Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 184
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. februar 20142014 - 440
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Orientering af TRU om rådsmødet (TTE) d. 14. marts 2014
Hermed fremsendes skriftlig redegørelse for dagsordenspunkterne på rådsmø-det for EU’s transportministre, der finder sted den 14. marts 2014. Nedenstå-ende sager vil blive forelagt Europaudvalget den 28. februar 2014. Der er femsager på dagsordenen, og alle forelægges til orientering. Sagen om forslag tilafgørelse om indførelse af det interoperable EU-dækkende eCall-system hørerunder Justitsministerens ressort.Forslag til forordning om den Europæiske Unions Jernbaneagentur
og om ophævelse af forordning (EU) nr. 881/2004 (Agenturforord-
ningen)
Første sag som forelægges, er Agenturforordningen. Forslaget er en del af 4.jernbanepakke, og er sat på rådets dagsorden til en generel indstilling.Sagen blev forelagt udvalget til forhandlingsoplæg i oktober 2013.Med forslaget vil Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) ændre status og bliveen egentlig europæisk jernbanemyndighed med udvidede kompetencer og flereopgaver.Generelt støtter jeg forslaget. Under forhandlingerne i rådet har man fra danskside særligt været opmærksomme på, at forslaget ikke skaber flere barrierer ogmere bureaukrati.Fra dansk side har der også været fokus på, at grænsefladen mellem agenturetsog de nationale sikkerhedsmyndigheders kompetencer skulle defineres mereklart, og det skulle være mere klart, hvordan opgaverne skal finansieres for atundgå unødigt bureaukrati og omkostninger for virksomhederne.Derfor er regeringen tilfreds med, at der er lagt en klar linje for samarbejdsafta-ler mellem agenturet og de nationale myndigheder, og at medlemsstaterne fårgode muligheder for at fortsætte med at anvende deres kompetencer mod tilgengæld at få indflydelse på gebyrfordelingen mellem agentur og nationalemyndigheder.
Samlet set er regeringen tilfreds med resultatet af forhandlingerne og med dengenerelle indstilling.Forslag til forordning om oprettelse af fællesforetagendet Shift2Rail
Næste sag er forordning om etablering af fællesforetagendet Shift2Rail, som eret initiativ i tilknytning til forskningsprogrammet Horizon 2020.Shift2Rail skal være et offentlig-privat forskningspartnerskab, et såkaldt JTI(Joint Technology Initiative) mellem Kommissionen og jernbanesektoren.Formålet med Shift2Rail-forslaget er overordnet at bidrage til at reducere desamlede omkostninger i jernbanesektoren.Formålet er ligeledes at skabe forøget kapacitet for tog, metroer og sporvognesamt bidrage til at forbedre rettidigheden i jernbanesektoren. Dette skal ske viaen øremærket forskningsindsats.Shift2Rail skal bidrage til at fjerne tekniske barrierer, der i dag udgør begræns-ninger for jernbanen som f.eks. begrænset interoperabilitet.Fællesforetagenet Shift2Rail skal derudover bidrage til at fremtidssikre deneuropæiske jernbaneindustris internationale konkurrenceevne.Ordningen bidrager med 450 mio. på EU’s budget i perioden 2014 – 2020 og ettilsvarende beløb fra jernbaneindustrien til jernbanerelateret forskning og ud-vikling. Jeg er tilfreds med, at der på denne måde kommer til at ske en styrkel-se af forskningen på området.Medlemslandene vil være repræsenteret i en medlemsstatsgruppe, der har enrådgivende funktion. På den måde vil landene have mulighed for at påvirkeprogrammet, hvilket jeg er tilfreds med.Danmark har i forhandlingerne talt for, at det skal være nemmere for mindrevirksomheder at blive en del af samarbejdet i en form for konsortier, hvor småog mellemstore virksomheder går sammen.Dermed bliver det nemmere for danske virksomheder at blive en del af pro-grammet.Regeringen er tilfreds med det samlede resultat, som rådet er kommet frem til.Meddelelse om ”En fælles indsats for konkurrencedygtig og res-
sourceeffektiv bytrafik”
Side 2/3
Den næste sag som fremlægges er Kommissionens meddelelse om bæredygtigtrafik i byerne.Med denne meddelelse opfordrer Kommissionen medlemslandene til at tageinitiativ til at fremme bæredygtig bytrafik – og ikke overlade det til byerne selv.Danmark arbejder allerede meget med bæredygtig mobilitet i byerne. Vi harmetro, vi har letbaner på vej, vi har rigtig god bybusdækning og vi har Supercy-kelstier. Og vi arbejder videre på at reducere trængslen.Regeringen er generelt enig i nødvendigheden af at reducere trængslen i byerneog tager Kommissionens meddelelse til efterretning.Forslag til forordning om ændring af forordning 718/1999 om en
kapacitetspolitik for EF’s indlandsflåder til fremme af vandvejs-
transporten
Næste sag som kort forelægges til orientering er forslag til forordning om enkapacitetspolitik for EF’s indlandsflåder til fremme af vandvejstransporten.Sagen har ikke været nævnt i udvalget før og vil ikke finde anvendelse i Dan-mark.Det har været bred opbakning i rådet, og regeringen kan tilslutte sig forslaget.
Side 3/3
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke