Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1285839_0001.png
1285839_0002.png
1285839_0003.png
1285839_0004.png
1285839_0005.png
1285839_0006.png
1285839_0007.png
1285839_0008.png
1285839_0009.png
1285839_0010.png
1285839_0011.png
1285839_0012.png
1285839_0013.png
1285839_0014.png
1285839_0015.png
1285839_0016.png
GENERELLE ERFARINGER MED ORGANISERING AFVEJPROJEKTER SAMT MERE SPECIFIKKEERFARINGER FRA OPP PROJEKTETKLIPLEV - SØNDERBORGTRANSPORTUDVALGETS ÅBNE HØRING OM ORGANISERING AF OPP I FORBINDELSE MEDVEJBYGGERI, 29. AUGUST 2013
FORDELING AF OPGAVER OG RISICIEksempler på typiske risici ved vejprojekter:ArealerhvervelseArkæologiMyndighedsgodkendelserÆndringer i planmæssigt grundlag samt nye love og reglerUkendt forureningGrænser til 3. partPrisudviklingTrafikudvikling efter åbningTrafikafvikling under anlægsarbejdetKvalitet i projekteringsgrundlaget (design risici)JordbundsforholdEkstraordinært vejrligMandskab, materialer og leverancerTilrettelæggelse og gennemførelse af anlægsarbejdetKvalitet af udført arbejdet
TypiskBygherre
Afhænger afEntreprenør
kontraktform
KONTRAKTFORMER OGUDBUDSSTRATEGISKE OVERVEJELSERPlanlægningAnlægslovAnlægBesigtigelseEkspropriationÅbningDrift
Eksempler på kontraktformer:OPPTotalentrepriseHovedentrepriseGarantiGaranti
Følgende vil normalt skulle overvejes:Projektets omfang og bindingerHensigtsmæssig fordeling af risiciAktuel markedssituationFrihedsgrader og incitamenterStyringsmæssige risici
UDBUDSSTRATEGISKE OVERVEJELSEROmfang af totalentrepriser i 2012 / 2013Fordeling af kontraheret volumen
36%TotalentrepriserØvrige
64%
Generelt bruges en bred vifte af entreprise- og samarbejdsformer.Men trenden er et større omfang af totalentrepriser
SØNDERBORGMOTORVEJEN26 km 4-sporet motorvej fra Kliplev tilSønderborg
Arealerhvervelse igangsat i 2008 ogforberedende arbejder påbegyndt i 20093 tilbudsgivere på OPP udbuddet
Tilbuddet lød på 1.126 mio. kr. ianlægsudgifter + 15,7 mio.kr. pr. år idriftsudgifter over 26 årOPP kontrakt underskrevet feb. 2010 ogmotorvejen åbnet marts 2012Evaluering gennemført i 2011(TRU, Alm. del – bilag 370)
ERFARINGER OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
FINANSIERINGSMODEL
OPP-selskabernes vanskelighed med langfristede lån grundet finanskrisensamt bygherrens mulighed for at betale gav en helt speciel betalingsmodelAnlægsperiode26 års driftperiode
Erfaringer og opmærksomhedspunkter:
En finansieringsmæssig billig OPP-model for statenMen næppe en model man kan forvente at bruge generelt, da den kræverstor egenkapital hos selskaberne pga. garantistillelse
ERFARINGER OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
INNOVATION
OPP-projektet indeholder nye løsninger medhensyn til bl.a.:
LinjeafvandingUdformning og udførelse af broerØget brug af kalkstabilisering
Erfaringer og opmærksomhedspunkter:
OPP indebærer frihedsgrader og incitamenter for nye løsningerTilsvarende mekanismer kan i princippet også opnås i f.eks. totalentreprisemed samme frihedsgrader og incitamenter
ERFARINGER OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
TID
Projektet blev færdig 1½ år før tidOPP indebærer i forhold til en traditionel kontrakt først betaling ved færdiggørelseReduktion af omkostningerne til OPP-selskabets mellemfinansiering er det afgørendeforceringsincitament
Erfaringer og opmærksomhedspunkter:
OPP har et incitament til forcering og dermed hurtig færdiggørelseTilsvarende incitament kan opnås på alle typer kontrakter, ved ganske enkeltførst at betale ved færdiggørelseDer skal dog betales for mellemfinansieringen og det kræver finansielt stærketilbudsgivere, hvilket kan reducere antallet af bydendeDer findes også andre billige forceringsincitamenter uden mellemfinansiering,f.eks. bonus og bod
ERFARINGER OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
ANLÆGSOMKOSTNINGER
Vejdirektoratet fik et fordelagtigt tilbud, hvor det samlede tilbud var 160 mio. kr.lavere end næst billigste tilbudTilbuddet lå pænt under det afsatte budgetKonkurrenceudsat i en periode med meget stor konkurrence i markedet ultimo 2009grundet den økonomiske kriseTilsvarende gunstige tilbud på andre projekter i samme periode
Erfaringer og opmærksomhedspunkter:
I lyset af tilsvarende gunstige tilbud kan ikke afvises, at man også kunne haveopnået en tilsvarende prissætning ved en totalentrepriseMen størrelsen og OPP-udbudsformen var også med til at tiltrække en nyudenlandsk og kapitalstræk aktør på markedet
ERFARINGER OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
ANLÆGSOMKOSTNINGERRealiserede anlægsomkostningerProjekt
Faste priser, indeks: 183,38
Km*
Omfang afdalbroer%
EntreprenørudgifterMio. kr. /km
TotalMio. kr. /km
Bording-Funder(ekskl. bro)Bording-Funder(inkl. bro)
10,611,3
06
3354
4970
* Længde af projektvej
ERFARINGER OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
ANLÆGSOMKOSTNINGERRealiserede anlægsomkostningerProjekt
Faste priser, indeks: 183,38
Km*
Omfang afdalbroer%
EntreprenørudgifterMio. kr. /km
TotalMio. kr. /km
Bording-Funder(ekskl. bro)Bording-Funder(inkl. bro)Kliplev-Sønderborg
10,611,327,7
060
335448
497060
* Længde af projektvej
ERFARINGER OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
ANLÆGSOMKOSTNINGERRealiserede anlægsomkostningerProjekt
Faste priser, indeks: 183,38
Km*
Omfang afdalbroer%
EntreprenørudgifterMio. kr. /km
TotalMio. kr. /km
Bording-Funder(ekskl. bro)Bording-Funder(inkl. bro)Kliplev-SønderborgBrande-Give N
10,611,327,78,5
0600
33544823
49706031
* Længde af projektvej
ERFARINGER OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
ANLÆGSOMKOSTNINGERRealiserede anlægsomkostningerProjekt
Faste priser, indeks: 183,38
Km*
Omfang afdalbroer%
EntreprenørudgifterMio. kr. /km
TotalMio. kr. /km
Bording-Funder(ekskl. bro)Bording-Funder(inkl. bro)Kliplev-SønderborgBrande-Give NRiis-Ølholm-Vejle

(åbner sept. 2013)

10,611,327,78,527,7
06002
33544823Ca. 37
49706031Ca.49
* Længde af projektvej
ERFARINGER OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
ANLÆGSOMKOSTNINGERRealiserede anlægsomkostningerProjekt
Faste priser, indeks: 183,38
Km*
Omfang afdalbroer%
EntreprenørudgifterMio. kr. /km
TotalMio. kr. /km
Bording-Funder(ekskl. bro)Bording-Funder(inkl. bro)Kliplev-SønderborgBrande-Give NRiis-Ølholm-Vejle(åbner sept. 2013)
10,611,327,78,527,711,7
060023
33544823Ca. 37ca. 50-60
49706031Ca.49ca. 65-75
Hårup-Låsby

(under anlæg)

* Længde af projektvej
ERFARINGER OG OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
DRIFTSOMKOSTNINGERFor almindelige vejprojekter udgør de årligedriftsomkostninger ca. 1% af anlægsudgiften
Analyse viser, at drift kan gennemføres mindst ligeså billigt i sammenhæng med samlede drift afstatsvejene
Anlægsudgift
Årligedriftsudgifter
Erfaringer og opmærksomhedspunkter:
Markant forskel mellem anlægsudgift og driftsudgift er et særkende forvejprojekterVanskeligt at opnå driftsmæssige stordriftsfordele på et projekt af dennestørrelseOPP ”sikrer” midler og incitamenter til optimal drift og vedligehold, menreducerer det politiske prioriteringsrum
SAMMENFATNINGKliplev-Sønderborg har indtil videre været en succes, som har resulteret i ettilfredsstillende projekt til en god pris og færdiggørelse før tidProjektet har været en inspirationskilde til udvikling af vores udbudsinstrumenterVi har et godt og professionelt samarbejde med OPP-selskabetEn lang række forhold indgår i en vurdering af en hensigtsmæssig udbudsstrategiVed valg af OPP skal man være opmærksom på:at for vejprojekter kan mange af de positive mekanismer også opnås i totalentrepriserat vejprojekter har en karakter der gør det vanskeligt at opnå stordriftsfordele på driftat flere ansvarlige for trafikafviklingen komplicerer effektiv udnyttelse af vejnettet