Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 212
Offentligt
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København Nwww.baeredygtigtrafik.dk
14. marts 2014
PRESSEMEDDELELSE
Grindstedbanen har en fremtid - som bane!
Hvordan får vi gang i Grindstedbanen? Hvordan får man overbevist borgmestre,byrødder, Regionen, Folketingets trafikordførere, transportministeren, lokaleerhvervsvirksomheder og ikke mindst borgerne i Bramming, Grindsted og deandre lokalsamfund langs med banen om det indlysende i igen at få tog påskinnerne? Det blev drøftet på et offentligt møde den 5. marts 2014 på Tobakkeni Esbjerg. Facebookgruppen Grindstedbanens Venner og Rådet for BæredygtigTrafik havde indkaldt til mødet.Og der er gode og slagkraftige argumenter for at få sat Grindstedbanen i stand oggjort klar til togdrift igen. En genåbnet Grindstedbane vil således kunne boosteden kollektive trafik i området mellem Esbjerg, Bramming, Grindsted og Billund.Der vil kunne etableres en hurtig forbindelse til Esbjerg og den fremtidigenærbane Ribe-Bramming-Esbjerg-Varde-Oksbøl, og ved anlæggelse af entilsluttende jernbane mellem Grindsted og Billund vil der via den kommendelufthavnsbane til Billund kunne sikres en skinneforbindelse østover til Vejle. Ogdermed kommer Grindsted, der tidligere var et jernbaneknudepunkt, igen påjernbanelandkortet.Jamen, er forbedrede busforbindelser da ikke tilstrækkeligt? Nej, for der findes ensærlig "skinnefaktor", som refererer til, at fx bilister er lettere at lokke over iskinnebårne transportmidler, eksempelvis jernbaner og sporveje. Dette gældernaturligvis også for lokalbaner med hyppige afgange, rimelige køretider, ordentligkøreplans- og trafikinformation og gode muligheder for omstigning (korteventetider).Det er også velkendt, at stationsnærhed har en gunstig indflydelse påhuspriserne i et lokalområde. Med andre ord, folk er generelt parate til at betalemere for en bolig både i indkøb og via ejendomsværdiskat, hvis der er adgang tiltog! Det bør kunne få borgerne i Agerbæk, Bramming, Glejbjerg, Krogager,Tofterup og Vejrup til at bakke op om projekt genåbnet Grindstedbane. På detseneste har der været meget snak om landsbydød. Det siger sig selv, at etstandsningssted på en jernbane er en livsnerve og en vigtig facilitet for etlokalsamfund.1
Mødets hovedfokus var på fremtidssikring af Grindstedbanen, men naturligvisbevægede debatten sig også ind på de andre såkaldte "restbaner", sominteressant nok alle ligger i Region Syddanmark, og mulighederne for at bevare ogvidereudvikle disse.Et foreløbigt udgiftsoverslag udarbejdet af Rådet for Bæredygtig Trafik viser, at enrenovering af Grindstedbanen vil kunne gennemføres for 480 mio. kr. Det ervæsentligt mindre end det udgiftsskøn på 1 til 1,5 milliard, som indgik iTrafikstyrelsens foranalyse vedrørende anlæg af en lufthavnsbane til Billund.Grindstedbanen kommer ikke til at give overskud, men banen skal ses som etnaturligt supplement og fødekæde til hovedstrækningerne. Lokal- ogregionalbanerne udfylder en vigtig plads i det samlede jernbanenet.Banedanmark fik af forhenværende transportminister Henrik Dam Kristensentilladelse til at påbegynde optagelsen af skinner i visse overkørsler. Banedanmarkoplyste i denne forbindelse, at en reetablering af banen ville kunne gennemføresuden de helt store problemer, hvis det på et tidspunkt skulle blive vedtaget atgenoptage jernbanedrift på strækningen. Men det må ikke lykkes forBanedanmark at indlede demonteringen af denne banestrækning. Derfor kæmperen række entusiastiske og kreative mennesker for Grindstedbanens bevarelse.Forskellige initiativer og fremstød er i støbeskeen, og analyser og kortlægninger erunder udarbejdelse.For nærmere oplysninger: Richard Bruns tlf. 2972 3084. E-mail: [email protected]
2