Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 222
Offentligt
TilFolketingets TransportudvalgDen 24. marts 2014
Emne: Linjeføring af Rute 26 på strækningen fra E45 til SabroDenne skrivelse er en opfølgning på vores foretræde for udvalget den 17.marts 2014.
Vi repræsenterer ni ejendomme, som er enige med Vejdirektoratet i denanden og nyeste indstilling efter en supplerende høring.Den supplerende høring blev gennemført efter pres fra Aarhus Byråd.Efter vores vurdering skal 7 forholdsvis større ejendommetotaleksproprieres, hvis udvalgetforkasterVD’s indstilling og vælgeralternativet kaldet ”Sydlig variant Kløverblad”:Heraf en gård på 100 tdr. land med en hovedbygning med højbevaringsværdi, to hestestutterier, en lille dyrehave, en skovejendom ogto beboelsesejendomme, den ene på nogle ha, den anden på 4.000 kvm,.Alle kostbare ekspropriationer. Disse ekspropriationsbeløb indgår vel atmærke IKKE i det budgetoverslag, der i øvrigt viser, at en nordliglinjeføring med udbygning af den eksisterende motortrafikvej er langtbilligere end en motorvej gennem natur og store ejendomme.En motorvej gennem vores ejendomme vil ødelægge et stortsammenhængende naturområde i det nordvestlige Aarhus.Tillid til det offentliges planerFællestræk for os er, at vi har haft tillid til planlægningen. I mere end 20år har det været planen, at en udvidelse af Rute 26 Viborgvej skal ske iden nuværende motortrafikvejs trace forbi Mundelstrup og Sabro.
Fem af de ejendomme, vi repræsenterer, er købt inden for de seneste 14år, vi har alle sat os grundigt ind i de planer, der lå, og investeret i tillid til,at de holdt.
Status lige nu:2 gange - efter 2 VVM-undersøgelser - har VD holdt fast i Mundelstrup-løsningen med en udvidelse af den nuværende motortrafikvej – dennordlige.Der har aldrig eksisteret en myndighedsindstilling om at skæremotorvejen gennem naturen og alle vore ejendomme.Efter 1. indstilling fra VD ønskede byrådet i Aarhus en sydlig linje grundigundersøgt. Selv efter det fastholder VD, at en udvidelse afmotortrafikvejen er den bedste løsning.Kritik har medført ændringerProjektet for motorvejsstykket som en udbygning af den eksisterendemotortrafikvej er ændret på en række punkter. Alle indvendinger fra folktæt på den eksisterende motortrafikvej er imødekommet:-Et nyt, moderne støjværn sikrer, at støjniveauet ikke stiger.-Trafikken gennem Mundelstrup by bliver mindre, end hvis man vælgerden sydlige variant takket være nye tilkørselsramper og en ny stikvej.-Ingen luftforurening.-Ingen ekspropriation af betonvarefabrikken Dalton.Konsekvenser af atforkasteVD’s indstilling og vælge en sydlig linje:Foruden ekspropriation af de 7 fortrinsvis større ejendomme bliverprojektet dyrere.
Det vil være en hård løsning for Aarhus Vest’s bedstenaturområde,medet rigt og varieret dyre- og fugleliv. Det fremgår af høringssvar fra alle vilokale i området samt især fra Danmarks Naturfredningsforening.Selv har vi f. eks rådyr, harer, ræve, fasaner, fiskehejre, ænder og gæs,egern, stor vandsalamander, som er fredet, isfugl, som er sjælden,tårnfalke, agerhøns, flagermus, og et mylder af sommerfugle og insekter.Såvel vi som vore naboer har indrettet os, så optimering af vildtetslevevilkår har høj prioritet. Det bakkede landskab med søer, skove, mose,enge og marker er et smørhul for såvel mennesker på egnen som de dyr,fugle, fisk, insekter og planter, som trives her.Vejdirektoratet understreger disse forhold i sine to indstillinger. Områdethar ikke det i forvejen noget ”tekniske præg”, som kendetegner området,hvor Viborgvej allerede nu er beliggende, og hvor en udbygning har væretplanen siden 1990.Trods voldsomt pres fra beboere i Mundelstrup, bakket op af et flertal iAarhus Byråd, har VD har nu efter to VVM-undersøgelser fastholdtindstillingen om, at en udbygning af Rute 26 til motorvej skal forløbe i dennuværende motortrafikvejs trace.FrustrationVi beboere langs den linjeføring, som hedder ”Sydlig Variant Kløverblad”er ret frustrerede over udviklingen i vejsagen gennem nu tre et halvt år.Vi er oppe mod massiv modstand fra beboerne i Mundelstrup, som i antal(vælgere) er langt flere end os, og vi kan slet ikke hamle op med AarhusByråd, som har nærkontakt med Folketingets politikere, og som på etåbent byrådsmøde direkte har udtalt gennem den daværende tekniskrådmand, at selvom Vejdirektoratet måtte nå frem til en indstilling omden nordlige linjeføring, ja så ville byrådsmedlemmerne sørge for gennempres på MF’erne at gennemtrumfe den sydlige linjeføring.Hvordan kan man bruge mere end 25 mio. kr. på VVM-undersøgelse meden grundighed, som vi aldrig har set mage, med endnu en VVM-
undersøgelse på bordet og dermed to enslydende indstillinger samt entilretning af projektet, så kritikken fra beboerne ved den nordlige linjeimødekommes, og så alligevel fremture, som om alt dette er ligegyldigt?Hvordan kan et flertal i byrådet sende endnu en skrivelse tiltransportministeren efter behandling på et lukket møde uden fordagsordenen, hvor man gentager sit pres om at gå imod VD?Og hvordan kan byrådet i dette nye brev fremdeles skrive, at enbetonfabrik får betydende gener og et helt bysamfund generes ved denlinje, som VD har foreslået? For ingen af påstandene er jo rigtige.
Derfor bør transportudvalget vælge den linje for en
motorvej ved Mundelstrup og Sabro, som Vejdirektoratet
nu 2 gange har foreslået efter hele 2 VVM-undersøgelser:
Anlægsbudgettet er 60-100 mio. kr. billigere end en sydligere linje.Den samfundsmæssige forrentning er bedre.Sammenhængende rekreativ natur med mose, søer, skove, enge oget rigt dyre- og fugleliv skånes.Syv større ejendomme undgår katastrofal totalekspropriation.Siden 1990 har det været planen at udvide rute 26 der, hvormotortrafikvejen ligger nu.Bemærk:alle indvendinger mod denne linjeføring er nu imødekommet afVejdirektoratet:Ingen øget støj takket være moderne støjværnIngen øget trafik gennem Mundelstrup byIngen huse i Mundelstrup skal eksproprieresFabrik undgår ekspropriation
På vegne af 9 større lodsejere syd for ViborgvejUlla & Erik NørbyKærsvinget 248471 Sabro[email protected]/ tlf. 24657227