Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1344950_0001.png
1344950_0002.png
1344950_0003.png
1344950_0004.png
Borum Borgerforening ogBorum-Lyngby FællesrådEventuel udbygning af Rute 26 Søbyvad-Tilst, delstrækning 3Sammenligning af de to linjeføringer
Udbygning af eksisterendemotortrafikvej fra 1994(nordlig linje)Historie og troværdighed►Forventetlinjeføring siden projekteringslov i 1990.►Førstedelstrækning blev indviet 1994 sommotortrafikvej uden om Mundelstrup.►Indstilletsom hovedforslag november 2012.►Påny indstillet af Vejdirektoratet januar 2014 sombedste, billigste og mest skånsommeløsning.
Sydlig Variant Kløverbladmed ønske om ældre model tilslutningsanlægaf ”styregruppe” Mundelstrup /Århus Kommune
►Uvarsletidé opdukket som skitse iøkonomiundersøgelse 2010 i form af såkaldttrompetanlæg.►Afvistaf Vejdirektoratet november 2012.►Undersøgtmed kløverblad som tillæg til vvm-undersøgelse 2013.►Påny afvist som dårlig løsning januar 2014.►Storsamlet aflastning.►Dogstøjbelastes helt nye områder, hvor der i dager stilhed og fuglefløjt.►Størstebelastning langs Gammel Viborgvej iMundelstrup.►Storpåvirkning af Mundelstrup Stationsby.►Sabroaflastes ikke for lokaltrafik
Støj generelt
►Storsamlet aflastning.►Ingennaboer til Rute 26 får mere støj end i dag.
Støj, særlige fokusområder
►Denærmeste naboer i Mundelstrup, der harnybygget langs Rute 26, sikres med effektivstøjskærm til erstatning for plankeværk.►Lavestepåvirkning af Mundelstrup Stationsby►Sabroaflastes betydeligt
2
Udbygning af eksisterendemotortrafikvej fra 1994(nordlig linje)►Følgereksisterende vejforløb►Minimalpåvirkning ved Storkesig Bæk►Støttesaf Danmarks Naturfredningsforening
Sydlig Variant Kløverbladmed ønske om ældre model tilslutningsanlægaf ”styregruppe” Mundelstrup/Århus Kommune
Natur
►Uberørtenaturområder ødelægges - blandt andetved Vind Skov og Borum Stormose►Storpåvirkning ved Storkesig Bæk►Frarådesaf Danmarks Naturfredningsforening►714mio. kr.►Variantmed Borumvej ført igennemmotorvejskryds til Gammel Viborgvej: 752 mio. kr.►Megetstor.►Ingenmuligheder for at komme på tværs afdelstrækning 3 (mellem Stillingvej og Tilst)►Ikkeoptimal.►Mindretrafik overføres fra lokale veje tilmotorvejen (ÅDT 19.300 - endnu mindre ved samletrampeanlæg på Stillingvej.
Økonomi
►655mio. kr.
Barriere-effekt(opdeling af lokalområdet)
►Forholdsvislille.►2muligheder for at komme på tværs afdelstrækning 3 (mellem Stillingvej og Tilst)►Ideel.►Mestmulig trafik overføres fra lokale veje tilmotorvejen (ÅDT 24.300)
Funktion som motorvej
Funktion af lokale veje:Langelinie/BorumvejStillingvej/Sabro Korsvej(kryds ved områdets skole)►Tilsluttestil motorvejen mod Århus/E45►Fredeliggøres.►Tilbageværendetrafik vil passere ligeud i kryds►Lukkeshelt►Kraftigny belastning. Overtager bl.a. en del aftrafikstrømmen fra Langelinie/Borumvej.►Farligesvingmønstre i dårligt fungerende krydspga rampeanlæg på Stillingvej.
3
Udbygning af eksisterendemotortrafikvej fra 1994(nordlig linje)
Sydlig Variant Kløverbladmed ønske om ældre model tilslutningsanlægaf ”styregruppe” Mundelstrup/Århus Kommune
Gammel Viborgvej- gennem Mundelstrup By- gennem Mundelstrup St.by
►Uændrettrafik (ÅDT 3600)►Lidtmere trafik (ÅDT 4400)
►Mærkbartmere trafik (ÅDT ikke under 4200)►Megetmere trafik (ÅDT 6600). Endnu mere hvisBorumvej føres igennem motorvejskrydset til Gl.Viborgvej►Megetmere trafik (smutveje ved lukning afBorumvej)►Ingenændringer
Yderupvej og Tingvad m.fl.igennem Yderup og LyngbyVistoftvej, Astervej og Sabrovej iSabroGrønvej og Fårupvej ved SabroAdgangsforhold Dalton BetonAdgangsforhold gartneri GraffArealbehovEkspropriationer
►Ingenændringer
►Ingenændringer
►Smutvejstrafikvil formentlig ophøre►Gode.Næsten direkte udkørsel på to motorveje►Stærktforbedrede►Begrænsetpga genbrug af nuværende hovedvej►4-6ejendomme
►Smutvejstrafikvil formentlig fortsætte►Omvejskørsel.Ca. 5 km ekstra kørsel pr. transport►Uændrede►Stort,da der anlægges en tredje Viborgvej►5-10ejendomme. Disse er i gennemsnit større,blandt andet den bevaringsværdige Mundelstrupgård.►Ikkeundersøgte. Følgende kan forudses:►Udbygningaf Stillingvej, Tingvad og Yderupvej.►Vedligeholdelseaf den nuværende motortrafikvej,der nedgraderes til kommunevej
Kommunale følgeudgifter
►Skønnesmeget begrænsede
4
Udbygning af eksisterendemotortrafikvej fra 1994(nordlig linje)►Somforudset i region- og kommuneplaner.
Sydlig Variant Kløverbladmed ønske om ældre model tilslutningsanlægaf ”styregruppe” Mundelstrup/Århus Kommune
Sammenhæng medkommuneplanenSammenhæng medcykelhandlingsplanen
►Gennemskærerkommuneplanens grønnekile/naturområde►Dårlig.►Cykelrutenad Borumvej afbrydes. Cyklisterhenvises til små veje, som de skal dele med et stærktforøget antal biler.►Rekreativrute mellem Sabro og Vind Skovafskæres►Nuværenderute 112 umuliggøres►Skolebusruteumuliggøres►Gennemskærerplanlagt skovrejsning
►Rimelig
Sammenhæng med kollektivtrafikSammenhæng medskovrejsningsplan 2010-2030Høringsbidrag 2013
►Mindreomlægning af regional rute 112►Skolebuskørselkan fortsætte uændret►Skovrejsningsområdesyd for Sabro indrettet efterdenne linjeføring.►Protestorganiseret af den såkaldte styregruppe iMundelstrup (naboer til Rute 26). 54 formuleredehøringssvar - flere dog temmelig enslydende►”Styregruppen”lægger færdig protestskabelon påFacebook – dog uden større effekt.
►Storfolkelig protest fra egnens befolkning i formaf p.t. 1361 underskrifter. Største samledemeningstilkendegivelse på egnen i årtier.
Debat 2014