Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 219
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets Transportudvalg
DatoJ. nr.
20. marts 20142013-1866
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Trafikstyrelsens vurdering af tilbud fra Dansk Tog
Brancheforeningen Dansk Tog har i foråret 2013 fremlagt forslag om en udfø-relse af togtrafikken mellem København og Esbjerg/Sønderborg uden udgifterfor statskassen.Min forgænger fandt, at tilbuddet fortjente en grundig gennemgang, og lovede,at Trafikstyrelsen ville gennemgå forslaget og dets forudsætninger. Det harresulteret i vedlagte vurdering, som fremsendes til orientering. Trafikstyrelsenhar forelagt sin analyse for Dansk Tog, der har kommenteret den, og dissekommentarer vedlægges ligeledes.Sammenfattende finder Trafikstyrelsen det for usandsynligt, at der kan indgåsaftale om udførelse af den skitserede trafik uden at omkostninger for staten.Forslaget vurderes at medføre tab af netværksfordele – både på kort sigt og pålængere sigt efter introduktion af Timemodellen. Trafikstyrelsen finder detsandsynligt, at der vil kunne opstå stadig diskussion om, hvorvidt forudsætnin-gen for udførelse af trafikken er til stede – hvad der vil kunne føre til vedvaren-de krav om kompensationer.Trafikstyrelsen mener, at en række forudsætninger for gennemførelse af forsla-get i givet fald vil skulle afklares, og kan derfor ikke anbefale, at der på nuvæ-rende tidspunkt sker et udbud af den konkrete trafik svarende til oplægget fraDansk Tog.Kommentarerne fra Dansk Tog giver ikke anledning til ændringer i Trafiksty-relsens overordnede vurdering af forslaget.Jeg formoder, at Dansk Togs forslag primært har sigtet mod at sparke gang idebatten om videre udbud af togtrafik i Danmark, og det er jo i sig selv fair nok.Hvis man skal tage reel stilling til et udbud af denne type og størrelse, må enrække overordnede afklaringer først falde på plads.For det første gælder det spørgsmålet om den hensigtsmæssigste opdeling aftogtrafikken i Danmark, hvis denne skulle konkurrenceudsættes i større om-fang. Det er nødvendigt at få belyst hvordan udbud af togtrafikken kunne skepå en måde, som først og fremmest sikrer den bedst mulige betjening af passa-gererne, men også udnytter trafikale sammenhænge til at opnå en effektiv drift.
Forslaget fra Dansk Tog er jo kun ét blandt mange mulige pakker for udbud aftogtrafikken. I relation til forslaget drejer det sig f. eks. om hvordan man kanforene betjeningen af den store pendlerstrøm Odense – København og alle mel-lemliggende stationer med den økonomisk mere interessante betjening af fjern-trafikken over længere afstande. Skal ét togsystem og én operatør stå for beggedele – eller skal man opdele i flere togsystemer?For det andet gælder det spørgsmålet om, hvornår tidspunktet måtte være vel-egnet for videre udbud i togtrafikken. Vi står overfor en betydelig anlægsaktivi-tet på jernbanenettet: den praktiske implementering af nye signaler, elektrifice-ring, opgradering og nye baneanlæg, som skal sikre fundamentet for den mo-derne, effektive jernbane. Men så længe arbejderne står på, udgør de en stærktkomplicerende faktor for udbud af togtrafikken. En ny operatør vil skulle ind-regne store reserver i sit tilbud og/eller der vil forekomme omfattende diskus-sioner om ansvar og erstatninger.Som et tredje vigtigt punkt skal det afklares, hvordan togene anskaffes på denmest hensigtsmæssige måde. Dansk Tog foreslår at lade operatøren, som skalkøre med togene, stå for anskaffelsen. Som Dansk Tog forudsætter, må man såsikre en overdragelsesmulighed, for hvis én operatør selv skal have usikkerhe-den om den langsigtede anvendelse af togene er det usandsynligt, at der medudbud af togtrafikken i det hele taget bliver anskaffet nye tog. Dansk Togs for-slag er næppe til fordel for de operatører, der efterfølgende skal overtage toge-ne. Bør man ikke lade en central instans stå for at dimensionere materielparkeni stedet for den første vinder af et udbud? Det er billigst for Danmark, hvis vihar et begrænset antal af togtyper, der passer sammen. Jeg tror derfor, at kon-trollen med så store og væsentlige aktiver bør ligge i statsligt regi.Hvilken grad af koordinering skal der være i togtrafikken, og hvad skal koordi-neringen omfatte, når den er udbudt? Dansk Tog anerkender, at det vil være enfordel, at passagererne kan anvende billetter fleksibelt mellem de enkelte ope-ratører. Men det er jo kun en mindre del af problemet - hvordan skal man istørre skala koordinere en parallel kørsel mellem to konkurrerende operatørerpå de samme skinner? Hvem skal køre hvornår og hvor hurtigt? Hvad er kon-sekvensen, hvis den ene operatør ødelægger det for den anden?Togtrafikken på jernbanens hovednet er en trafikal livsnerve, som vi må havehånd i hanke med, når vi i forbindelse med den kommende DSB-kontrakt skaldrøfte muligheden for udbud.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke