Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 202
Offentligt
1344917_0001.png
1344917_0002.png
1344917_0003.png
1344917_0004.png
1344917_0005.png
1344917_0006.png
1344917_0007.png
1344917_0008.png
1344917_0009.png
1344917_0010.png
1344917_0011.png
Bike Detection SystemMinimerer risikoen for højresvingsulykker
Definition af problemetDe fleste store lastbiler, busser og andre størrekøretøjer har, det som populært kaldes en”blind vinkel” i relation til, hvad chaufføren kanse i sit højre sidespejl.Såfremt en cyklist befinder sig i, eller kører ind idette område – som jo ikke kan ses afchaufføren i hans sidespejl – har vi risikoen foren
HøjresvingsulykkeHvis lastbilen skal til højre og ikke kan secyklisten i den ”blinde vinkel”, og cyklistensamtidig måske er uopmærksom på lastbilen og”holder på sin ret” til at køre frem, kan denfrygtelig ulykke ske at cyklisten bliver kørt overaf lastbilen.
StatistikI nedenstående tabel ses udviklingen af højresvingsulykker fra 2003 til 2013 i Danmark.Kilde: Vejdirektorartet
Vi er ikke i besiddelse af valid statistik for EU som hele.Vi må konkludere at antallet af ulykker næppe kan forventes at falde yderligere, såfremt derikke implementeres nye tiltag på området.
En professionel løsningVi har lavet en del research på problemet og finder, at den bedste måde at forhindreHøjresvingsulykker på, er at være 100 procent sikker på at chaufføren bliver opmærksom, i detøjeblik der befinder sig en cyklist i hans blinde vinkel.Vores research understøttes ligeledes af den meget omfattende rapport fra 2006, udarbejdet afHavarikommissionen for Vejtrafikulykker ( HVU ) – ”Ulykker mellem højresvingende lastbiler ogligeudkørende cyklister ” som omfatter en tilbundsgående analyse af i alt 25 højresvingsulykkerindberettet af Politiet i en 8 måneders periode i 2005, som bla. konkluderer følgende:”I alle 25 undersøgte højresvingsulykker, har HVU vurderet at en medvirkende faktor vedulykken har været utilstrækkelig orientering fra lastbilchaufføren.”Vi har derfor udviklet
Bike Detection SystemHvis hovedformål præcist er, at gøre lastbilchaufføren opmærksom i det øjeblik der befinder sigen cyklist i hans ”blinde vinkel”.
Bike Detection Systemjbestår af 2 hoved komponenter:1. Et RFID ( Radio Frequence Identification ) system, hvor der monteres en antenne og enlæser på lastbilen. Antennen læser de TAGS – mikrochips uden batterier - som skalmonteres på alle cykler.TAG´en på cyklerne indeholder en helt unik data-kode, som læses ogidentificeres s af RFID læseren i lastbilen.Når læseren detekterer en cykel TAG, afgives straks et synligt og hørbartalarm signal, som chaufføren ikke kan undgå at bemærke.Der er således ingen risiko for fejl-alarmer, idet RFID læseren kun reagererpå cykel TAGS med den unikke data-kode.2. På lastbilens højre side, er der udover den nævnte RFID læser/antenne,monteret 2 stk. kameraer, som tilsammen dækker chaufførens blindevinkel fuldstændigt. De 2 kameraer vises konstant på en 7 tommer farveskærmsom er placeret hensigtsmæssigt i chaufførens synsfelt, i førerkabinen.I det øjeblik RFID læseren detekterer en cykel TAG, afgives et tydeligt synligtog hørbart alarmsignal, og chaufførens opmærksomhed drives uværgeligt modskærmen, hvor han øjeblikkeligt ser cyklisten. Samtidig optager en DVR optagerde video signaler som sendes fra begge kameraer til evt. dokumentationsbrug.
Ingen falske alarmerDa TAG´en bliver kodet med en bestemt data-kode –som naturligvis er den samme for alle cykler – vilfalske alarmer ikke kunne forekomme.RFID læseren vil KUN afgive alarm signal, når dendetekterer en cykel TAG, med dens bestemte data.Selve de TAGS som skal sidde på cyklerne – én påforhjulet og én på baghjulet – KUNNE f.eks.Indstøbes i en refleks som vist på billedet herunder
Her ser du LCD skærmen og de 2kameraer som monteres på lastbilen
Virker det i praksis ?Ja – det virker også i praksis.Vi har i samarbejde med en lokal RFID specialist, monteret en prototype på en stor MAN lastbil ogforetaget flere tests.I den følgende lille video, ses det med tydelighed hvordan systemet virker.Vi gør opmærksom på at både RFID antenne og alarmblink ved LCD skærmen er prototyper.I den produktionsklare model, bliver RFID antennen væsentligt mindre og sandsynligvis integreretmed lastbilens højre sidespejl.Både den synlige og den hørbare alarm når en TAG detekteres, vil blive indbygget i LCD skærmen.Vi er og har været i løbende dialog med Teknologisk Institut – Transport og Logistik – som delsbekræfter funktionaliteten i vores system, og dels både kan og vil forestå en egentlig test oggodkendelse af system for kommercielt brug.Bike Detection System er patentanmeldt 23. oktober 2013.
Bike Detection System video
ØkonomiDet ligger i systems funktionalitet, at samtlige cykler i Danmark skal udstyres med min2 stk. TAGS.Omkostningen hertil vil andrage ca. kr. 12,00 pr cykel.Den endelige TAG vil blive udviklet i samarbejde med DTU for optimal funktionalitetog levetid.Omkostningerne for den enkelte lastbil vil være omkring kr. 12.000 + montering ogjustering af systemet.
Og hvad vil vi så herfra ?Vi er helt på det rene med, at Trafikstyrelsen – Center for Biler og grøn Transport – er ved atlægge sidste hånd på en rapport omkring problemet.Vi er ligeledes klar over at – og jeg citerer her Hr. Peter Jessen Lundorf, Trafikstyrelsen – i enemail til os af 27. februar 2014:Trafikstyrelsens umiddelbare vurdering er dog, at det beskrevne system ikke kan indføres ipraksis, idet det kræver RFID-tags på alle cykler, samt at det sandsynligvis ikke vil virke iforhold til fodgængere, barnevogne mv., hvilket kan føre til uheld, hvis chaufføren handler itillid til at systemet opdager alt.------------------------------------------------------------I den føromtalte rapport fra HUV, skønnes det at der fra udarbejdelsen af rapporten i 2006 vil gå3 til 10 år indtil optimale sensorsystemer til forebyggelse af højresvingsulykker vil være udviklede.Ligeledes fremgår det af en Notat om Sensorer som kan opdage cyklister og fodgængere,udarbejdet af Færdselsstyrelsen, Bilteknisk Afd., 8. juni 2006, at der skal yderligere 5 til 10 årsudvikling af sensorer til de er praktisk brugbare.------------------------------------------------------------
Vi mener jo at vi med Bike Detection System allerede i dag, har et system som med en endeligudvikling i samarbejde med DTU, opfylder kravene til en fejlfri detektion af cyklister.Vi mener også at systemet godt kan indføres i praksis med lovpligtig montering af RFID TAGSpå alle cykler, fuldstændig i lighed med lovpligtig montering af reflekser på alle cykler, som blevindført i Danmark i midten af 0´erne tror jeg det var.Om det så er den enkelte cyklist som skal på koste de nødvendige TAGS, eller det er enomkostning som kan findes på Statens budget eller hos en Sponsor, må tages som denpolitiske opgave og udfordring det er.
Endelig vil vi nævne at det for os er nyt, at Trafikstyrelsen nu også ønsker at et eventueltfremtidigt system også skal kunne omfatte fodgængere, barnevogne mv.Vi har fokuseret på problematikken med højresvingsulykker for cyklister.Men når det så er sagt, vil RFID TAG systemet sagtens kunne omfatte alle andre typer afmedtrafikanter, fodgængere, blinde, handicappede osv. i trafikken såfremt disse også udstyresmed en TAG, idet det udelukkende er et spørgsmål om hvilken data-kode RFID læseren påLastbilen / køretøjet detekterer og afgiver alarm om.Vores ønske er, at vi med denne præsentation har givet Transportudvalget en reel mulighed forat være med til at løse et reelt problem, og at jeres indtryk af Bike Detection System er såpositivt at i vil arbejde videre med muligheden, og informere relevante kolleger – herundervores nye Transportminister.