Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1344952_0001.png
1344952_0002.png
1344952_0003.png
1344952_0004.png
Borum Borgerforening ogBorum-Lyngby FællesrådFalske argumenter om evt. motorvej på Rute 26delstrækning 3 Sabro-TilstPåstande er fremført af ”styregruppen” i Mundelstrup efter Vejdirektoratets indstilling januar 2014
Påstand:
Sandhed:
Embedsmændene tromler et helt lokalsamfund(pressemeddelelse, "Styregruppen" jan 14)Alle herude har talt for den sydlige linjeføringundtage nogle få stykker.(udtalelse på TV2 Østjylland af Lars Bindløv,talsmand for "Styregruppen" jan 14)
Vejdirektoratet følger det store flertal på egnen.
Underskriftindsamling

imod

Sydlig VariantKløverblad indsamlet under høringenresulterede i 1361 underskrifter på få måneder.Dette er den største samlede menings-tilkendegivelse på egnen i årtier.Alle protesterer mod1) det dengang påtænkte brud på troværdighedi planlægningen2) den tænkte naturødelæggelse og3) den skitserede lukning af nødvendige lokaleveje og den unødvendige merudgiftDesuden har Danmarks Naturfrednings-forening, Borum-Lyngby Fællesråd, ejeren afVind Skov og mange enkeltpersoner vendt sigmod Sydlig Variant i form af grundige bidragtil vvm-høringen.Underskriftindsamling

for

sydlig variantforetaget af ”styregruppen” i Mundelstrup ogSabro resulterede i 298 underskrifter.(mo-mo-mod.dk)
Styregruppen repræsenterer 450 borgere iMundelstrup samt en stor del af de 2.500borgere der bor i Sabro.(deputation til Folketingets transportudvalg20.2.14, bilag 163)Borumvej lukkes ved begge forslag(deputation til Folketingets transportudvalg20.2.14, bilag 163)
Kun ved Sydlig Variant lukkes Borumvej ogKærsvinget helt. Se også senere.
Vejdirektoratets forslag vil medføre mere støj iMundelstrup(deputation til Folketingets transportudvalg20.2.14, bilag 163)
Nej. Vejdirektoratets indstilling 2014:”På hele strækningen mellem Søbyvad ogAarhus vil de samlede støjgener bliver mindre,da trafikken på den eksisterende Rute 26 blivervæsentlig reduceret, og antallet af støjbelastedeboliger bliver reduceret med ca en tredjedel.Støjskærmen på 4 m vil i forhold til denuværende forhold medføre, at boligerne tæt påmotorvejen ikke vil få mere støj end i dag. SBTer 37 på delstrækning 3”.Ingen institutions- og skolebørn i Sabro,Mundelstrup, Borum m.v. får dårligeresikkerhedsforhold. Mange får derimod sikrereskoleveje, fordi den foreslåede linjeføringaflaster de mindre veje maksimalt.Nej. Skolebestyrelsen ved Sabro Korsvejskolenhar deltaget i vvm-undersøgelserne som saglighøringspart. Bestyrelsen har på vegne af børnog unge i hele området påpeget svagheder vedførst det ene og siden det andet forslag.Vejdirektoratet har over flere år gennemført entilbundsgående vvm-undersøgelse medinddragelse af miljøeksperter, rådgivendeingeniører, beboere, organisationer,virksomheder, kommunale teknikere oglokalpolitikere. Efter særligt ønske fra"Styregruppen" gennemførtes derefter en,supplerende vvm-undersøgelse, hvis resultat nuforeligger.Tværtimod. Skolevejene forbedres. MedVejdirektoratets forslag blive der færre biler påGammel Viborgvej end med Sydlig VariantKløverblad og meget færre end ved”styregruppen”s fornyede forslag om at vendetilbage til en ældre model tilslutningsanlægmed både vest- og østvendte ramper vedStillingvej.
900 institutions- og skolebørn i SabrosBørneunivers skal dagligt færdes i dettrafikkaos, der vil blive resultatet af denforeslåede linjeføring(deputation til Folketingets transportudvalg20.2.14, bilag 163)Skolen er imod Vejdirektoratets forslag(mo-mo-mo.dk)
Det virker som om, der sidder nogleembedsmænd, som ikke ved, hvad de har medat gøre, men bare skal have en vej placeret.(Lars Bindløv, "Styregruppen", i JP Århus29.1.14
Gammel Viborgvej gennem Mundelstrup bliveret trafikhelvede, og skolebørnene kan ikkekomme over vejen.(mo-mo-mo.dk)
Livskvaliteten for flere tusind borgere i Sabroblive forringet med Vejdirektoratets forslag(deputation til Folketingets transportudvalg20.2.14, bilag 163)
Fortsættelse af motortrafikvejen vil flytte Rute26 længere væk fra Sabro. Med det opdelterampeanlæg får borgerne i Sabro direkteadgang til motorvejen mod Århus og E45. Enlang række små veje og den farlige SabroKorsvej aflastes og fredeliggøres.Vind Skov har for flere hundrede år sidenværet større, men aldrig mindre.En del af Borum Stormose fremstår som åbensø efter tørvegravning i 1940’erne.Der er som i alle andre private skove offentligadgang ad veje og stier til fods og på cykel.Et enkelt skilt med Adgang forbudt gælderbilkørsel på en markvej og er opsat eftertyverier fra en planteskole syd for skoven.Ingen af de to virksomheder er i fare på grundaf motorvejen.Dalton Betons ejere forsøgte i 2012 at brugemotorvejsforslaget som løftestang for entotalekspropriation. Vejdirektoratet: ”Det erikke Vejdirektoratets vurdering, attotalekspropriation er nødvendig”.Gartneriet Graff Kristensen får betydeligt bedretilkørselsforhold og berøres ellers ikke.Vejdirektoratets supplerende indstilling 2014:”Luftkvalitetsniveauet ligger langt undergrænseværdierne for NO2 og partikler”.Kun ved Sydlig Variant lukkes Borumvej. MedVejdirektoratets supplerende indstilling i 2014er derimod indarbejdet en ny tilslutning afBorumvej via Kærsvinget med både tilslutningtil og overføring af motorvejen.Kærsvinget i sin nuværende form reserveres tilbus, cyklister og gående til Gammel Viborgvej.Borum Borgerforening ønsker denne løsning.De fire andre nævnte landsbyer er heltirrelevante. To af dem ligger end ikke inærheden.
Vind Skov og Borum Stormose er kunstigtanlagte, og der er adgang forbudt.(mo-mo-mo.dk)(desuden fremført ved foretræde forFolketingets transportudvalg 27.2.14, bilag179)
Op mod 200 arbejdspladser nedlægges hosDalton og Graff.(deputation til Folketingets transportudvalg20.2.14, bilag 163)
Mundelstrup og Sabro påvirkes af ekstraforurening.(mo-mo-mo.dk og facebook: momomo)Vejdirektoratets forslag lukker Borumvej tilskade for beboere i Borum, Skivholme, Farre,Skibby og Lyngby.(pressemeddelse fra "Styregruppen" jan 14)
Det forseglede giftdepot med tungmetallerbrydes op, og mange tusinde kubikmeter giftigtjord skal flyttes.(deputation til Folketingets transportudvalg20.2.14, bilag 163)
Påstanden er både fremført og afvist fleregange. I sidste omgang således:”Vejdirektoratet skal hertil bemærke, atvejprojektet er udformet, så specialdepotet ikkebliver berørt. Dette er beskrevet iHøringsnotatet fra november 2012 på side 8”.
Gammel Viborgvej gennem Mundelstrup bliver Skolevejene forbedres. Med Vejdirektoratetsforslag bliver der færre biler på Gammelet trafikhelvede, og skolebørnene kan ikkeViborgvej end med Sydlig Variant Kløverblad.komme over vejen.(mo-mo-mo.dk)VVM-redegørelsen indeholder en rækkevæsentlige mangler og fejl. VVM-redegørelsener upålidelig.(mo-mo-mo.dk og facebook: momomo)Vejdirektoratets anbefaling af den nordligelinjeføring er ikke i overensstemmelse medloven.(mo-mo-mo.dk)Der er uoverensstemmelse mellem”styregruppen”s ønsker og Vejdirektoratetsindstilling.Vejdirektoratets indstilling er i fuldoverensstemmelse med projekteringsloven af1990. Motortrafikvejen syd om Mundelstrup(1994) er et etableret resultat afprojekteringsloven. En videreudbygning aflinjeføringen har været forventet siden 1992.Endnu en påstand, der både er fremført ogafvist adskillige gange igennem flere år. Den erstadig forkert.Vejdirektoratet har senest præciseret, at derikke er planer om noget sådant, og at man vilminimere inddragelse af arealet til vejanlægget.
Byparken i Mundelstrup fjernes.(deputation til Folketingets transportudvalg20.2.14, bilag 163)
Opdateret 7. marts 2014.