Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 210
Offentligt
1346681_0001.png
1346681_0002.png
Til Byrådet Rebild KommuneSkørping den 6. marts 2014

Vedr. Ombygning af Skørping Station

I den lange vej mod en endelig beslutning og en vedtagelse af en anlægslov for ombygningen af SkørpingStation, er det nu præcist et år siden, vi henvendte os til politikerne i Rebild Kommune.Det gjorde vi dengang for at gøre opmærksom på, at vi fandt det foreslåede- og senere vedtagne projekt,som det bedste kompromis mellem alle de interesser, som er i spil i sådan en vigtig sag.Vi kunne dermed ikke støtte det forslag med en perrontunnel til Egholmsvej, som en anden borgergruppe(’Arbejdsgruppen Skørping Station’) havde foreslået.Denne sag berører mange borgere i byen, og derfor har det også været vigtigt for os, at der blev truffet enendelig beslutning i sagen i foråret 2013.Nu oplever vi, at sagen i medierne fremstilles som ”genåbnet”, hvilket undrer os meget, loven

er

jovedtaget – og vi finder det meget utilfredsstillende.Vi har derfor etableret en borgergruppe for Egholmsvej og Vinkelvej, og holdt onsdag den 5. marts et mødemed beboerne på begge veje for at høre dem, som bliver berørt af Arbejdsgruppen Skørping Stationsforslag.Forslaget fra Arbejdsgruppen Skørping Station indebærer en tilslutning til Egholmsvej, og vi beboere påEgholmsvej/Vinkelvej er overbeviste om, at dette forslag vil betyde en væsentligt øget trafik på Egholmsveji.fb.m. på- og aflæsning af passagerer til toget.Dette sammenholdt med en stor mængde fodgængere og cyklister (da skole og fritidsaktiviteter ligger i denanden ende af byen i forhold til de børnerige kvarterer mod Nord) vil uvægerligt medføre farlige situationeri trafikken.Egholmsvej fremstår i dag som en smal blind vej med dårlige oversigtsforhold, da der er såvel uoverskueligesving som niveauforskelle på vejen, netop der hvor den foreslåede perrontunnel er placeret.Beboerne på vejen har selv med dagens trafikintensitet oplevet farlige situationer, fordi vejen eruoverskuelig.Der er ingen naturlige vendepladser på vejen, så en øget trafikmængde til en perrontunnel vil medføre etbehov for vendepladser – dette vil udløse et behov for at ekspropriere en eller flere ejendomme.Parkering vil også være vanskelig, da vejen er smal, og hvis der holder biler parkeret i siderne, vil det væreendnu vanskeligere at smyge sig igennem.Man skal også huske på, at der i modsætning til Himmerlandsvej ingen adskillelse er mellem bløde og hårdetrafikanter på Egholmsvej/Vinkelvej.Totalt set er vejen slet ikke egnet til den foreslåede løsning fra borgergruppen.Vi kender ikke til andre steder i landet, hvor man i forbindelse med nedlægning af en overkørsel har valgt atlede trafikken til en station ad en blind, smal og uoverskuelig villavej – når der findes bedre alternativer(Himmerlandsvej).
Vi vil derfor appellere til byrådet om at bevare roen, få gennemført det vedtagne projekt – men uden atinvolvere Egholmsvej i projektet.Det er vigtigt at understrege, at borgergruppen Egholmsvej/Vinkelvej naturligvis støtter op om at finde denbedste løsning på baneterrænet i forhold til perronbroer eller -tunneller, og i forhold til økonomi, æstetikog trafiksikkerhed.Vi byder gerne politikerne på en fremvisning på Egholmsvej – så I kan få syn for sagen og evt. få uddybetvores holdninger.Der er indtil nu ingen, der har spurgt os om hvad vi mener om Arbejdsgruppen Skørping Stations planer, såderfor denne reaktion.På borgergruppen Egholmsvej/Vinkevej’s vegneOle Kæseler Andersen (Vinkelvej 17) / Søren Holst (Egholmsvej 8)