Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 203
Offentligt
Eventuel udbygning af Rute 26 til motorvejÅrhus Kommunes skiftende positioner gennem tidenFør 2010: Kommunens planer forudsætter, at Rute 26 udbygges i forlængelse af den i 1994 anlagtemotortrafikvej ved Mundelstrup.
2010: Ingen byrådsmedlemmer viser interesse for at deltage i Vejdirektoratets første storeorienteringsmøde i Sabrohallen 11.11.10. Det vækker nogen undren.
2010: Kommunen anbefaler 19.11.10 efter økonomirapportens skitse af en sydlig linjeføring, ”derer ny og ikke hidtil har været en forudsætning for Århus Kommunes kommuneplan”, atVejdirektoratet i vvm-processen undersøger en nordlig linjeføring, idet ”det er væsentligt, at denhidtil kendte linje indgår i vvm-undersøgelsen”.
2012: Der holdes nyt stort orienteringsmøde i Sabrohallen 22.2.12 om vvm-rapporten for ny Rute26. På ny udebliver samtlige byrådsmedlemmer.
2012: Byrådet anbefaler efter pres af den såkaldte styregruppe i Mundelstrup 25.4.12, atVejdirektoratet også undersøger en sydlig linjeføring med kløverblad. Vest for Stillingvej anbefalesruten nord om Lading. Byrådet anbefaler desuden, at tilslutningsanlægget ved Sabro opdeles.
2013: Byrådet anbefaler 14.8.13 den sydlige variant. Dog anbefales nu, at tilslutningsanlægget vedSabro ikke opdeles. Desuden "tilbagetrækkes bemærkeninger om forløb i andre kommuner".
2013: I budgetforlig for 2014 afviser et flertal i byrådet at bevilge anlægsmidler til forbedring afden kommunale del af Viborgvej (Rute 26).
2013: I valgkampen til byrådsvalget 19.11.13 tilbagekalder flere byrådsmedlemmer deres støtte tilden sydlige variant. De ønsker slet ikke motorvej og ser nu hellere en udbygning afmotortrafikvejen i den allerede fastlagte linjeføring.
2014: På et lukket møde meddeler rådmanden for teknik og miljø, at han afsender et brev tiltransportministeren med anbefaling af den sydlige variant. Et nyvalgt byrådsmedlem protesterermod hemmelighedskræmmeri og kræver sagen på åbent møde. Han bliver afvist af borgmesteren.