Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1349632_0001.png
1349632_0002.png
1349632_0003.png
1349632_0004.png
1349632_0005.png
1349632_0006.png
1349632_0007.png
1349632_0008.png
1349632_0009.png
1349632_0010.png
1349632_0011.png
1349632_0012.png
1349632_0013.png
1349632_0014.png
1349632_0015.png
1349632_0016.png
Metronaboers foretræde forTransportudvalget13. marts 2014Søren Sandahl, repræsentant for Naboerneved Nørrebroparken og foreningen afMetronaboerHanne Olsen, repræsentant for Foreningen afMetronaboer ved Skjolds Plads
Lad os træde et skridt tilbage…Byggeriet er planlagt fejlagtigt og nu udvider manarbejdstid langt ud over det oprindeligt forudsatteStøjniveauer er sundhedsskadelige, hvis de er over 45decibel i længere perioder, og nu tillades op til 86 decibelog 67 decibel om natten (børnene?)Bygherre vil ikke give bud på, hvor lang tid generne skalvare (flytte?)Udvidet arbejdstid underkendes og erklæres i strid meddansk lovgivningI stedet for at rette ind fratager man klageadgang (hvorforer I politikere?)Ville det være så forfærdeligt at planlægge bedre og indvimetroen i 2019/2020?
3 konkrete bekymringer vedlovforslaget1. ProcessenFår naboernes holdninger og VVM betydning?Sikrer ministeren genhusning osv. før naboerne fratagesklageret?Opstiller ministeren maksimum støjgrænser for dag-/aften-/nat-arbejder?Hvordan beregnes og måles støjen?Hvilke sanktionsmuligheder har kommunalt tilsyn?Naboerne vil ikke længere anklages for at være skyld iforsinkelserne!
2. Støjen
3. Naboerne
Oplevelser fra Skjolds Plads ved Hanne Olsen
Naboers oplevelser med støjendedøgnarbejdeOplæg for Folketingets Transportudvalg tirsdag den 14. maj kl.17.05-17.30Ved Søren Sandahl, talsmand for Metromonitor samt naboerneIben Keller og Tom Manczak1.2.3.Støjregler og støjmålingsøvelse (5 min.)Analyse af konsekvenser for naboer (10 min.)Snak med naboer (10 min.)
1. Baggrund - VVM om støjSåfremt anlægsarbejdet ikke overholder grænseværdierne skal der søges om dispensation. Endispensation gives kun når særlige forhold betinger det; f.eks. byggetekniske, trafikale ellersikkerhedsmæssige.Kommunerne vil i den forbindelse stille særlige vilkår til arbejdets udførelseeller krav om støjdæmpende foranstaltninger, støjmålinger m.v. (VVM, s 15-16)Det er dokumenteret, at der er problemer med at overholde støjkravene, hvilket er forventeligt, når mananvender store maskiner tæt på bygninger med boliger og erhverv.Det er derfor et krav frakommunernes side, at der udarbejdes en strategi for håndtering af støjproblemer. Der er peget påen vifte af muligheder for at reducere problemerne,og det kan variere fra plads til plads, hvilkevirkemidler, der er de mest hensigtsmæssige Det er imidlertid klart, at dette område kræver enbetydelig indsats. (VVM, s. 18)De ovennævnte strategier skal udarbejdes i et tæt samarbejde mellem bygherren og kommunerne. Deskal have tilformål at reducere miljøbelastningen til acceptabelt niveauog skal indeholde tekniskeog miljømæssige samt i relevant omfang økonomiske og tidsmæssige overvejelser om de foreslåedeafværgetiltag. (VVM, s. 19)Det forudsættes, at staten eller Københavns Kommune henholdsvis Frederiksberg Kommune vil tilstræbeikke at stille nye unødigt skærpede krav,der indebærer væsentligt øgede omkostninger forCityringen. (VVM, s.22)- Evalueres strategierne for støj og andre miljøpåvirkninger med udgangspunkt i effekterne foromgivelserne?
6
Udvikling af støjgrænser formetrobyggeriet i NørrebroparkenHverdagPeriode ogregelgrundlagFør oktober 2012Forskrift for Bygge- ogAnlægsarbejder i KøbenhavnsKommune
WeekendHele døgnet
Normal arbejdstid Aften og nat kl.kl. 7-1818-0770 dBA
n
40 dBA
n
40 dBA
n
December 2012 –marts 2013Påbud om støj fra metrobyggepladseni Nørrebroparken (Center for Miljødecember 2012)
70 dBA
n
62 dBA
n
62 dBA
n
Marts 2013 – juli 2013Påbud om støj fra metrobyggepladseni Nørrebroparken (Center for Miljømarts 2013)
70 dBA
n
60 dBA
n
60 dBA
n
Juli 2013- februar 2014Påbud om støj fra metrobyggepladseni Nørrebroparken (Center for Miljøjuli 2013)
70 dBA
n
62 dBA
n
62 dBA
n
Februar 2014-Strakspåbud om støj frametrobyggepladsen i Nørrebroparken(Center for Miljø februar 2014)
70 dBA
n7
67 dBA
n
67 dBA
n
Fra d.d. og indtil Borgerrepræsentationen har truffet beslutning om rammerne for4 udvalgtearbejdspladser med option på lempede restriktionerfor aften- og natarbejde, må derudføres udgravningsarbejder i skakten og cavernen, konstruktionsarbejder i skakten ogcavernen samt optagning af udgravet materiale. Endvidere må der udføres fjernelse af lang-og tværgående stålbjælker i skakten samt foretages samling og klargøring aftunnelboremaskinen. Endelig må der udgraves og støbes muckbassiner samt udføres støbningaf fundamenter og samling af portalkran.I denne sammenhæng må følgende aktiviteter udføres og følgende maskiner må benyttes:a. 2 crawlerkraner på terræn – alle dage idøgndrift.Kranerne skal være placeret stationærtuden for tidsrummet kl. 7.00 – 18.00.b. 3-4 gravemaskiner og 1 borerig placeret i skakten – alle dage i døgndrift.c. Maskiner til injiceringsarbejde med tilhørende støttefunktioner (groutblandeanlæg) fraterræn i tidsrummet hverdage, mandag –fredag, kl. 07.00 – 22.00 samt lørdage kl. 08.00 –15.00. Det er en forudsætning, at groutblandeanlægget bliver støjdæmpet, inden arbejdetstartes.d. Klargøring af tunnelboremaskine alle dage i døgndrift.e. Udgravning og støbning af muckbassiner i tidsrummet hverdage, mandag – fredag kl.07.00 – 18.00 samt lørdage kl. 08.00 – 15.00.f. Støbning af fundamenter og samling af portalkran i tidsrummet hverdage, mandag –fredag kl. 07.00 – 18.00 samt lørdage kl. 08.00 – 15.00.
3 min. støjmåling i praksis…
g. Støjniveauet fra aktiviteterne, jf. vilkår 1, må ikke overstige 60 dB(A) måltudendørs ved nærmeste beboelse.
2. HelbredsanalyseFormål:”…at sætte fokus på støjende natarbejde ogundersøge konsekvenserne for naboernes dagligdag oggenerelle helbred”Metromonitor sikrer faktuelt grundlag til naboer,entreprenør og myndigheder
Sikker viden for naboerKommunal myndigheds regulering af længerevarendebyggepladserMiljøankenævnet og politiets sagsbehandlingEkspropriationskommissionens og embedslægens vurdering afgenhusning, kompensation og afværgeforanstaltninger
9
Undersøgelsesmetode325 nærmeste nabolejligheders telefonnumretrukket fra Krak.dkOmkring 80 emails indhentet – 25%Spørgeskema rundsendes anonymt viaSurveyXact37 hele besvarelser og 2 halve (+11% af alle325 nærmeste naboer)
10
Naboerne er normale…”Halvdelen af naboerne har ikke været aktive ifbm.metrobyggeriet – og kun xx % meget aktive”Naboerne er ’meget positive’ overfor, athovedstaden får en ny metrocityring1614121086420
1 - megetpositiv
2 - positiv
3 - neutral
4 - negativ
5 - megetnegativ
11
Naboerne accepterer støjgener indenfornormal arbejdstid (mandag-fredag)2 år ellermere1 år
DagtimerneAftentimerneNattetimerne
2 - 6 måneder
1 - 2 måneder
Slet ikke0%10%20%30%40%50%60%70%80%
12
Døgnarbejde har negativekonsekvenser for naboernes hverdagHumørSøvnFamilielivArbejdslivSocialt livAdfærd og daglige rutiner36%43%29%36%36%21%21%57%
Neutralt61%18%21%
Negativt29%29%
61%
21%
18%
Megetnegativt
43%
21%
0%
20%13
40%
60%
80%
100%
Døgnarbejde giver 3 ud af 10 stress-symptomer for første gang i deres livAdfærdsmæssige symptomer
Psykiske symptomer
Fysiske symptomer
0%
5%
10%
15%
20%
25%
30%
35%
14
1614121086420
Naboerne oplever i meget høj gradafmagt overfor Metroselskabet ogbyggeprocessen?
1 - I meget høj 2 - I høj grad 3 - I nogen grad 4 - I ringe grad 5 - Jeg oplevergradikke afmagt15
Snak med naboer…Må Københavns Kommunes økonomiforvaltning føremiljøpolitik ud fra økonomiske hensyn?Er Metroselskabet en styrelse med en bestyrelse?Ifølge lov om cityring kap. 8, § 17. Stk. 2. kan Transport-og energiministeren bemyndige Metroselskabet I/S tilat udøve ministerens beføjelser.Medejer med ansvar for gennemførsel i hht. VVM og atborgeres sundhed indtænkes i byggefaserne:Hvem evaluerer miljøstrategierne for Nørrebroparken medfokus på effekterne for omgivelserne?Hvis der er 1.000 berørte nabolejligheder kan der betales1,7 mio. kr. per lejlighed ved accept af Metroselskabetsforeslåede forsinkelses-pakke16