Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del Bilag 18
Offentligt
Notat
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 271220 København K
Partikeludledning fra DSB’s ME-lokomotiver
Sekretariat & Jura2. oktober 2013
BaggrundI foråret 2013 gennemførte Det Økologiske Råd en måling af antallet af ultrafine partikler ipassagerafsnittet i en dobbeltdækkervogn trukket af ME-lokomotiv. De kom frem til, atantallet af ultrafine partikler var op til 10 gange højere end på H. C. Andersens Boulevard,når ME-lokomotivet kørte forrest, men på niveau med almindelig luft, når ME-lokomotivetkørte bagerst.DSB igangsatte efterfølgende forskellige initiativer for at vurdere omfang og muligheder forreduktion af ultrafine partikler, herunder et samarbejde med Teknologisk Institut om målingaf udledningerne.Grænseværdier for udledningerDSB har gennem de seneste år gennemført flere målinger i tog og på stationer iDanmark med fokus på miljøpåvirkningen og partikeludledningen fra bl.a. ME-lokomotiver.Der er blevet målt følgende emissioner fra udstødningen på ME-lokomotivet: NO, NOx,NO2, CO, CO2, O2, HC og partikelmasse samt senest antallet af ultrafine partikler i toget.De gældende krav til grænseværdier for udledningen af partikler varierer, og lovgivningenindeholder ikke grænseværdier for ultrafine partikler. I lovgivningen beskrivesgrænseværdierne for partikelmassen i forhold til følgende områder:•••Bymiljø (naboer): Grænseværdier fastsat af Miljøstyrelsen og EU.Medarbejdere: Grænseværdier fastsat i arbejdsmiljølovgivningen.Materiel: Grænseværdier følger produktionstidspunktet og dækker udledningen framateriellet og ikke luftkvaliteten for omgivelserne. De gældende krav til ME-lokomotivets udledninger stammer fra 1980’erne, hvor de blev produceret.
Telegade 22630 Høje Taastrup
Teknologisk Instituts målingerTeknologisk Institut gennemførte i løbet af sommeren 2013 målingerne:Måling: Inde i vognen med fokus på grænseværdierne vedr. arbejdsmiljø samt antallet afultrafine partikler.
Resultat: Målingerne viste, at grænseværdierne i forhold til arbejdsmiljø er overholdt, samtat resultaterne af Økologisk Råds målinger vedr. antallet af ultrafine partikler i togvognenkunne genskabes.Måling: På ME-lokomotivet ved forskellige hastigheder (belastningstrin), hvor det holdt stillei en prøvestand på Otto Bussesvej, gennemførtes målinger hhv. med og uden emissionskit.Resultat: Målingerne viste, at ved lave hastigheder (belastningstrin), som anvendes i ”røret”mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport, reducerer emissionskittet NOx med ca.30%, og samlet set reducerer emissionskittet NOx med ca. 20%. HC, som dækker over densorte røg og lugten af diesel, reduceres med ca. 40% ved lave belastningstrin og ca. 30%samlet set.LøsningerBlandt andet på baggrund af resultaterne fra Teknologisk Instituts målinger har DSBbesluttet at iværksætte en række tiltag, som dels skal medvirke til at reducere de ultrafinepartikler i dobbeltdækkervognene og dels skal medvirke til at mindske udledningen afemissioner (NOx og partikler) fra ME lokomotiverneReduktion af ultrafine partikler i vogne•
Filtre i vognens indsugning:DSB er i færd med at sætte nye filtre på vognenesindsugning, som kan være med til at reducere antallet af partikler i vognene. DSB’sforeløbige tests viser, at antallet af ultrafine partikler i dobbeltdækkervognene kanreduceres med 40% med det nye filter.Dette arbejdet forventes færdigt ultimo 2013.
•
Mulig forhøjelse af skorstenen på ME lokomotiverne:Skorstenen på MElokomotivet er lavere end dobbeltdækkervognen. Når den trækkes bag lokomotivetrammes den af udstødningen og frem for at blæse henover vognen rammerudstødningen indsugningen. DSB har været i dialog med Deutsche Bahn (DB), somtidligere har hævet skorstenen på en række diesellokomotiver med det formål atbegrænse partikeludledningen i vognene, men deres løsning er i nuværendeudformning ikke brugbar. DSB undersøger fortsat mulighederne for en lignendeløsning.
DSB har en forventning om, at disse to løsninger vil reducere antallet af ultrafine partiklerinde i dobbeltdækkervognene.Mindske udledning af NOx og partikler fra lokomotiverne•
Montering af emissionskit:DSB er i færd med at montere emissionskit på deresterende 13 ME lokomotiver hvilket forventes udført ved udgangen af 2013. De
Side 2/3
første 20 ME fik emissionskit monteret for ca. 2 år siden. Tiltaget er ikke rettetdirekte mod ultrafine partikler, men mod NOx, sort røg og diesel lugt.•
Montering af en katalysator:DSB har besluttet at montere en katalysator på ét MElokomotiv som test. Katalysatoren leveres ultimo november. DSB kender endnuikke effekten heraf, men producenten angiver en reduktion af partikler på 30 – 50%, HC 50 – 60 % og CO 80 – 90 %.
Montering af emissionskit og katalysator på ME-lokomotiverne forventes at reducereudledningen af NOx og partikler i luften. Dette gavner både indeklimaet i togvognene samtdet omgivne miljø.
Side 3/3