændelser, der er med iplanen. Der henvises specifikt til skybruddet i København 2011, hvor store dele af byen blev megethårdt ramt.
Efter at have læst den første udgave af NRB er det klart, at vi har en kompetent civilberedskabsstyrelse.
Under ”BODIL” og i dage efter var store dele af Beredskabsstyrelsens pumpekapacitet i gang på deramte steder, der blev ydet en meget omfattende og kvalificeret indsats.
Der er mange forskellige meninger om beredskabets indsats, hvorledes de evaluere og om dedisponerede rigtigt. I den forbindelse skal man erindre at hændelsen BODIL ramte meget store deleaf Danamrk, at vort velfungerende beredskab sikrede mange værdier.De anbefales at se på denne tysle evaluering af oversvømmelsen langs Elben i sommeren 2013.http://siolit.files.wordpress.com/2014/02/flutchronik_2013.pdf
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 24 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014
2013-278: Oplæg til højvands- & stormflodssikring af jernbane infrastruktur mellem Nyborg station & Storebæltsbroen.
Bilag A Udfyldt Nationalt Risiko Billede (NRB).
Siolit A/SFuglebakken 43DK 5610 AssensTlf. +45 6471 1115CVR 19359581
Administrende direktørChristian JensenMobil: +45 2019 2316E-mail:[email protected]Hjemmesider:http://siolit.wordpress.com/
ProjektansvarligHenrik J. EriksenTlf: +45 5044 9544E-mail:[email protected]http://klimatilpasning.wordpress.com/about/
Side 25 af 25
d. 10. august 2013Rev d. 20. marts 2014