Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 207
Offentligt
1346027_0001.png
1346027_0002.png
NOTAT
DatoJ. nr.
2011 - 3652

Resumé af Optimering af stationsstrukturen

I Trafikstyrelsens analyse af mulighederne for at optimere stationsstrukturener der anlagt et helhedsorienteret perspektiv på stationsstrukturen, hvor bådenationale, regionale og lokale hensyn er afvejet. Analysen er gennemført forhele det statslige jernbanenet, herunder for S-banen.Der er 284 stationer i Danmark, som tilsammen udgør den samlede stations-struktur. I rapporten analyseres 166 potentielle nye stationer, og for langt defleste er vurderingen, at der ikke er grundlag for en stationsåbning. Det skyldesprimært, at fordelene for de passagerer, som forventes at benytte stationen, veden stationsåbning er mindre end ulemperne for gennemrejsende passagerer,der forsinkes af et ekstra stop.For 6 af de potentielle nye stationer er det Trafikstyrelsens vurdering, at der erpotentiale for en stationsåbning:For Vinge, som ligger mellem Ølstykke og Frederikssund, og Priorpar-ken, som ligger mellem Brøndbyøster og Glostrup, er det vurderingen,at der bør finde byudvikling sted i områderne omkring de potentiellenye stationer, inden der er grundlag for stationsåbninger.For Darup, Hastrup, Jerne og Erritsø anbefales det, at mulighedernefor at etablere og betjene stationer undersøges nærmere. Darup liggerca. 2 km syd for Roskilde station, Hastrup er placeret ca. 2 km syd forKøge station, Jerne ligger i den østlige del af Esbjerg og Erritsø er etbyområde syd for Fredericia. Det anbefales, at der udarbejdes beslut-ningsgrundlag, hvor blandt andet anlægs- og driftsøkonomi samt detrafikale konsekvenser ved stationsåbninger undersøges nærmere.
I rapporten er der desuden set på mulighederne for at optimere stationsstruk-turen ved at nedlægge eksisterende stationer. Det vurderes at være muligt atoptimere trafikken på visse strækninger med hurtigere tog, højere frekvensog/eller anvendelse af færre togsæt, hvis stationer med relativt lave passagertalnedlægges. Disse strækningsoptimeringer vil have betydelige passagermæssigeog samfundsøkonomiske fordele.
Det vurderes, at der på kortere eller længere sigt er mulighed for at optimeretrafikken på følgende strækninger:S-banestrækningen København-Frederikssund kan optimeres vedat nedlægge Kildedal station.S-banestrækningen København-Farum kan optimeres ved at ned-lægge Skovbrynet og Dyssegård stationer.Strækningen Odense-Svendborg kan optimeres ved at nedlæggeFruens Bøge, Højby, Pederstrup, Rudme og Stenstrup Syd statio-ner.Strækningen Odense-Fredericia kan optimeres ved at nedlæggeHolmstrup, Skalbjerg, Bred og Kauslunde stationer.Strækningen Struer-Esbjerg-Tønder kan optimeres i kombinationmed anlæg af en nærbane i Esbjerg.Strækningen Herning-Skjern kan optimeres ved at nedlægge Her-ning Messecenter station.Strækningen Struer-Thisted kan optimeres ved at nedlægge Hum-lum, Oddesund Nord, Uglev og Ydby stationer.Strækningen Aalborg-Frederikshavn kan optimeres ved at nedlæg-ge Tolne og Kvissel stationer.
Side 2/2
Med disse forslag til stationsåbninger og -nedlæggelser har Trafikstyrelsen pe-get på en række muligheder for at optimere stationsstrukturen i Danmark. DaTrafikstyrelsens rapport er en overordnet analyse af stationsstrukturen i Dan-mark, er det vurderingen, at der bør foretages mere detaljerede undersøgelser,inden der kan træffes endelige beslutninger om eventuelle åbninger eller ned-læggelser af stationer.Det bemærkes, at åbningen af Erritsø station i Trekantsområdet blev drøftetifm. Togfondsforhandlingerne efter ønske fra DF. Imidlertid indgik etablerin-gen af stationen ikke i den endelige aftale.