Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
TilTransportminister Pia Olsen DyhrFolketingets TransportudvalgBanedanmarkNordjyske Folketingspolitikere
September 2013
Henvendelse med ønske om ændringslov for L123, nedlæggelse af overkørsel i Svenstrup.
Underskriverne af dette dokument finder det meget beklageligt, at Folketinget før sommerferien2013 vedtog lov L123 om opgradering af jernbanestrækning Aalborg-Hobro, fuldstændig uden attage det forslag i overvejelse, som landinspektør Jens Toft-Nielsen, Aalborg, fremsendte til bådeFolketingets Transportudvalg og den daværende transportminister Henrik Dam Kristensen, i maj2013.Forslaget fremsættes nu igen, med vores underskrifter, idet vi ønsker en ændringslov til L123.Vi vil – i lighed med Aalborg kommunes borgmester Henning G. Jensen og teknisk rådmandMariann Nørgaard, som netop har skrevet til Dem – bede Dem genoverveje en tunnelløsning iSvenstrup i stedet for den bro, der påtænkes bygget. Den påtænkte bro vil være til stor skade forSvenstrup.Tunnelløsningen er for det første visuelt og trafikalt langt bedre end den projekterede bro, og for detandetbilligere end broløsningen. Og den forsinker ikke signalprogrammet.
Forslaget ser således ud :Løsningen tager udgangspunkt i, at den nuværende overkørsel i Svenstrup sløjfes, som i L123.Løsningen tager desuden udgangspunkt i, at den i L123 vedtagne elevatorløsning på SvenstrupStation gennemføres uændret.I nærværende løsning skal der ikke laves nogen ny bro. Derimod skalen eksisterende tunnelunder banen,på Mosevangen ca. 950 m nord for den nuværende jernbaneoverskæring midt i byen,udvides og forbindes med Dall Møllevej.
På dette billede ses hvordan :
Overkørslen i Svenstrup By (til venstre for foden af den grønne streg) nedlægges.Dall Møllevej (vist med rød streg på kortet) forlænges mod nord ad en ny vej (vist med grønt påkortet). Der hvor den grønne vej slutter, erstattes den nuværende tunnel under banen med en ny ogudvidet tunnel, og ad eksisterende vej fortsættes direkte op til et større eksisterende kryds påHobrovej, hvorfra man kan komme både til Aalborg City Syd og til andre større veje i Svenstrup.Dette kryds bør lysreguleres.Den nye grønne vej kan placeres på høj landbrugsjord, fri af ådalens bløde mosejord. Lige førtunnelen under banen forsænkes vejen gradvist, så den kommer i niveau med den nye banetunnelsbund, og samtidig opnås det, at trafikken her ikke generer den ejendom, der er beliggende nordøstfor banetunnelen.Cyklister og gående kan passere under banen ad eksisterende gang- og cykelsti (vist med blå streg).
Her ses den eksisterende tunnel :
Landinspektør Jens Toft-Nielsen har kontaktet MTHøjgaard / Aarsleff-DanJORD, som han i andreprojekter har samarbejde med.Han har desuden kontaktet Perstrup tunneler, der har lavet en tilsvarende jernbaneløsning påSjælland (se billedet herunder) :
Budgettet for en tunnelløsning i Svenstrup er som følger :−Projektering og tilsyn : 5 mill. kr.−Ekspropriation af landbrugsjord til ny vej øst for banen : 1 mill. kr.−8.5 meter bred vejtunnel med 2 vejbaner, cykelkantmarkering og belægning. Tunnellængde35 meter (2 jernbanespor+baneskråninger uden ændring af banetracé). 35m á 100.000 kr(indhentet pris Perstrup Tunneler A/S 2013) : 3,5 mill. kr.−Skinner og ballast flyttes : 1 mill. kr.
−−−−−−−−−
Gammel tunnel nedbrydes og fjernes : 1 mill. kr.Ny tunnel monteres : 2 mill. kr.Ballast og skinner genetableres over ny tunnel. Jernbanesikkerhed afprøves. : 2 mill. kr.Eksisterende vej vest for banen, mod Hobrovej, tilsluttes den nye tunnel, evt. med nytlyskryds : 2,5 mill. kr.Eksisterende afgrening af Dall Møllevej øst for tunnelen (grusvej, vist med grønt påoversigtskortet) rettes ud, udvides til 8,5 m bred asfaltvej med cykelstriber/sti og tilsluttes nytunnel og eksisterende Dall Møllevej (der er 8,5 m bred incl.cykelstriber) : 6,5 mill. kr.Vejbro over Guldbækken udskiftes med en 8 m bred betonbro (p.t. 3 m bred betonbro) : 6mill. kr.Cykelsti på Dall Møllevej tilsluttes fodgænger/cykelpassage ved stationen : 1 mill. kr.Svenstrup Banevej tilsluttes Dall Møllevejs nye trace : 1 mill. kr.Etablering af dræn og pumpe for afledning af grundvand ved ny tunnel : 1 mill. kr.
Anlægspris ialt :33,5 mill. kr.Anlægspris ialt incl. 30% korrektionstillæg :43,6 mill. kr.Anlægspris for nuværende projekteret bro med tilslutningsveje (L123) :50,6 mill. kr.Altså en besparelse på mellem 7,0 og 17,1 mill. kr.
Anslået afspærringstid for togtrafik, hvis hele tunneludskiftningen udføres på een gang : 3 døgn.Kilde : Perstrup, baseret på erfaringer fra andre anlæg i Danmark.Dette vil med god tidsmargin kunne ske f.eks. i perioden 14.7.2014 til 4.8.2014, hvor Banedanmarkp.gr.a. arbejdet med løsningen i Skørping alligevel laver sporspærring.Det resterende arbejde med anlæg af ny vej samt tilslutninger kan ske i perioden fra 4.8.2014 til1.12.2014, helt uden gener for banetrafikken, og uden nævneværdige gener for den nuværendetrafik.I betragtning af, at der for Svenstrup kan opnås en meget bedre og mere fremtidssikret løsning endbroen, en lige så god løsning for Banedanmark, og at løsningen ikke er dyrere end broen, vil vi medvores underskrift hereunder kraftigt opfordre til, at denne løsning vælges og gennemføres indenfortidsplanen i stedet for den påtænkte broløsning.Sluttelig vil vi endnu engang understrege, at dette ændringsforslag IKKE forsinkersignalprogrammet eller timeplanens gennemførelse.
Med venlig hilsen